„Reduceri de chirii au loc in permanenta, insa presiunea a crescut in acest an din cauza contextului economic. In primele luni ale anului 2009 chiriile s-au redus, la nivelul intregii piete, in medie cu 20%”, a declarat, pentru Wall-Street, Sergiu Istrate (foto), Country Manager al Cegis.

In perioada Pastelui, Orhideea a inregistrat un trafic de peste 50.000 de vizitatori, cu 15% mai mult decat intr-o saptamana obisnuita din an.

Prezenta pe piata locala din anul 2003, compania administreaza 11 centre comerciale, trei in Bucuresti - Orhideea, Esplanada, Carrefour Colentina si restul in tara: Carrefour Ploiesti, Carrefour Brasov, Promenada Mall – Bacau, Promenada Mall – Focsani, Tom – Constanta, Felicia – Iasi, Era - Iasi, Era - Oradea si mall-ul Grand Arena, din cartierul Berceni.

Fata de perioada similara a anilor trecut, Cegis renegociaza in prezent mai multe contracte, unele fiind pentru centrul comercial Orhideea, care si-a schimbat de curand o parte din chirasi.

„Sunt centre care si-au schimbat o parte din chiriasi, precum Orhideea, dar acest lucru nu este neaparat negativ, mai ales daca nu se depaseste un procent de 20%-30%. De cele mai multe ori, clientii se bucura sa vada o reimprospatare a ofertei unui centru, realizata prin schimbarea partiala a mixului de chiriasi”, explica Sergiu Istrate.

Istrate afirma ca un retailer poate lua decizia de a-si inchide un magazin dintr-un mall sau dintr-un centru comercial numai daca nu isi poate adapta rapid strategia la contextul economic actual si oferta de servicii si produse, in functie de nevoile si asteptarile clientilor.

„Cu siguranta ca pretul chiriei are un rol important in aceasta decizie, dar nu este determinant”, subliniaza reprezentantul Cegis, adaugand ca exista un parteneriat intre dezvoltator sau proprietar si chirias, fara de care niciunii nu pot avea succes.

Daca s-a atins sau nu minimul in piata de retail, Istrate spune ca este greu de spus, insa se poate vorbi de o incetinire sau chiar inghetare in anumite cazuri a dezvoltarii unor retaileri, in principal din cauza inghetarii activitatii de creditare.

„Astazi mai mult ca oricand, orice retailer trebuie sa aiba in vedere ca produsele, serviciile si ofertele sale trebuie sa raspunda in mod necesar asteptarilor si, mai ales, nevoilor clientilor”, a incheiat oficialul Cegis Imobiliare.

Jones Lang LaSalle: Proiectele abia anuntate, sanse mari de intarziere

Chirile maxime pentru centre comerciale din Bucuresti variaza intre 80 si 105 euro/mp/luna, in timp ce chiriile stradale, pentru cele mai importante artere comerciale, atrag chirii de 70-100 euro/mp/luna, potrivit celui mai recent raport al companiei Jones Lang LaSalle (JLL).

Luand in considerare livrarile din primul trimestru, stocul de spatii comerciale moderne a ajuns la 1,13 milioane mp in Romania, Bucurestiul avand 410.000 mp. Proiectele inaugurate in 2009 au fost: Grand Arena, din cartierul Berceni (32.000 mp), extensia Plaza Romania (7.000 mp), Galleria GTC, in Suceava (12.000 mp) si prima faza a Era Shopping Park, din Oradea (25.000 mp).

“Estimam ca proiectele aflate deja in constructie au sanse mari sa fie livrate la timp, insa ne asteptam la intarzieri in cazul proiectelor abia anuntate. Putine proiecte aflate in faza incipienta de dezvoltare, sau chiar aproape de finalizare, vor mai putea fi inchiriate in totalitate la inuagurare”, se arata in acelasi raport.

Jones Lang LaSalle este lider de piata in Europa Centrala si de Est, avand 160 de angajati si birouri in Varsovia, Praga, Budapesta si Bucuresti. Compania furnizeaza servicii de consultanta pentru achizitii si vanzari de proprietati, investitii si management imobiliar. Pe piata din Romania, JLL a intrat in anul 1995, s-a retras in 2005 si a revenit in 2007.