Potrivit unui studiu al companiei American Express americanii vor cheltui 37 de miliarde de dolari pentru a celebra 14 februarie, 74% din publicul chestionat afirmand ca va lua parte la aceasta sarbatoare, in crestere fata de doar 69% anul trecut. Astfel, chiar daca bugetul mediu alocat evenimentului cunoaste o scadere fata de 2013, de la 239 la 213 dolari, cresterea numarului celor care se pregatesc sa-i ofere iubitei sau iubitului un cadou compenseaza aceasta scadere si mareste volumul total al cheltuielilor. Conform aceluiasi studiu, aproape jumatate dintre persoanele care au de gand sa se casatoreasca in 2014 isi vor dezvalui intentiile sau vor planifica ceremonia pe 14 februarie.
In functie de supriza pregatita, publicul se imparte dupa cum urmeaza: 64% intentioneaza sa ofere un cadou, 57% doreste sa ia o cina romantica in oras, 30% intentioneaza sa gateasca acasa (procent in scadere fata de anul trecut), 24% vor sa mearga la film, 16% vor sa inchirieze un film, 11% si-au propus sa mearga in club, tot 11% si-au planificat o excursie, 7% vor sa mearga la diverse concerte sau spectacole si 7% au de gand sa-si viziteze prietenii.
Cresterea cheltuielilor de Valentine’s Day reflecta scumpirea produselor cumparate in mod traditional cu aceasta ocazie. Potrivit unei analize a firmei Houston Asset Management, care urmareste evolutia preturilor cadourilor specifice calculand un indice al costului dragostei (Cost of loving Index), americanii trebuie sa cheltuiasca cu 2,3% mai mult in acest an daca vor sa ofere aceleasi daruri ca anul trecut. Inflatia se datoreaza scumpirii cravatelor (cadoul banal pentru barbati) si tarifelor la restaurant, in vreme ce pentru alte produse cumparate in mod normal, cum ar fi lenjeria de dama sau buchetele de flori, preturile nu s-au modificat fata de anul trecut.
Un sondaj efectuat de National Retail Federation (NRF) confirma partial rezultatele studiului American Express. Astfel, mai putine persoane intentioneaza sa celebreze Ziua Indragostitilor in acest an comparativ cu anul 2013, iar bugetul mediu alocat evenimentului este in crestere usoara. Per total, tendinta de a tine in frau cheltuielile este evidenta: “Valentine’s Day continua sa fie o sarbatoare populara, chiar daca consumatorii sunt zgarciti cu cheltuielile. Aceasta este ziua din an in care milioane de persoane gasesc o modalitate de a-i spune persoanei iubite cat de mult o pretuiesc” – declara presedintele NRF. Potrivit sondajului barbatii vor suporta in principal povara cadourilor, ei vor cheltui de doua ori mai mult decat femeile. Dar cadourile nu se ofera doar intre indragostiti: 12% dintre respondenti au declarat ca vor sa le faca o surpriza colegilor, iar 19% vor cumpara cadouri pentru animalele de companie. Peste un sfert din oameni isi vor face cumparaturile dintr-o florarie online sau alte magazine online, atenti la costuri si la ofertele speciale ale magazinelor.
Aceeasi atentie la cheltuieli o manifesta si romanii, chiar daca de Sf. Valentin acestia par sa se comporte ca si cu ocazia marilor sarbatori crestine, cumparand ciocolata vin sau flori de 10-20 de ori mai mult decat in mod normal. De fapt, tocmai nivelul redus al venitului mediu constrange populatia sa actioneze profund asimetric, cheltuind disproportionat atunci cand traditia sau cutumele sociale moderne o impun si strangand ulterior cureaua.