Comentarii pe articolul Karousel: Galerie dedicata fotografiei contemporane de arta


Confuzie la Masteratul coordonat de Iosif Kiraly

Stefan la 1 Februarie 2009, ora 10:12
Confuzie la Masteratul coordonat de Iosif Kiraly
To: fvpci@yahoogroups.com
Nu cred ca o astfel de diferentiere intre educatie „standard” si educatie „premium” este una benefica si in nici un caz justificabila, oricat de dificila ar fi gasirea unei formule educationale in acest domeniu al artelor, avand in vedere cantitatea imensa de informatii si faptul ca se bazeaza foarte mult pe ceva necontrolabil din exterior si anume pe puterea creativa (si pe credinta). Sigur ca aveti dreptate, sunt foarte multi studenti care idealizeaza facultatea si care asteapta atat de mult de la ea, inclusiv sa ii transforme peste noapte in artisti. O astfel de abordare este indiscutabil gresita si perceptia mea asupra sectiei foto-video nu are decat o legatura indirecta cu posibilitatea de a deveni artist (un cuvant mult prea usor intrebuintat in general si fara prea multa jena). Sigur ca foarte important pentru un student e sa atinga acel moment cand constientizeaza cat de importante sunt lucrurile pe care el le face, in afara oricarui cadru educational, cu atat mai mult cu cat gandurile sale se indreapta catre ideea de a fi artist; mult mai importanta devine munca individuala, indiscutabil. Dar eu cred ca facultatea ar trebui sa ofere o platforma de informatii si sa contribuie la dezvoltarea simtului critic al auto-evaluarii (care mai tarziu se va dovedi capital), si asta nu cred ca se poate face decat garantand un anumit acces la informatie si un dialog dinamic intre studenti si profesori (cursuri si seminare). Nu cred ca studentul trebuie sa lupte pentru garantarea unui anumit acces la informatie, nu mi se pare normal; evident ca este decizia studentului daca sau nu sa devina artist sau daca sau nu sa frecventeze anumite cursuri. Cred ca facultatea ar trebui sa stimuleze eventuala putere creativa a studentului, oricare ar fi finalitatea, sunt sigur ca si pentru dumneavoastra in drumul lung si atat de frumos si de greu in acelasi timp pana sa fi atins aprecierea de care va bucurati, foarte mult a contat un anumit nivel de interactivitate, regasibil in diferite situatii sau grupuri. Sigur, ceea ce spun eu se bazeaza mai mult pe ceea ce am inteles de la studenti (actuali sau absolventi), de-a lungul ultimilor ani, dar si pe proaspata si actuala mea experienta cu sectia foto-video. Stiu ca sunt foarte multi studenti nemultumiti, probabil din fiecare an, insa in egala masura sunt impotriva lipsei de dialog si de transparenta si impotriva tendintelor revolutionare obosite si fara fundament. Mai stiu si ca sunt destui studenti dornici sa fie provocati sau stimulati intr-o forma sau alta, teoretic vorbind poate si practic si ca intr-un final isi inghit frustrarile (este suficient sa fie doar unul in fiecare an care sa vrea mai mult si sa poata sa ofere mai mult). Din pacate, mult prea multi nu fac nimic si isi varsa amarul cu prima ocazie sau se pierd.



Pentru mine taxa scolara nu este motivul pentru care am ales sa scriu cateva cuvinte, este daca vreti, paradoxal, elementul care imi permite sa intervin si atat, altfel avand in vedere ca sunt de putin timp in aceasta sectie nu stiu daca as fi indraznit, probabil as mai fi asteptat. Stiu ca la master anul I (atentie, master echivalent studii aprofundate) , la seminarul cursului dumneavoastra intr-adevar studentii au fost intrebati constant ce anume ar dori sa contina seminarul, asta in ciuda faptului ca am intrebat la inceput in ce masura este posibil sa facem lucruri interactive, discutii pe text sau imagine de exemplu si nu numai. Mai stiu ca al doilea curs obligatoriu la master este cel despre secolul XIX in muzica si in literatura, foarte frumos de altfel dar atentie in cadrul unui master cu specializarea fotografie (sau video).

Problema pe care am ridicat-o in primul mail se referea la cursurile optionale intr-adevar (mi-ar placea sa cred ca si d-na Roxana Trestioreanu citeste acest mail). Studentii de la master foto au semnat in contract ca si curs optional pentru „Tendinte in fotografia contemporana” (3c, 21p), iar cei care au ales specializarea video pentru „Tendinte in arta video contemporana”. In fapt, am frecventat 3 cursuri, toate cuprinzand cuvantul „tendinte” in titlu: „Tendinte in fotografia contemporana, arta video contemporana” (Irina Cios), „Directii si tendinte in fotografia RO” (Aurora Kiraly) si „Tendinte in fotografia, arta video contemporana- MULTIMEDIA” (Marius Nedelcu). Daca intr-o prima faza am inteles ca celor de la foto le era destinat cursul Irinei Cios iar celor de la video cursul lui Marius Nedelcu, ulterior am aflat ca din cauza faptului ca cei la video erau prea putini, si cei de la foto sunt obligati sa urmeze cursul lui Marius Nedelcu (care pe noi in esenta nu ne ajuta foarte mult). Ulterior au mai aparut doua variante: cursul Aurorei Kiraly era seminar al cursului Irinei Cios, sau varianta de final potrivit careia vom avea o nota comuna pentru cursurile Irinei Cios si al lui Marius Nedelcu. Cert este ca dupa ce una dintre colege a incercat sa afle la care curs avem verificare sau examen (titlul era incert inclusiv in ziua verificarilor/ examenelor) , raspunsul a fost ca la toate si ca nu putem sa ne sustragem de la aceasta obligatie (lucru valabil pentru studentii atat de la video cat si de la foto). Nu cred ca am trecut prin doua facultati si un master (ce-i drept, alt domeniu), ca sa ma insriu in final si la acest master in ideea de a scapa de responsabilitati. Timpul insa este foarte limitat, in special avand in vedere ca majoritatea studentilor de la master au cate un job. Nu vreau sa fiu inteles gresit, majoritatea am fost prezenti la cele 3 verificari sau examene, problema este una de principiu si de transparenta si sper ca in semestrul al doilea sa se clarifice situatia.



In nici un caz nu am vrut sa va fac responsabil de toate aceste elemente, optimismul mi-l pastrez oricum, insa probabil in tot acest context nu am vrut ca si dumneavostra sa vi-l pierdeti si sa profit de ocazie pentru a formula cateva intrebari cu privire la posibilitatea aprofundarii dialogului in aceasta sectie, cel putin la master.



Va multumesc.




Stefan Sava


  Inapoi la articolul Karousel: Galerie dedicata fotografiei contemporane de arta