Ideea pare sa fi fost una foarte buna daca ne gandim ca blogul sau, razvanpascu.ro, a fost numit blogul de turism al anului 2011 de catre compania de consultanta Travel Advisor Media, detinuta de Traian Badulescu -fostul purtator de cuvant al Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) si a fost nominalizat la Roblogfest, cea mai importanta competitie pentru bloguri din Romania.

A inceput sa calatoreasca des cu banii castigati la cules de legume

Si pe langa faptul ca acum calatoreste in strainatate mai mult pe cheltuiala companiilor aeriene, a agentiilor sau birourilor de turism cu care lucreaza, blogul ii aduce si in jur de 2000 de euro pe luna din publicitate.

Cum a inceput totul?

I-a placut de mic sa calatoreasca, insa a inceput sa se plimbe din ce in ce mai des dupa primul an de facultate, cand a fost cinci luni intr-un program de tip Work&Travel in Marea Britanie si Scotia. Muncea intre 12 si 14 de ore pe zi intr-o ferma ecologica in care smulgea buruienile, uda sau culegea legume si astfel a castigat aproape 10.000 de lire. Bani cu care a jucat la bursa si a calatorit. Pe bursa nu mai investeste de doi pentru ca nu mai mai suporta stresul, insa calatoriile au ramas o pasiune.

In 2009, cand deja calatorea destul de mult a simtit nevoia sa le impartaseasca si celorlalti ce face si astfel a aparut blogul razvanpascu.ro.

“Un blog pe nisa de travel pentru ca imi place sa calatoresc si cea de business penru ca lucrez la ING”, explica tanarul in varsta de 27 de ani.

Si a vrut inca de inceput ca blogul sa fie o afacere.

Pascu: Voiam sa ii fac pe oameni sa inteleaga ca turismul nu este scump

“Voiam ca razvanpascu.ro sa fie cunoscut ca sa ii ajut pe oameni sa inteleaga ca turismul nu este scump. Desi cunosc multi oameni din companii mari, sunt foarte multe motive pentru care oamenii spun nu calatoriilor- spun ca nu au bani, timp, nu au chef sa caute oferte. Am vrut sa ii fac sa inteleaga ca turismul nu este scump. Le explic ca iti poti lua biletul de avion cu multe luni inainte, le spun unde poti sa stai, sa mananci, ca trebuie sa iti iei ghiduri”, afirma Razvan Pascu.

In primul an nu avea foarte multi cititori si nici bani din publicitate nu prea castiga... facea doar bartere. Insa de la inceput a vrut sa lucreze direct cu advertiserii si sa nu depinda de agentii de media care sa-i aduca clienti “dupa cum vor ele”.

“Asa totul depindea doar de mine si pana acum nu am pierdut niciun client. La inceput le propuneam eu proiecte companiilor, iar apoi blogul a devenit destul de cunoscut. Acum de cele mai multe ori vin ele catre mine”, afirma antreprenorul.

Lucreaza cu Air France, Tarom sau Orange

Astfel, in prezent are in jur de 50.000 de cititori pe luna si lucreaza cu companii precum Air France, KLM, Tarom, Austrian Airlines, Happy Tour, Eximtur, Orange, BCR sau Interra Travel. Practic, castiga cam 2000 de euro pe luna.

Pe langa blogul personal a mai lansat blogurile stiuunloc.ro si ponturibune.ro, insa pentru ele nu mai scrie de aproximativ un an pentru ca nu mai are timp. De acestea se ocupa doua fete.

Nu mai are timp pentru ca din 2007, de cand a fost lansat sistemul de pensii private, lucreaza la ING Asigurari & Pensii. In primii doi ani a lucrat in zona de operatiuni, iar din toamna anului trecut este manager clienti corporate, adica se ocupa de sase-sapte companii foarte mari care ofera pensii private facultative in pachetele pentru angajati.

“Nu m-am gandit niciodata sa renunt la vreuna dintre cele doua (n.red. slujba sau calatorii). Desi mi-e foarte greu, imi place foarte mult. La ING ma ocup de companii mari cu mii de angajati si tin legatura cu directorii de resurse umane. Iar ei ma pot suna si la 12 noaptea sau cand sunt in strainatate pentru ca am mereu laptopul cu mine. Nu am un program stabil, important este sa rezvolv problema”, explica Pascu.

Citeste si:

Si chiar daca ar renunta la un moment la ce face acum, spune ca nu ar alege o alta companie, ci s-ar ocupa de propriul business.

“Am ajuns la nivelul la care nu as mai face nimic daca nu mi-ar placea”, afirma tanarul.

Iar ceea ce face nu prea are cum sa nu iti placa.

Nu este un loc in lume in care sa vreau sa ajung si sa nu pot

Are 27 de ani, pleaca cam de doua, trei ori pe luna in strainatate intr-un city break (daca nu mai des) si in jur de doua ori pe an intr-o calatorie mai lunga, in general pe alt continent.

Numai in martie a fost la Londra, Viena si la Salonic. Practic, pana acum a vazut in jur de 40 de tari. Dintre acestea, cel mai mult i-a placut la Londra si New York. De altfel, la Londra a fost si cel mai des, de patru ori, la egalitate cu Viena. Iar cea mai lunga calatorie, si totodata cea mai scumpa, a fost in America de Sud, cand a vizitat in 40 de zile Argentina, Chile si Uruguay.

“Am atatea propuneri de calatorii incat nu am timp pentru toate”, afirma Razvan Pascu,

Dintre locurile pe care nu le-a vazut pana acum, cel mai mult i-ar placea sa mearga la Moscova si Japonia. Dar si acolo se va duce anul acesta.

"Nu este un loc in lume in care sa vreau sa ajung si sa nu pot", mai spune tanarul.

Un alt proiect de anul acesta este sa stranga un grup de manageri si antreprenori cu care la finalul lui august sa urce pe masivul Kilimanjaro (care include varful Uhuru Peak de 5.895 m, cel mai inalt din Africa). Excursia va dura doua saptamani si va costa in jur de 3000 de euro. Insa aceasta nu este pentru oricine, pentru ca, si daca ati avea banii necesari, cel mai important este sa puteti respira la o astfel de altitudine.

Isi dorea sa lucreze in marketing

Dincolo de a-i face pe oameni sa vada ca turismul in strainatate nu este scump, un alt obiectiv al blogului este sa promoveze Romania. De doi ani, Razvan Pascu a lansat rubrica “Romania e frumoasa” in care el, dar si cativa colaboratori, descriu locuri care merita vizitate in tara noastra. Lui ii plac in special Transilvania si Delta Dunarii.

Pentru ca a vizitat atat de multe tari si a ajuns sa lucreze indeaproape cu agentiile de turism, unul dintre cele mai recente proiecte ale sale este o colaborare pe zona de relatii publice cu Happy Tour, cea mai mare agentie de turism de pe piata locala.

Astfel ajunge sa faca un lucru foarte apropiat de cel la care visa inca de cand era in liceu si citea cartile lui Philip Kotler, "parintele marketingului".

Ce visa? Sa lucreze in marketing.