A renuntat la functie de CEO al Wienerberger Romania, dupa 14 ani in care a condus filiala locala a companiei austriece care este cel mai important jucator mondial in industria productiei de caramizi.

“Au fost mult prea multi ani de multinationala (n.red. managerul a mai lucrat patru ani si pentru furnizorul de produse de asamblare Wurth), iar in 18 ani am trecut prin tot ce se putea trece intr-o multinationala, spune Catanas.

Desi afacerea a lansat-o abia la finalul anului trecut, se gandea inca din 2009 sa renunte la functia detinuta pentru antreprenoriat. Pentru ca, spre deosebire de perioada 2000-2008 cand constructiile erau printre domeniile cu cresterile cele mai mari, de la inceputul crizei constructiile au fost printre “fruntase” in topul scaderilor. Iar criza a adus odata cu ea si schimbari de mentalitati, de comportament.

“Oamenii au devenit mai precauti, mai defensivi. Daca inainte se mergea pe motto-ul ca orice greseala este un pas inainte pentru ca invatam ceva, iar toleranta era alta, in ultimii ani lucrurile s-au schimbat foarte mult si nu s-au schimbat in bine. Lumea a devenit extrem de ingrijorata, inflexbila, se dorea foarte mult sa se controleze din Viena. Erau foarte multe rapoarte, iar rapoartele sunt necesare, dar la un moment dat cand sunt in exces nu mai ajuta. Era prea multa concentrare pe ce se intampla in interiorul companiei si pierdeam contactul cu ce se intampla in piata. Cu toate ca dorinta cea mare era sa ne gandim la ce ar trebui sa facem ca sa ne mearga mai bine, ma concentram pe faptul ca trebuie sa vina rapoarte, sa le controlez daca sunt corecte, sa vad cum au fost colectate datele”, explica antreprenorul.

Asa ca atunci cand a ales o afacere, a vrut ceva care sa-i placa si “care sa fie mult mai mic” decat businessul pe care il condusese inainte. Wienerberger Romania a avut o cifra de afaceri de circa 28 de milioane de euro in 2010. Astfel, in prima parte a anului trecut a inceput sa caute businessul potrivit pe diferite site-uri straine de francize. Iar, In final, a ales franciza firmei germana de cafenele mobile Coffee-Bike, un business lansat anul trecut de doi tineri germani in varsta de 25, respectiv 26 de ani.

“Mi-a placut foarte mult ideea de green, de eco si faptul ca pot fi prezent cu acest concept absolut oriunde”, spune antreprenorul.

Franciza si prima bicicleta pe care adus-o in tara in decembrie anul trecut au costat in jur de 20.000 de euro, insa de atunci Catanas a mai investit inca 20.000 de euro in chirii sau salarii.

Deocamdata, are cinci angajati, dar din iunie vrea sa aduca trei biciclete noi si, astfel, pana la finalul anului ar putea ajunge pana la 15-16 salariati.

O bicicleta poate avea vanzari intre 6.000-10.000 de euro pe luna, deci patru biciclete pot genera venituri de pana de circa 0,5 milioane de euro intr-un an. Despre profit, Catanas nu ofera foarte multe detalii, dar spune ca businessul ar putea fi profitabil inca de anul acesta pentru ca “se stie, ca in industira cafelei marjele sunt mari”.

Desi pare businessul ideal, exista si o problema importanta...de fapt, una de care depinde aproape in totalitate felul in care va evolua afacerea. Deocamdata antreprenorul nu are o autorizatie de la primarie ca sa vanda si in locuri publice (precum piete, parcuri ori Centrul Vechi) si astfel este nevoit sa mearga doar la evenimente private.

Citeste si:

“Am cerut autorizatie din noiembrie si cred ca pentru puncte de vanzare mobile nu avem o legislatie. In februarie mi-au zis ca s-a pierdut cererea, acum am si un avocat. Sper sa o obtin anul acesta pentru ca asa ar fi normal. Imi imaginasem ca voi fi mult mai repede in strada, nu mi-am imaginat ca trebuie sa stau dupa o astfel de hartie atata timp, ca va functiona atat de greu partea aceasta. Am subapreciat partea asta”, spune Catanas. De aceea, dupa cum explica antreprenorul, si numarul actual de clienti este nerelevant, pentru ca depinde de evenimentele la care merge si de cat de bine sunt promovate acestea. In general, Coffee-Bike are cate 300-400 de clienti per eveniment.

Astfel, afacerea fostului manager ar putea fi profitabila in urmatoarele luni daca doua biciclete ar functiona zece ore pe zi, si daca impreuna ar avea 400 de clienti pe zi.

In ceea ce priveste planurile de dezvoltare, managerul isi doreste sa obtina master franciza pentru Romania ceea ce ar putea creste semnificativ numarul de cafenele pe bicicleta.

“Vreau sa fie mai mult decat sa dau mai departe francize. Mi-ar placea sa ofer un concept la cheie. Sa reusesc sa gaseasca oameni din multinationale care sa vina in echipa aceasta mare de coffee-bikers. Dar ca sa vina, trebuie sa le dau procese de lucru, un istoric, sa aiba lucruri de care sa se ancoreze. La anul poate o sa fac si niste seminarii si acolo o sa povestesc despre afacere”, afirma Daniel Catanas.

El mai spune ca Bucurestiul are un potential de 20-30 de cafenele mobile, in timp ce in celelalte orase turistice ori orase mari ar putea fi amplasate pana in zece cafenele.

Si, pentru ca a prins gustul antreprenoriatul, Catanas nu vrea sa se opreasca aici. Vrea sa mai lanseze un business, “tot o franciza si tot in zona care are legatura cu ecologia”.

Cum de a trecut de la constructii la afaceri eco?

“Chiar si in contructii am lucrat tot cu materiale naturale, caramida este un produs mai natural decat altele folosite in constructii. O caramida are argila, nisip, apa, rumegus si foc”, spune zambind fostul CEO al Wienerberger Romania.