WALL-STREET.ro a discutat cu mai multi jucatori din piata, atat de la agentii de digital in directa legatura cu eCommerce-ul, nume mari din aceasta industrie, cat si dezvoltatori de platforme pentru magazine online si jucatori din marketing afiliat. Toti respondentii au relatii directe cu magazinele online si, la randul lor, cauta experti pe anumite domenii conexe.

Valentin Radu, Marketizator

Valentin Radu, Marketizator

Antreprenorul in serie Valentin Radu, specialist in A/B Testing, considera ca magazinele de eCommerce din Romania care vor rezista testului timpului vor fi cu siguranta cele care vor sti cum sa foloseasca puterea datelor.

“Sunt o gramada de date si atat de putini oameni care sa le «asculte» si foloseasca. Pe masura ce concurenta creste, nevoia de intelegere si diferentiere creste exponential. De aceea, diviziunea muncii si specializarea pe nise cat mai inguste va capata proportii mult mai mari in viitor”, spune el.

In zona de marketing, la acest moment, foarte putine companii au un digital analyst. Insa, odata ce aceasta functie apare, ea va trebui completata de un insights expert. Adica, una este capturarea datelor (si aici isi vor face simtita mult mai mult prezenta instrumente de tip tag-management, precum si alte tool-uri de tip data-layer) si alta este interpretarea si identificarea de oportunitati de business, de comunicare din aceste date.

„Pe de alta parte, companiile mari de e-commerce au sute de oameni care se ocupa doar de optimizarea conversiilor. Iar aici vorbim de A/B testing expert, CRO insights, creative director, copywriters head of conversions, front-end developers, aparte de echipa de web-development. Ei vor lucra cu instrumente de optimizare a ratei de conversie: A/B testing, motoare de recomandare, real time personalization, heatmaps, survey-ing tools, email automat, search tools, landing page generators”.

Aici sunt multe tool-uri, printre care si Marketizator, care acopera o zona importanta dintre acestea (AB testing, personalizare si survey-uri), dar si alti concurenti - Maxymizer, Optimizely, VisualWebsiteOptimizer, Qubit, Monetate, etc. „La tool-uri de recomandare pot mentiona Pleisty, Baynote, FactFinder, Attraqt, etc. Zona de automated emails este acoperita de mai saracele Mailchimp sau GetResponse sau de tool-uri precum DotMailer, SharpSpring sau Vibetrace”, continua Valentin.

Daca ne uitam si la alte departamente, vom observa ca vor trebui sa existe merchandiseri foarte specializati pe anume produse, care trebuie sa aiba competente de produs, de marketing, dar si de achizitori.

In zona de generare de trafic vor fi: demand generation experts, retention managers, content writers, content amplification marketers, inbound marketers, growth-hackers (care folosesc marketing-ul si tehnologia pentru a gasi scurtaturi ce genereaza impact masiv in cresterea companiei)”.

Pentru inbound marketing si social media, specialistul recomanda instrumente precum Buzzsumo si Buzzstream care se vor dovedi foarte utile. Pentru SEO sunt foarte multe softuri, insa Valentin Radu s-a limitat a recomanda pe cele locale, considerate de el ca fiind foarte bune: Cognitive SEO, Monitor Backlinks, GeoRanker sau SEO Monitor.

Victor Avram, country manager Gemius

Victor Avram, country manager Gemius

Victor Avram, country manager la compania de cercetare Gemius, specializata si pe zona de eCommerce/New Media, isi imparte raspunsul in doua: pe termen scurt si pe termen lung.

