Brandul, fata-n fata cu reactiunea

Multa lume se pricepe la branduri, inca si mai multa vorbeste despre ele. Cu voia dumneavoastra, o sa ma inscriu in ultima categorie, desi niste aventuri profesionale din urma ma recomanda (parca) si pentru prima (aici cateva detalii).

N-o sa va tin o cuvantare despre cum se construiesc si cata nevoie au ele, brandurile, de coerenta, onestitate sau limbaj. Si nici n-o sa dureze mult interventia mea, fiindca cel putin doua branduri (...) au, azi, nevoie de atentia mea aici, la birou.

O sa raspund, deci, invitatiei Wall-Street.ro de a comenta pe platforma de opinii, cu o idee simpla si la obiect, precum raspunsul la intrebarea "Ce au nevoie, azi, brandurile, mai mult si mai mult, pentru a se dezvolta?".

Pentru ca asta e intrebarea care ma tot framanta de vreo cativa ani, de cand cu digitalul-nostru-cel-de-toate-zilele.

Inaintea erei noastre digitale, lucrurile erau (mai) simple: studiai competitia, gaseai un avantaj mai mult sau mai putin competitiv (mda...) si, dupa un efort de identificare de insighturi, platouasul era gata. Brandul, expus in suficiente locuri si ipostaze, devenea usor acel asset al companiei de pe urma caruia cresteau marginile si se puteau angaja inca o mie de oameni.

Chestia e ca in vremea din urma, lucrurile nu mai merg (neaparat) asa.

In primul si-n primul rand, pentru ca in mixul de comunicare au intrat multe alte canale decat "TV plus outdoor si niste radio" (retailul a explodat, spre exemplu, si suge bugete din ce in ce mai mari, mai cu seama in FMCG, de expunere).

In al doilea, pentru ca anumite medii nu mai livreaza (cel putin pe anumite categorii de target) audientele de odinioara - cati dintre voi sau prietenii vostri declara, uneori cu (prea) multa satisfactie "Eu nu ma mai uit la televizor..."?

In al treilea (nu si ultimul), consumatorul este supra-informat in mai toate domeniile in care cauta sa faca o achizitie. El stie, atunci cand isi cumpara o tableta, nu numai ce poate face tableta pe care si-o doreste, dar si 1. cat costa ea in America 2. cu cat e mai rapida decat i-pad-ul sau 3. cand urmeaza sa apara urmatorul model.

Ce vreau sa spun e (daca nu stiati deja...) ca lumea se schimba fundamental-fundamental, si odata cu ea si obiceiurile de consum. Schimba asta principiile elaborarii (si subsecvent comunicarii) unui brand?

Eu cred ca da.
Cum?

Dragi marketeri si oameni de afaceri, cred ca asistam la un alt fel de a construi branduri, in era noastra digitala, acolo unde discursul nu mai e unidirectionat, acolo unde se discuta de engagement si conversatii, acolo unde nu mai avem consumatori fara ca ei sa fie, in prealabil, useri.

Si mai cred ca, in viitor, vor avea numai de castigat brandurile care, inainte de a vorbi despre ele, vor face ceva concret pentru a-si demonstra avantajul competitiv.

Cred ca e momentul in care brandurile active incep sa ia tot mai mult din spatiul de raft, ca sa nu mai spun de cel din mintea omului. Si ca asta e nu numai un microtrend, ci noul fel de a spune povestea unui brand, recte a face publicitate, marketing, business.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.