Numarul de ranzactii de investitii declarate oficial de pe piata centrelor comerciale este in crestere in Romania, cele mai mari de pana acum au fost achzitonarea City Mall de catre Victoria Holding, Moldova Mall, achizitionat de Equest si 'dealul' prin care Macro Mall - achizitionat de Dawnay Day.

City Mall a fost achizitionat de Victoria Holding si doua persoane fizice de origine britanica in primul trimestru din 2006, valoarea tranzactiei fiind de 46 milioane de euro, yieldul (randament anual al investitiei) fiind nedeclarat .City Mall a mai constituit obiectul unei vanzari in toamna anului 2004, cand a fost achizitionat de catre Jaguar Development de la Sirius Investitii. Specialistii nu considera aceasta tranzactie de 25 de milioane de euro. ca fiind neaparat una de investitii, intrucat proprietatea nu era inchiriata in totalitate, riscul inchirierii fiind preluat in totalitate de catre Jaguar Development.

Jaguar Development nu era atunci la prima afacere pe piata imobiliara romaneasca, compania investind cateva zeci de milioane euro in diverse proiecte rezidentiale si de birouri. Achizitia City Mall a fost insa prima afacere a companiei in domeniul comercial.

Un alt moment important l-a constituit atunci cand Moldova Mall din Iasi a fost achizitionat de Equest, o companie britanica de investitii imobiliare, tot in prima jumatate a acestui an la un yield de 9%, valoarea tranzactie fiind de 34.5 milioane de euro. Equest nu a fost atunci la prima achizitie pe piata locala dupa ce la inceputul acestui an a mai cumparat un imobil de birouri in valoare de 5 milioane de euro in Bucuresti.

Un al treilea moment important al acestui an din sectorul de retail al pietei imobiliare il reprezinta achizitia Macro Mall din Brasov realizata de fondul britanic de investitii Dawnay Day la inceputul lunii trecute. Potrivit DTZ Echinox, yield-ul a fost de 9%, valoarea tranzactiei fiind de 19 milioane de euro. Mai mult, fondul britanic de investitii intentioneaza sa investeasca peste 200 de milioane de euro pe piata imobiliara a spatiilor comerciale in Romania. Achizitionarea centrului comercial Macro Mall Brasov de catre Dawnay Day Carpathian a fost semnata la mai putin de doua luni de la inceperea tratativelor.

Citeste si:

“Avand in vedere cererea in crestere pentru produse de investitii din sectorul de retail, cerere provenita de la marile fonduri de investitii internationale, precum si oferta foarte scazuta de astfel de produse in acest moment, previzionam o scadere a ratei de capitalizare a investitiilor in acest sector, ” declara Oana Iliescu, consultant in cadrul departamentului retail al DTZ Echinox.

Potrivit acesteia, suntem martorii unui moment de boom in sectorul imobiliar de retail, moment in care se anunta tot mai multe proiecte de centre comerciale atat in Bucuresti cat si in tara. Astfel, toate marile fonduri de investitii (austriece, britanice, americane, etc) si-au indreptat atentia catre acest sector, alocand bugete semnificative in acest scop. Aceste bugete difera in functie de marimea si strategia de investitii a fiecarui fond.

Motivul pentru care aceste fonduri sunt interesate de piata din Romania il reprezinta faptul ca aici inca se pot obtine rate competitive de capitalizare a investitiei comparativ cu celelalte piete ale Europei Centrale si de Est ( Ungaria, Polonia, Cehia).
 
 
Pe langa sectorul specific al pietei imobiliare (retail, office, industrial, etc), urmatorul criteriu folosit in general de catre investitori este valoarea tranzactiei. Astfel, exista de exemplu investitori care cauta produse cu o valoarea de pana in 20 milioane de euro , la fel cum exista si investitori pentru care  produsulul ideal este in jurul valorii de 100 milioane de euro si chiar mai mult.

Investitorii institutionali, de exemplu, urmaresc achizitionarea unor produse de investitii independente; de aceea ei nu isi vor indrepta atentia asupra galeriilor comerciale care sunt in general ancorate de un hipermarket. Ei vor urmari proiectele independente de tip mall.
 
In opinia specialistilor DTZ Echinox, in prezent, profitul unui dezvoltator de retail se situeaza in jurul valorii de 15-25% din valoarea costului de dezvoltare. Apreciem ca in urmatorii 3 ani acest procent va cobori sub valoarea de 10%, datorita atat cresterii cheltuielilor cu materialele de constructii si cu forta de munca, cat si a reducerii nivelului chiriilor.