a) Pe termen scurt, social media specialist, insa cu o migrare de la tipul de specialist de astazi care lucreaza mai mult pe KPI livrati de Facebook si care nu reflecta impactul direct in business, catre specialist care vor lucra cu KPI si vor livra rezultate mai usor de agregat in indicatorii de business

b) Pe termen lung, vor fi necesari specialisti in integrarea mai multor sisteme (masurare si livrare), astfel incat indicatorii pusi impreuna sa dea rezultate comparabile si sa poata fi optimizati across the board si nu pe cate un singur siloz/instrument ca acum. „Cu focus in mod special pe complementaritatea acestor sisteme astfel incat sa nu fie suprapunerea zonei de servicii atat de mare precum este acum. Exemplu: in acest moment atat Adwords, cat si Facebook si premium media si zona de afiliere sunt contractate cu focus inspre aceleasi rezultate - actiuni, awareness, vanzari sau ce alte elemente sunt importante pentru compania in cauza- dar mai putini masoara adaosul fiecarei platforme in imaginea mai mare si in context cu celelalte”, spune Victor Avram.

Dorin Boerescu, CEO 2Performant Network

Dorin Boerescu, CEO 2Performant Network

Dorin Boerescu, cofondator si CEO la 2Performant Network, ofera si el cateva sfaturi pentru cei interesati sa fie pregatiti pentru a intra in lumea eCommerce, ca specialisti pe anumite nise.

„Am citit de curand la Dan Ariely o afirmatie care mi-a placut foarte mult: Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it. In urmatorii ani, vom iesi din adolescenta si cred ca vom incepe cu totii chiar sa folosim Big Data, nu doar sa vorbim despre asta. Deci competentele in a analiza date vor fi fundamentale in urmatorii ani – fie ca vorbim despre analiza traficului, a ratei de conversie, a comportamentului utilizatorilor”, spune el.

O recomandare pentru tinerii care vor sa intre in zona comertului online, eventual printr-un magazin propriu – sa promoveze magazine din categorii pe care le inteleg, unde pot aduce valoare prin trimiterea unui trafic cat mai targetat si eventual dintr-o zona mai putin aglomerata, pentru a avea o rata de conversie cat mai buna.

Alexandra Marcu, marketing director la Avangate

Alexandra Marcu, marketing director la Avangate

Avangate are legaturi pe mai multe planuri cu magazine online, atat din tara cat si din strainatate, si Alexandra Marcu se afla in prima linie in aceste relatii.

„Joburile in marketing sunt foarte vizibile si probabil ca multa lume se indreapta intr-acolo, fiind si mai accesibile decat altele. Sunt foarte interesante si cautate pozitiile de analisti de site, de produs, de procese – ceva mai greu de invatat, dar foarte valoroase pentru business-urile online. Concret, cautate ca si aptitudini sunt cele legate de marketing (promovare), user experience design / conversion rate optimization in eCommerce, dar si cele cu aplicabilitate in dezvoltarea de aplicatii software”, subliniaza ea.

In afara de straduinta de a aduce vizitatori catre magazinele online sau aplicatii, atentia este si spre a converti acesti vizitatori in clienti care revin si recomanda si altora. Iar aici intelegerea datelor prin analizare, abilitatea de a experimenta cu A/B testing si a propune solutii care sa fie usor de inteles si cu rezultate pozitive sunt cateva dintre asteptarile pentru un astfel de rol.

„Daca mergem cu detalierea mai departe, am putea numi cele mai cautate functii in eCommerce si Marketing (doua dintre instrumentele care pot ajuta cu informatii in directia asta sunt LinkedIn Job Search – android ap si Inbound.org Jobs http://inbound.org/jobs) pe care le-am observat in ultima vreme si care se vor cauta din ce in ce mai mult si in viitor (unde apare manager si echivalentul de specialist, desigur). “Mentionez si instrumentele care sunt foarte utile fiecarui rol in parte".

