Purtatorul de cuvant al STS, Adrian Fulea, a declarat ca institutia pe care o reprezinta a indicat "o singura locatie, nu mai multe, una si buna". "Doctorul Radu Zamfir nu a dat niciun fel de coordonate geografice, s-a discutat cu apelantul, i s-au cerut datele geografice si nu a reusit sa le trimita si sa le furnizeze. Epava avionului a fost gasita in zona in care a fost data harta STS, la marginea zonei respective, in zona indicata de STS. Aria de cerc a fost cu raza de 14-15 kilometri, iar la marginea ei s-a gasit avionul prabusit. STS-ul nu a dat doua coordonate gresite. A dat o singura locatie, nu mai multe, una si buna. Au fost sapte apeluri (de la pasageri ai avionului -n.r.) de pe doua telefoane mobile diferite din doua retele de telefonie diferite si s-au primit aceleasi semnale din doua celule. Aceleasi informatii s-au primit din ambele celule, pentru aceeasi zona”, a spus Fulea.

Potrivit acestuia, STS nu face localizare si nicio interpretare a datelor. "Nu facem nicio interpretare a datelor, datele sunt luate dintr-un sistem informatic, puse pe o harta si harta este trimisa inspectoratelor de urgenta. Interpretarea o face ISU, o face Jandarmeria, ei citesc harta", a subliniat Adrian Fulea.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.

La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor - studenta si doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu. Echipa medicala din avion mergea la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici. In zona unde a aterizat fortat avionul a fost trimis si un elicopter de la SMURD Mures, insa acesta a fost nevoit sa se retraga, din cauza cetii.

Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.
STS informa ca locul producerii accidentului aviatic a fost stabilit pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112, informatia fiind pusa la dispozitia institutiilor ce au participat la operatiunea de cautare si salvare.

Citeste si:

"Localizarea locului evenimentului in Sistemul 112 s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta si a fost pusa la dispozitia institutiilor care au participat la operatiunea de cautare si salvare", se arata intr-un comunicat transmis de Biroul de presa al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS).

Pilotul Valentin Ialomiteanu a afirmat marti, la Gandul Live, ca avionul prabusit luni in Apuseni, la bordul caruia efectuase recent un zbor tehnic, era prevazut cu un sistem ELT (Emergency Locator Transmitter), care porneste automat in cazul unui impact si emite pentru a facilita localizarea. El a calificat drept "un mare semn de intrebare" problemele in localizarea aparatului, despre care a spus ca avea sistem ELT, care merge pe trei frecvente si care porneste automat in urma unui impact.

"Azi-noapte, dispecerul care a ramas la Scoala a primit un telefon de la ROMATSA, care i-a spus: «Opriti ELT-ul ala, ca ne innebuneste»". El se aude in casca, fiind un piuit continuu, pentru ca emite pentru a fi localizat, a explicat Ialomiteanu.

"ELT-ul a pornit si a mers, ca el merge pana i se termina bateria", a precizat el. Valentin Ialomiteanu a apreciat ca aeronava ar fi putut fi localizata cu usurinta, conditia fiind ca si echipele de cautare sa aiba o aparatura similara ADF-ului de la bordul avionului, care "poate fi o cutiuta si cu ac care sa se duca dupa frecventa respectiva".
"ROMTSA trebuia sa confirme semnalul ELT si sa spuna locul unde se gaseste. Ar fi trebuit sa transmita semnalul prin satelit, care sa capteze coordonatele si sa le transmita imediat", a explicat Ialomiteanu. Ca principiu, el a subliniat ca sistemul ELT se declanseaza automat, anunta satelitul, iar apoi este necesara corespondenta cu satelitul.

Medicul Radu Zamfir, care a fost externat marti de la SJU Cluj, a declarat ca el a furnizat salvatorilor, prin SMS, coordonatele georgrafice cerute, pe care le-a transmis de pe smartphone prin aplicatia Google Maps. "Dupa prabusire, avionul era rupt, aripile rupte, botul rupt. Eram in avion imprastiati. Fiecare a iesit cum a putut. Primul lucru a fost sa sun la 112, am anuntat ca ne-am prabusit. Mi s-au cerut coordonatele, am coordonatele din telefon. Am folosi un soft de GPS, Google Maps, unde vedeam date despre relief, despre distanta la care suntem fata de niste comune. Le-am dat datele serviciilor de salvare", a declarat medicul Zamfir.

Sursa foto: AGERPRES