Profesorul Mihai Baluna (foto) preda matematica de 38 de ani, iar de olimpici se ocupa de 35. Din 1990 este profesor de matematica la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Bucuresti.

Spune ca in toata aceasta perioada nu a fost niciodata interesat sa plece in strainatate, sa preda la scoli celebre din afara. Merge in tabere de pregatire din alte tari, insa niciodata nu si-a dorit si nici nu i-a fost propus sa ramana acolo.

De-a lungul anilor a predat matematica pentru mii sau poate chiar zeci de mii de copii, insa doar cativa au ajuns olimpici. De exemplu, lotul national care ne va reprezenta la Olimpiada Internationala de Matematica din Thailanda, dintre 4 si 16 iulie, este format din sase elevi: Simona Diaconu, Stefan Spataru, Marius Bocanu, Andrei Andronache, Andrei Puiu si Ciprian Bonciocat.

M-am gandit doua saptamani la o problema

„Acesti copii lucreaza in jur de de 3-4 ore pe zi. Nu poti sa faci numai asta, nu este sanatos. Sunt copii normali, care fac sport, asculta muzica. Stiti cum este cu pregatitul? Te pregatesti cand poti si ai chef. Odata, o eleva a fost la un concurs si i-a ramas o problema pe care nu a rezolvat-o. Iar noaptea se tot gandea la ea si si-a dat seama care este rezolvarea. S-a dat jos din pat, a rezolvat-o si apoi s-a culcat. Eu m-am gandit o data la o problema doua saptamani. Ma gandeam cand mergeam cu metroul si apoi o lasam la o parte cand ajungeam unde trebuia si ma apucam de treaba. Apoi, iar ma gandeam”, explica profesorul.

Dintre cele cateva sute de elevi cu care a lucrat de-a lungul anilor pentru pregatirea olimpiadelor de matematica, o parte au mers in domeniul cercetarii, in timp ce restul au trecut pe zona de business.

Citeste si:

„Cei dinainte de anii 90 au ales cercetarea matematica, iar cei de dupa 90 s-au mutat inspre business”, spune Mihai Baluna.

Olimpicii de dupa 90 au mers inspre business

Obosesc olimpicii? Sunt tentati vreodata sa renunte?

„Nu, pentru persoanele care ajung la acest nivel au pasiune pentru asa ceva, pasiunea nu dispare niciodata”.

Printre cele mai bune tari in domeniul educatiei la nivel mondial se numara tari precum Coreea de Sud, China, dar si tarile nordice precum Suedia sau Danemarca.

„Tarile asiatice sunt cele mai puternice pentru ca scoala este privita ca pe un lucru care disciplineaza. In cultura lor, a fi disciplinat este o virtute. Iar ei considera ca sunt disciplinati atunci cand invata. De asemenea, ei aloca 28% din buget pentru educatie, in timp ce la noi nu este nici 5%”, afirma profesorul Baluna.