Afinitatea pentru serviciile de cloud computing este deosebit de mare pe pietele emergente, devansand chiar tarile dezvoltate, rezulta dintr-un studiu B2B realizat de GfK Custom Research in Brazilia, China, Germania, India, Marea Britanie si SUA.
Cu toate acestea, costurile cu schimbarea pot fi percepute uneori ca un obstacol in acceptarea acestor solutii web. Securitatea datelor, de multe ori citata ca argument principal impotriva solutiilor de externalizare, este acum considerata de multi ca fiind unul dintre avantajele principale ale serviciilor de cloud.

Cand au fost intrebati cum traduc conceptul de "cloud computing", primul lucru care vine in mintea celor 1800 de factori de decizie din domeniul IT chestionati este “modalitate de stocare de date offsite”. Ei inteleg ca furnizarea unor astfel de solutii de stocare a datelor permite accesul la datele companiei din orice locatie si independent de un dispozitiv anume, plus o mare flexibilitate in utilizarea infrastructurilor si aplicatiilor.

Factorii de decizie din Europa si Statele Unite asociaza adesea spontan problemele de securitate si riscurile cu stocarea de date pe servere internationale si doar o minoritate dintre companiile din aceste tari are mai multe asocieri pozitive, cum ar fi eficienta costurilor si flexibilitatea. In pietele emergente din Brazilia, China si India situatia este complet diferita. Aici, termenii asociati cel mai mult cu ”cloud computing” sunt: eficienta costurilor, flexibilitatea si securitatea accesului. Doar o mica parte a factorilor de decizie din pietele emergente accentueaza riscurile si lipsa de securitate.

Penetrare si potential crescut pe pietele emergente

In pietele emergente din Brazilia, China si India, o gama larga de solutii de cloud au fost deja acceptate pe scara larga. Predominant, infrastructura bazata pe cloud prezinta o rata de penetrare destul de ridicata. Gradul de interes si nivelul de penetrare sunt in mare masura independente de dimensiunea companiei. Intentiile de punere in aplicare pe scara larga a noilor servicii de cloud in urmatorii doi ani promit o crestere considerabila in toate categoriile de cloud computing in aceste tari.

In ceea ce priveste utilizarea si structura, situatia este complet diferita pe pietele stabile precum Germania, Marea Britanie si SUA. Companiile mici, cu 1-9 angajati, sunt greu de atins cu acest tip de servicii. Cu cat companiile sunt mai mari cu atat creste relevanta solutiilor, bineinteles, in functie de aplicatie.

Planurile indica o crestere rapida pe toate segmentele, cu o singura exceptie: companiile mici din Germania. Acest fapt este surprinzator deoarece beneficiile solutiilor bazate pe web pentru acest grup tinta sunt evidente, daca tinem seama ca o parte insemnata a angajatilor lucreaza in afara biroului, iar resursele pentru intretinere si administrare IT sunt limitate.

Securitatea si accesibilitatea datelor, in topul listei de beneficii
Companii de marimi diferite, din tari diferite au opinii variate privind rolul solutiilor de cloud. Indiferent de preocuparile din pietele occidentale, securitatea si accesul la date din orice locatie se dovedesc a fi principalele motoare de interes in cloud computing peste tot in lume.

Pentru aproape jumatate dintre factorii de decizie IT intervievati, unul dintre cele mai importante trei argumente pentru a folosi serviciile de cloud computing este securitatea datelor, in special protectia datelor impotriva accesului neautorizat sau furt. Securitatea datelor, care reprezenta principala rezerva in adoptarea solutiilor externalizate, este vazuta acum de multi drept unul dintre cele mai mari avantaje ale serviciilor de cloud.

Pentru o treime dintre cei chestionati, accesul la date, din orice locatie, este printre driverele de top care ii determina sa adopte cloud computing in companiile lor.

Cand intra in discutie evaluarea beneficiilor, dincolo de cele de ordin tehnic si cele care tin de infrastructura, precum si transformarea acestora in avantaje pentru business, factorii de decizie din pietele emergente au o viziune mai strategica. In Brazilia (16%) si India (19%), ei subliniaza deschiderea globala a afacerii ca principal motor de utilizare a solutiilor cloud, iar factorii de decizie chinezi evidentiaza posibilitatea de a se concentra asupra activitatii de baza (17%), precum si oportunitatile de crestere rapida (22%).

Costul este mai degraba un pretext decat un atu

Ca si securitatea datelor, problema costurilor este ambigua. Desi chestiunea utilizarii serviciilor de cloud ca modalitate de a reduce costurile de IT poate parea a fi de bun simt, multe companii invoca tocmai costurile ridicate drept un motiv de a fi rezervate in adoptare. Aceasta se refera nu numai la costurile cu migratia, numita de o treime dintre ei in top 3 argumente impotriva cloud computing, dar, de asemenea, si intr-o masura chiar mai mare, se refera la costurile serviciilor in sine, expusa ca una dintre primele bariere de 42% dintre cei chestionati. In plus, costurile reduse nu sunt privite ca un beneficiu important al solutiilor de cloud, astfel incat in prezent, acest subiect este, evident, mai mult un obstacol in calea cresterii decat un atu.

Desi nu se numara printre barierele importante, potentialii clienti se tem totusi de posibilele nefunctionalitati si de dependenta de un furnizor.
Cel mai mare grad de cunoastere pentru Amazon, Apple, Google si Microsoft
In toate tarile analizate, principalii jucatori asociati cu cloud computing sunt Amazon, Apple, Google si Microsoft. In China si India, alti producatorii de componente hardware si software cum ar fi IBM si Oracle se bucura, de asemenea, de o buna recunoastere, in vreme ce factorii de decizie brazilieni ii numesc doar pe Google si Microsoft.

Gradul de recunoastere nu este insa o garantie pentru selectarea acestor companii ca partenere. Companiile trebuie sa aiba incredere in furnizorii lor, sa le permita sa stocheze si proceseze propriile date. Cand vine vorba de increderea intr-o marca, factorii de decizie din pietele emergente sunt, in general, mult mai increzatori in furnizorii de solutii globale decat factorii de decizie din alte tari. Acesta este un alt indiciu ca solutiile cloud au mai mult succes pe pietele emergente, in timp ce companiile din Europa si SUA sunt ceva mai ezitante.

Microsoft obtine cele mai multe voturi de incredere (66%) ca furnizor de solutii de cloud, dar aceasta pozitie de top este amenintata de IBM (63%) si Google (58%). Operatorii de retele importanti se confrunta cu un decalaj considerabil la capitolul incredere fata de grupul primelor clasate. Numai in Germania, factorii de decizie IT arata atitudini diferite atunci cand vine vorba de increderea in marca: aici, IBM si Deutsche Telekom se bucura de semnificativ mai multe voturi fata de Microsoft si Google.

Cu toate acestea, este clar ca exista oportunitati din belsug pentru toti furnizorii la nivel global, precum si pentru operatorii de retele, pentru a castiga o pondere importanta in revolutia cloud care este deja in plina derulare. Companiile care reusesc sa comunice securitatea abordarii lor si sa asigure transparenta si controlul pentru clientii lor vor fi cu siguranta castigatorii in aceasta competitie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri