Factoringul se prezinta ca „un contract incheiat intre o parte (denumita aderent), furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii si o societate bancara sau o institutie financiara specializata (denumita factor), prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit, iar aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare, creantele nascute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti”.

Factoringul - avantaje

• reprezinta o solutie de finantare pentru termenele lungi de plata a facturilor;
• se creeaza un avantaj competitiv pentru companii, in special pentru IMM-uri.
• stimuleaza cresterea cifrei de afaceri sau, dupa caz, a realizarii de investitii;
• dezvolta flexibilitatea firmei de a-si asuma termene de plata variate;
• este posibila obtinerea de finantare intr-un termen foarte scurt;
• implica o imbunatatire a „cash-flow”-ului

Cine sunt principalii jucatori?

In prezent, un numar tot mai mare de jucatori din sistemul bancar tintesc micii intreprinzatori prin crearea de divizii specializate in servicii de factoring. In acest moment, pe piata romaneasca, ofera servicii de factoring ING, BCR, BRD SocGen, Unicredit, Raiffeisen Bank, ABN Amro Bank , BT si Romexterra.

Citeste si:

ING Commercial Finance, divizia specializata in servicii de factoring a grupului ING, a incheiat primele cinci luni de activitate propriu-zisa pe piata locala cu o cifra de afaceri de 30 milioane euro, a spus recent pentru Wall-Street Radu-Mihai Ivan, Sales Manager al companiei. Aceasta provine atat din operatiunile de factoring domestic (85%), cat si din operatiunile de factoring international desfasurate in sistem FCI (15%).

Reprezentantul ING spune ca piata factoringului are un potential mare de crestere, fiind estimata pentru acest an la 600 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca dupa primele cinci luni de activitate pe piata locala, ING detine o felie de 5% din factoringul romanesc.

Un alt jucator important de pe piata locala, Compania de Factoring a incheiat primul semestru al anului 2007 cu o cifra de afacei de 45,5 milioane euro. Aceasta provine atat din operatiunile de factoring domestic, cat si din operatiunile de factoring international desfasurate in sistem FCI (Factoring Chain International).

Factoringul intern creste mai rapid decat factoringul de export. Acesta reprezinta la 6 luni 90% din portofoliul Companiei de Factoring. Cauza principala o reprezinta termenele de plata din piata interna care sunt mai mari decat pe piata internationala, in consecinta si nevoia de finantare pentru livrarile la intern este mai mare.

Serviciul de factoring cu cea mai mare pondere in cifra de afaceri a Companiei de Factoring este produsul Factoring cu recurs (fara asigurarea riscului de neplata) si are o pondere de 70% in portofoliul companiei.