Folosind tehnologia de editare genetică Crispr, câștigătoare a premiului Nobel, cercetătorii olandezi ar fi descoperit o solutie pentru vindecarea HIV.

Soluția olandezilor funcționează ca o foarfecă, dar la nivel molecular, taie ADN-ul, astfel încât bucățile „rele” pot fi îndepărtate sau inactivate.Speranța este de a putea scăpa în cele din urmă organismul de virus, deși este nevoie de mult mai multă muncă pentru a verifica că ar fi sigur și eficient, scrie BBC.

Acum, medicamentele existente împotriva HIV pot opri virusul, dar nu îl pot elimina.

Echipa Universității din Amsterdam, prezentând un rezumat al descoperirilor lor timpurii la o conferință medicală săptămâna aceasta, subliniază că munca lor rămâne doar „dovada conceptului” și nu va deveni un remediu pentru HIV prea curând.

„Va fi nevoie de mult mai multă muncă pentru a demonstra că rezultatele acestor teste celulare se pot întâmpla într-un întreg corp pentru o terapie viitoare”, spune profesorul James Dixon de la Universitatea din Nottingham.

Și compania Excision BioTherapeutics a transmis că după 48 de săptămâni, trei voluntari cu HIV, tratați cu soluții oferite de Crisp, nu au efecte secundare grave.

Pe de altă parte, Jonathan Stoye, expert în virus la Institutul Francis Crick, din Londra, a spus că îndepărtarea HIV din toate celulele care l-ar putea găzdui în organism este „extrem de provocatoare”.

„Efectele în afara țintei tratamentului, cu posibile efecte secundare pe termen lung, rămân o îngrijorare”, a transmis acesta. „Prin urmare, pare probabil că vor trece mulți ani înainte ca orice astfel de terapie pe bază de Crispr să devină de rutină – chiar și presupunând că se poate dovedi a fi eficientă”.

HIV infectează și atacă celulele sistemului imunitar, Chiar și cu un tratament eficient, unii viruși intră într-o stare de repaus sau latentă - așa că conțin în continuare ADN-ul sau materialul genetic al HIV, chiar dacă nu produc în mod activ un nou virus.

Majoritatea persoanelor pozitive au nevoie de terapie antiretrovirală pe tot parcursul vieții. Dacă încetează să mai ia aceste medicamente, virusul latent se poate trezi din nou și poate cauza din nou probleme.