In proiecte finantate prin Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR), care implica si lucrari de constructii, depasirea termenului initial de realizare a investitiei poate avea motive obiective si exterioare vointei beneficiarilor. Atunci cand intarzierile nu sunt din vina beneficiarilor, contractele de finantare pot fi modificate prin act aditional, care prelungeste durata de realizare a investitiei.

Prin contractul de finantare, beneficiarul este obligat sa realizeze investitia finantata in termenii si conditiile asumate initial. In caz contrar, autoritatea contractanta poate dispune recuperarea partiala sau chiar integrala a sprijinului financiar.

Una dintre obligatiile beneficiarului este realizarea investitiei in termenul prevazut in graficul de executie, anexat la cererea de finantare. Acest grafic este obligatoriu pentru beneficiar deoarece face parte integranta din contractul de finantare iar depasirea acestuia reprezinta, in principiu, o neexecutare a obligatiilor contractuale si permite autoritatii contractante sa dispuna o serie de sanctiuni care pot ajunge chiar pana la retragerea sprijinului financiar.

Cu toate acestea, sunt cazuri in care, in mod obiectiv, se justifica modificarea contractului de finantare, dat fiind ca motivele care impun depasirea termenelor prevazute in graficul de executie nu pot fi in mod rezonabil imputate beneficiarului. Cel mai la indemana exemplu ar fi situatia in care anumite lucrari nu pot fi realizate din cauza temperaturii scazute sau a altor impedimente asociate fenomenelor meteorologice sau intervenirea altor factori asupra carora beneficiarul nu are vreun control. In astfel de situatii, nu ar trebui sa existe impedimente pentru incheierea unui act aditional care sa prelungeasca durata de realizare a investitiei. Aceasta este, de altfel, solutia larg imbratisata in materie contractuala atunci cand imprejurari exterioare si invincibile impiedica una dintre parti sa-si respecte obligatiile.

Sanctiuni pentru intarzieri inevitabile

Surprinzator insa, in ultimul timp regasim situatia semnalata de unii beneficiari ce reclama ca sunt sanctionati cu diminuarea sau retragerea sprijinului financiar din cauza nerespectarii graficului de executie ca urmarea a aparitiei unor fenomene exterioare care impiedica realizarea la termen a lucrarilor de constructii care, de cele mai multe ori, constituie cea mai importanta componenta a proiectului finantat de bani europeni.

Data fiind diversitatea investitiilor finantate prin sprijin public nerambursabil, setul de acte normative incidente nu prevede in prezent o enumerare exhaustiva a cazurilor in care autoritatea contractanta poate dispune recuperarea ajutorului financiar si nici nu exista o baza de date cu privire la situatiile in care autoritatile contractante au dispus retragerea sprijinului financiar. Informatiile circula in mediul on-line pe canale de comunicare a caror credibilitate este dificil de controlat.

Contractul de finantare mentioneaza insa clar situatiile in care se poate modifica durata de executie, in cazuri justificate, cu acordul autoritatii contractante, prin act aditional. In ultimele variante ale formularelor specifice publicate de Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale in perioada de executie a contractului de finantare, beneficiarul poate solicita maxim doua amendamente la contractul de finantare prin act aditional pentru prelungirea duratei de executie a contractului.

Referitor la contractele de achizitii incheiate cu furnizorii de bunuri/lucrari/servicii in vederea implementarii contractului de finantare si a realizarii constructiilor, este evident ca modificarea graficului de executie implica si modificarea termenelor contractuale privind achizitiile, cu atat mai mult cu cat in ultimul Manual operational de achizitii pentru beneficiarii privati se mentioneaza fara echivoc ca, pe durata derularii lor contractele de achizitii ”pot fi modificate daca, in timpul implementarii proiectului, survin anumite circumstante temeinic justificate si independente de vointa beneficiarului privat, care modifica conditiile initiale din momentul semnarii contractului de achizitie”.

Modificarile la contract se realizeaza in baza documentelor justificative aferente si a unui Act aditional la contractul initial, semnat de ambele parti inainte de data finalizarii contractului initial. In plus, Manualul operational stabileste totodata ca actele aditionale vor fi verificate si avizate prin fisa de verificare de catre OJFIR sau CRFIR. In aceste conditii nu s-ar justifica recuperarea sprijinului financiar de la beneficiarul care incheie la randul sau act aditional la contractul cu antreprenorul executant al constructiei. Aceasta masura este fireasca si din perspectiva aprobarii cererilor de plata aferente. Motivul care a impiedicat executarea lucrarilor, daca nu este imputabil beneficiarului, este justificat pentru modificarea atat a contractului de finantare, cat si a contractului de antrepriza incheiat de beneficiar cu executantul constructiei.

De asemenea, prelungirea contractelor de achizitie ca urmare a modificarii graficului de executie a proiectului nu poate constitui in mod rezonabil nici incalcare a regulilor prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 34/2006, privind derularea procedurii de achizitie publica a serviciilor de antrepriza (i.e. principiul transparentei, principiul tratamentului egal, principiul nediscriminarii etc.). Cat timp intarzierea lucrarilor a fost cauzata de elemente obiective, dincolo de vointa partilor si care intervin pe parcursul derularii lucrarilor, sunt asadar ulterioare si exterioare criteriilor de calificare analizate in procedura de achizitie. In plus, acesti factori impiedica realizarea lucrarilor de constructii indiferent de executant sau de metodele de construire folosite.

Alternativa ar consta in desfacerea contractului dintre beneficiar si executant, cu riscul unor daune-interese acordate de instanta executantului pentru ca motivul intarzierii nu ii este imputabil. Desfacerea contractului de antrepriza ar fi cu atat mai inoportuna daca lucrarile sunt oprite temporar in fazele ale constructiei.

In concluzie, elemente obiective care duc la depasirea termenului initial prevazut pentru lucrari de constructii finantate din fonduri europene pot sta la baza incheierii de acte aditionale la contractul de finantare. In astfel de situatii nu se impune si nici nu se justifica retragerea sprijinului financiar, indiferent daca lucrarile de constructii sunt realizate in regie proprie sau in baza unor contracte de antrepriza incheiate in urma unor proceduri de achizitie publica.

Text scris de Andrei Talamba, avocat, Schoenherr si Asociatii SCA.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri