Daca chiar atunci as fi ascultat manele!?

Lasand gluma la o parte, cu totii (ne) folosim de tehnologie pentru a ne face viata mai usoara, mai placuta si, deseori, mai simpla sau mai sigura. Ca orice in viata, toate acestea au si un revers – pe acestea le vom analiza mai jos.

Aplicatiile stiu totul despre tine – si nu se sfiesc sa foloseasca informatiile

In esenta, aplicatiile sociale sunt pasive, folosindu-se de informatii din surse publice pentru a crea comunitati bazate pe geolocatie. Cu toate acestea, in 2012, o aplicatie numita „Girls Around Me” a starnit scandaluri multiple privind dreptul la viata privata. Aplicatia scotea in evidenta informatii (publice!) despre fetele care intrau in aplicatie si aflate in proximitatea fiecarui utilizator.

Criticii au considerati Girls Around Me ca fiind amenintatoare si chiar periculoasa, fortand astfel mana platformelor care o promovau sa o scoata si, imediat dupa aceea, sa dispara definitiv.

Cu toate acestea, daca ne gandim o secunda, aplicatia nu incalca nicio lege – informatiile erau publice si vizibile de catre toti, geolocalizarea nu era deloc noua. Pur si simplu, aplicatia a pus toate aceste date intr-un context anume care s-a dovedit a fi deranjant pentru unii. Nu era ilegal, era doar „neplacut”.

O noua generatie de tehnologii va impinge limitele si mai departe. Inginerii lucreaza la depistarea cat mai clara a luminii ambientale, accelerometre, Wi-Fi sau puterea semnalului Wi-Fi pentru a permite device-urilor mobile sa afle unde, cu exactitate, se afla un device si ce face posesorul lui.

De exemplu, Color (acum defunct dupa achizitia de catre Apple – n.r.), o aplicatie sociala care permitea utilizatorilor din proximitate sa impartaseasca fotografii, se folosea de microfonul telefoanelor pentru a semnala celorlalti utilizatori cand se afla in aceeasi camera cu ei. Aplicatia combina zgomote cu culori si lumini pentru a-si da seama cine este inauntru, cine afara, in ce camere, astfel incat aplicatia sa genereze informatii in timp real despre persoane care intreprind activitati similare, in aceleasi medii.

WiFiSLAM, un start-up achizitionat recent de Apple, a dezvoltat o tehnologie de navigatie in interior care nu se foloseste doar de GPS si WiFi ci si de giroscopul, accelerometrul si magnetometrul telefoanelor pentru a depista viteza miscarii, unghiurile si directia utilizatorului. Desi aceste tehnologii ofera servicii deosebite, ele imping limitele vietii private in zone pe care inca cei mai multi dintre noi nu le banuiesc.

„Ascultarea” sociala

Sau „social listening”, in engleza, reprezinta analizarea continutului social media cu scopul de a intelege sentimentele si preferintele utilizatorilor, cresterea gradului de satisfactie, targetarea mai corecta si chiar alertarea privind anumite potentiale crize. Instrumentele de acest fel sunt folosite activ si in Romania, atat de companii de marketing cat si de magazine online (eMag, de exemplu) pentru ca acestea sa identifice noi tendinte, sa targeteze mai bine preferintele clientilor, sa le inteleaga nevoile si problemele mai repede si mai bine.

Efectele personalizarii recomandarilor in vanzarile eMag

Efectele personalizarii recomandarilor in vanzarile eMag

Desi aceste scopuri par a fi benefice, unele companii vor sa impinga granitele mai departe, folosind social listening-ul in scopuri precum determinarea gradului de risc (rating-ul) pentru contractarea creditelor si pentru stabilirea dobanzilor pe care acestia trebuie sa le plateasca.

Imagineaza-ti ca esti la tine acasa si iti suni un prieten sa ii povestesti despre problemele pe care le ai cu noul tau televizor; in secunda doi, primesti un telefon sau mail de la un necunoscut, acesta incercand sa te indrume catre rezolvarea acelor probleme. Cel ma probabil, vei fi neplacut surprins si vei considera acest comportament ca fiind ciudat si chiar inspaimantator, chiar daca scopul este, in final, benefic.

Exista o linie foarte subtire intre „ascultarea” sociala legitima si intruziunea dubioasa.

Compania aeriana British Airways, de exemplu, a fost pusa la colt pentru programul „Know Me”, care avea ca scop oferirea de servicii mai personalizate clientilor frecventi; programul implica cautarea pe Google de informatii despre pasageri, pentru a afla mai multe despre ei.

„De cand achizitionarea de bilete de avion ofera permisiune companiei sa inceapa sa caute informatii despre tine pe Internet?”, se arata, revoltat, un pasager.

Citeste si:

Este adevarat ca, in aceste situatii, in functie de „paranoia personala”, exista oameni care s-ar bucura de oportunitati si nu ar avea nicio problema sa permita companiilor sa fie „spionati”, daca rezultatele ar fi imbunatatirea experientelor personale. Altii insa considera aceste actiuni ca fiind o violare a spatiului personal.

Analize personalizate

Nu doar serviciile de pe retele sociale pasesc pe linii subtiri intre „placut” si revoltator. Analizele personale online, folosirea data mining-ului si aplicatiilor specializate pentru aflarea de informatii despre utilizatori, sunt, de asemenea, o tendinta pe Internet.

Putini oameni mai merg la interviuri de angajare, mai ales in functii de conducere, fara ca HR-ii sa ii caute in prealabil pe Internet. Este insa acceptabil social sa faci acest lucru chiar in fata lui/ei? Zillow, un marketplace international major, ajuta proprietarii de apartamente, cumparatorii, vanzatorii sau agentii, sa afle informatii despre case, sa le impartaseasca intre ei, sa comenteze pe marginea tendintelor. La prima vedere, pare a fi in regula, insa este oare corect sa folosesti Zillow pentru a afla informatii despre valoarea casei vecinului?

Inainte de alegerile prezidentiale din 2012, din SUA, staff-ul lui Obama au lansat o aplicatie numita „Obama pentru America”, pentru a ajuta utilizatorii sa identifice locuinte ale Democratilor, notate pe o harta cu stegulete albastre. Desi aceasta campanie ajuta la energizarea si activarea alegatorilor, multi au considerat-o complet nepotrivita. „Nu as vrea ca vecinul meu sa stie ca sunt Democrat…”, spune un votant.

Reclame stradale care te urmaresc

Daca activitatile tale pot fi urmarite (foarte) in amanunt pe Internet, de ce nu s-ar aplica aceasta tehnologie si in offline?

Reclamele stradale sunt pe cale de a deveni inteligente, tehnologia urmand sa le permita sa stie unde ai fost si unde ai putea sa te duci dupa ce le-ai privit.

Gigantul american din domeniul advertising-ului Cleal Channel Outdoor Americas, care detine zeci de mii de billboard-uri in State, a anuntat in februarie ca va lansa un nou sistem de urmarire a clientilor numit Radar.

Practic, urmand pasii urmaririi online – exemplele de mai sus -, Radar va folosi date de la cateva companii partenere pentru a determina ce fel de advertising va fi afisat pe ecrane. La fel de important, sistemul va urmari cat de eficiente sunt reclamele in a convinge trecatorii sa se uite la brand-ul afisat pe telefonul mobil, sau sa intre intr-un magazin.

„In timp, aceste date iti pot furniza informatii privind portretul robot al celor care privesc billboard-urile”, a subliniat Andy Stevens, senior vice president pentru research la Clear Channel Outdoor. „Evident, acest tip de informatii este esential pentru advertiser”. Chiar el a admis insa ca un astfel de sistem „suna putin «creepy»”, insa a subliniat ca mobile advertiserii folosesc aceleasi tehnici de data mining de ani de zile pentru a livra reclame targetate.

Cu alte cuvinte – daca altii deja o fac, sa nu ne infricosam cand reclamele stradale „o sa aiba ochi”.

Internet of Things, potentiala sursa de „spionaj”

Pe masura ce numarul de device-uri conectate la Internet in locuinte creste, consumatorii se bucura mai multe de confortul tehnologiei. Dar, pe masura ce home computing-ul migreaza de la laptop, tableta si smartphone-uri, expertii avertizeaza ca sistemele de securitate ale masinii de spalat, automobilului sau sistemelor de alarma au ramas mult in spate.

Directorul NSA, Michael Rogers, a declarat in februarie ca a venit timpul ca device-urile din casa sa devina „mai defensive”. James Clapper, directorul national intelligence din SUA, a fost mult mai direct, subliniind Senatului ca, „in viitor, serviciile de spionaj ar putea sa se foloseasca de Internet of Things pentru a identifica, superviza, monitoriza, localiza si targeta persoanele chiar in casele lor”.

Venite de la o sursa atat de inalta in stat, aceste declaratii nu fac decat sa sublinieze pericolele pe care tehnologia le aduce in vietile noastre, alaturi de evidentele beneficii.

Tu consideri ca tehnologia s-ar putea intoarce, in viitorul apropiat, impotriva noastra? De ce (nu)? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Fotos593