Criza prin care trece in prezent industria aeronautica face ca dezvoltarea economica a oraselor mici, care si-au construit economia in jurul acestei industrii, sa devina nesigura.

Una dintre strategiile pe care operatorii low cost le-au dezvoltat de-a lungul istoriei destul de scurte a acestei industrii este promovarea destinatiilor mici, in schimbul unor taxe pe care le primesc din partea orasului respectiv care este promovat si pe site-ul companiei aeriene respective, potrivit International Herald Tribune.

Un astfel de exemplu este Granada, un mic orasel din provincia spaniola Andaluzia, situat la 30 de minute de mers cu masina de Marea Mediterana.

Cu nicio baza industriala, orasul de circa 250.000 de locuitori
este in mare parte dependent de domeniul turistic, ceea ce il face dependent totodata si de industria aeriana, avand in vedere faptul ca este ocolit de autostrada de mare viteza care trece prin orasele invecinate: Sevilla, Cordoba si Malaga.

In 2007, companiile low-cost au transportat catre Granada 670.000 de turisti, insa criza prin care trece anul acesta industria aeronautica face ca viitorul sa nu fie la fel de promitator: pretul combustibilului s-a dublat in doar un an de zile, si o scadere economica care ii face pe pasageri sa se gandeasca de doua ori inainte de a se urca intr-un avion determina toate companiile aeriene sa reduca numarul zborurilor si capacitatea de transport.

Companiile low cost, care au o mare flexibilitate in eliminarea rutelor si concedierea angajatilor, merg chiar mai departe, uneori eliminand toate cursele catre o anume destinatie.

De aceasta realitate a fost lovita Granada anul trecut.
Monarch Airlines, care leaga, incepand din mai 2005, Marea Britanie de Granada, a anuntat in noiembrie 2007 ca zborurile catre Malaga sunt mai profitabile si a renuntat complet la zborurile catre orasul andaluz.

Aceasta decizie a determinat o multime de proteste si o petitie cu 900 de semnaturi din partea britanicilor care depindeau de aceste zboruri pentru a avea acces, la un pret bun, la casele de vacanta detinute aici, precum si din partea rezidentilor care erau nevoiti sa faca naveta saptamanal in Anglia in scop de serviciu.

Pe langa problema pe care a avut-o cu Monarch Airlines, Granada a mai fost zdruncinata la sfarsitul anului trecut si de decizia primariei de a nu mai contribui cu cei 200.000 de euro anual, din totalul de 1 milion de euro, pe care Ryanair ii primeste an de an pentru ca zboara spre acest oras pe care il promoveaza si pe site-ul sau. In ciuda acestei decizii a primariei, Ryanair are totusi 26 de zboruri saptamanale spre Granada, din Londra, Liverpool si Milan. In plus, din martie pana in octombrie, Ryan Air zboara si spre Frankfurt si Nottingham.

Exista insa din ce in ce mai multe voci,
inca neoficiale, care spun ca irlandezii au inceput deja sa ia in calcul reducerea numarului de zboruri catre Granada. In aceasta situatie orasul are nevoie de o crestere continua a numarului de turisti pentru a convinge autoritatile de la Madrid sa investeasca in aeroportul orasului, atragand astfel operatorii sa efectueze cat mai multe zboruri internationale.

Citeste si:

Din 2005, cand Ryanair a dat startul investitiilor in acest oras, si pana in prezent, Granada si-a triplat numarul de pasageri care au aterizat pe aeroportul de aici. Insa, in conditiile in care pretul petrolului nu se va stabiliza, cei 4 operatori care zboara in prezent spre Granada - Ryanair, Transavia, Vueling si Spanair -, ar putea bate in retragere, calcand pe urma britanicilor de la Monarch Airlines.

Criza actuala cu care se confrunta indistria low-cost
este cea mai grava din istoria relativ recenta a acestei industrii pe plan european. Ingrijorarea cea mai mare operatorilor, precum Ryanair, Air Berlin, Norwegian Air Shuttle, Wizz Air, SkyEurope, Vueling sau EasyJet, este faptul ca ar putea fi fortati sa ridice preturile atat de mult incat pasagerii lor, presoane cu bugete mici si medii, sa rareasca numarul zborurilor.

Industria mondiala a transportului aerian va afisa pierderi ce vor depasi 5 miliarde dolari in acest an, mai ales in America de Nord, a estimat Asociatia de Transport Aerian International (IATA).

"Situatia este, in continuare, proasta. Pretul ridicat al petrolului si cererea in scadere reprezinta o combinatie toxica pentru profitabilitatea sectorului", a afirmat directorul general al IATA, Giovanni Bisignani, care a mentionat ca asociatia anticipeaza pierderi de 5,2 miliarde dolari in acest an pesntru intregul sector.

Asociatia de Transport Aerian International a aratat ca estimarile iau in calcul un pret mediu al petrolului de 113 dolari/baril.

Anumite segmente "vor avea un profit modest, dar impactul negativ al crizei este universal", a spus Bisignani.

Potrivit IATA, companiile nord-americane de transport aerian vor fi cele mai afectate de criza, cu pierderi estimate la 5 miliarde dolari in 2008.

Asociatia a indicat si o incetinire semnificativa a cererii de transport aerian in iulie. Cresterea cererii pentru trafic de calatori s-a temperat in iulie cu 1,9%, la un nivel minim al ultimilor cinci ani.