Marketing

• Online Marketing Manager / Digital Marketing Manager - Google Analytics, Google Webmaster Tools, Moz Suite, BuzzSumo, Topsy, Deeperweb, SEmRush, Spyfu, Optimizely, Google Adwords, Bing, Hootsuite, Sproutsocial, Fresh Web Explorer, Buffer, URL Builder, URL shorteners, Similarweb, Quora, Reddit
• SEO Manager / Search Marketing Manager - Moz Suite (Open Site Explorer, Rank Checker, Keyword Difficulty Tool, Page Analysis), Google Analytics, Google Webmaster Tools, SemRush, Spyfu, Google Keyword Planner, Ubersuggest, Deeperweb, Screamingfrog, Similarweb
• Digital Marketing Strategist - Google Analytics, Google Webmaster Tools, Moz Suite, BuzzSumo, Topsy, Deeperweb, SEmRush, Spyfu, Optimizely, Google Adwords, Bing, Hootsuite, Sproutsocial, Fresh Web Explorer, Buffer, URL Builder, URL shorteners, Similarweb, Quora, Reddit
• Social Media Strategist / Manager pentru numeroase instrumente, inclusiv pentru monitorizare si interactiune: Hootsuite, Sproutsocial, Topsy, Deeperweb, Buzzsumo, Followerwonk, Buffer, URL builder, URL shorteners, Canva, Circlecount, Simplymeasured, Likealyzer, Tweetchup, Quora, Reddit
• eCommerce Engineer
• Paid Search Specialist / Manager - Google Adwords, Bing, SemRush, SpyFu, Google Analytics, Google Keyword Planner, Optmyzr
• Conversion Optimization Specialist a VeInteractive, UPSellit, Google Analytics, Crazyegg, Optimizely
• Data Scientist / Data Analyst -> instrumente de Business Inteligence si Analytics
• Web Analyst / Analytics Manager / Google Analytics Specialist - GA, GWT, HubSpot, Adobe
• Online Marketing Analyst - Google Analytics, Google Webmaster Tools, Moz Suite, BuzzSumo, Topsy, Deeperweb, SEmRush, Spyfu, Optimizely, Google Adwords, Bing, Hootsuite, Sproutsocial, Fresh Web Explorer, Buffer, URL Builder, URL shorteners, Similarweb, Quora, Reddit
• Email Marketing Manager - Marketo, Campaign Monitor
• Inbound Marketing Specialist / Strategist - Google Analytics, Google Webmaster Tools, Moz Suite, BuzzSumo, Topsy, Deeperweb, SEmRush, Spyfu, Optimizely, Google Adwords, Bing, Hootsuite, Sproutsocial, Fresh Web Explorer, Buffer, URL Builder, URL shorteners, Similarweb, Quora, Reddit
• Lead Generation Strategist
• Technical SEO - Google Analytics, Google Webmaster Tools, Screamingfrog, Moz Suite, Kissmetrics, SemRush, Xenu’s Link Sleuth, Majestic SEO
• Site Optimization Manager/ Site optimization specialist / conversion optimization/ customer experience / Data Scientist / Data Analyst
Dintre instrumentele folosite de acestia, cele de A/B testing si segmentare sunt multe de tipurile Optimizely, Visual Website Optimizer, Marketizator (din Romania) sau cele de prototipare pentru specificatii catre specialistii web / dezvoltatori de aplicatii, precum Balsamiq, FlairBuilder (din Romania), Axure sau Crazyegg, Moz Suite etc..
• Web Developer - PhpStorm – mediul de dezvoltare (editare cod), Chrome DevTools – debugging in pagini, review (este integrat in Chrome), GIT – sistem de versionare cod, Photoshop – vizualizare/editare design
• Web Designer - Photoshop, Illustrator, InDesign, Fireworks, Premiere, After Effects, Dreamweaver, Flash - de la Adobe; Invisionapp, Uxpin (ultimele doua pentru preview-uri interactive)
• Digital Content Producer - Scribe, Buzzsumo, Deeperweb, Topsy, Quora, Reddit
• Web Content Manager -> site admin
• Marketing Automation Specialist - Marketo, Hubspot
• Online Merchandising - eCommerce – administrator de pagina web si de folosire a instrumentelor de generare a promotiilor, a cupoanelor de reduceri si personalizare a ofertelor.

Customer support & customer experience

• Live chat, aplicatii de email marketing, relatii cu clientii (ZenDesk, UserVoice)
• Managementul comenzilor pe platformele de eCommerce
• Customer Engagement Analytics & Optimization pe canale multiple, nu doar pe site

Product

• Product analyst
• UX designer
o Instrumente ce tin de preferintele fiecaruia si de modul de lucru. Apar atat de multe si atat de rapid, incat ce e acum la moda nu o sa mai fie peste doua luni. Cateva exemple: Sketch, Adobe Project Comet, OptimalSort, OmniGraffle, Crazyegg, Optimizely, POP App, Pixate, Invision, Dropbox.

Business

• Operations Apecialist, Ecommerce Performance
o eCommerce dashboards si nenumarate alte instrumente, care merita investigate si folosite in functie de specificul businessului: https://www.g2crowd.com/categories/e-commerce-tools/products
• eCommerce Marketing Manager/ eCommerce Manager (Una dintre cerintele pe care le au angajatorii (in special din Statele Unite) pentru un Online Manager este sa aiba si cunostinte de Marketo sau orice alt instrument de marketing automation, ceea ce mi se pare interesant)
• Country Online Marketing Manager
• eCommerce Engineer
• Inbound Marketing Specialist / Strategist
• Lead Generation Strategist
• Head of Growth

Distribution

• Online Channel Managers (canale noi de vanzare, precum retelele de afiliati – Top 5 din lume sunt: Rakuten Linkshare, CJ by Conversant, Amazon, Avangate (numarul 1 mondial la produse digitale si servicii online), ebay Partner Newtork. In Romania sunt 2Parale si ProfitShare.

Finance/ accounting

• integration from website/ ecommerce orders to ERPs/ CRMs

Marius Panait, managing partner Entelion Software

Marius Panait, managing partner Entelion Software

Marius Panait conduce compania care a dezvoltat platforma de eCommerce Teamshare, avand deci relatii cu multiple magazine online majore din Romania.

Ca si anterespondentii sai, si Marius pune accent pe analiza – „Web analyst cu functie principala de consultant, care sa stabileasca strategia de dezvoltare (numar vizitatori si rata de conversie), sa inteleaga profiliul vizitatorului unui site, si sa realizeze strategia de a-l ghida catre actiunea finala de cumparare. Cred ca aceasta “meserie”, care nu are niciun echivalent in nomenclatorul de meserii, va deveni foarte importanta. Specialistii potriviti unui astfel de job pot veni din zona de marketing clasic dar nu numai. Experienta necesara nu presupune cunostinte tehnice prea avansate, ci mai degraba de marketing. Specialisti cu acest profil sunt rari si va fi o mare nevoie de ei in urmatorii cativa ani”, spune Panait.

Apoi, mai este nevoie de specialistii care sa puna in aplicare strategia prin tactici specifice fiecarui canal de promovare. Aici consider ca este nevoie de specializare pe fiecare domeniu: Adwords, social media, Analytics, seo, copywriter, design, etc. „Cine se va lauda ca le poate realiza pe toate, de fapt, nu face nici unul foarte bine”, mai spune el.

Cristian Manafu, Evensys

Cristian Manafu, Evensys

Una dintre cele mai active persoane in social media, eCommerce si organizare de evenimente cu aceste tematici, Cristian Manafu spune ca se vorbeste foarte mult despre experienta utilizatorului, insa teoria se aplica foarte putin in eCommerce si chiar in general pe Web. „Putini studiaza comportamentul vizitatorilor pe site si incearca sa le imbunatateasca experienta de cumparare. Mai mult, astazi se vorbeste despre Big Data, Remarketing sau Marketing Automation. Toate aceste concepte au nevoie in spate, la "butoane", de anumiti specialisti. De aceea cred ca zona analistilor de orice fel in online va creste in anii urmatori si pun accent acum pe UX Analyst si Analytics Specialists si Performance Marketing Specialists”, subliniaza el.

Sursa foto: Shutterstock: Digital