Calculul si optimizarea TCO in leasingul operational

Am discutat data trecuta despre componentele TCO (Total Cost of Ownership) in leasingul operational si despre nevoia de optimizare a acestui cost. Costurile directe cu automobilul, costurile fixe precum taxele, costurile serviciilor si costurile ascunse (comportamentul soferului, managementul intern sau costurile care apar la incheierea contractului de leasing operational) influenteaza, in diferite proportii, acest indicator, care este unul dintre factorii determinanti in hotararea de achizitie a serviciilor de leasing operational si a unui anumit furnizor.

Pentru un manager de flota cu experienta, valoarea TCO va fi mult mai importanta decat costul masinii, iar in ultima perioada tendintele de pe piata arata ca majoritatea companiilor, care apeleaza la leasingul operational, sunt mai inclinate catre autovehicule cu TCO scazut. Compania de leasing poate realiza o analiza obiectiva a situatiei, iar pe parcursul intregului contract clientii beneficiaza de consultanta specializata.

Pentru realizarea analizei de cost, compania de leasing operational trece prin doi pasi importanti: auditul flotei si al factorilor care vor influenta costurile (tipul de autovehicule, optimizarea contractului, comportamentul soferilor, managementul intern al flotei sau inchiderea contractului) propunerea si implementare unor solutii de echilibrare a costurilor.

TCO este un cost care variaza de la o masina la alta si de la o flota la alta, de aceea, la inceputul fiecarui contract, trebuie calculata valoarea sa, luandu-se in considerare analiza mai multor tipuri de factori. Pentru o reducere durabila a TCO trebuie realizata o previziune exacta a evolutiei fiecaruia dintre aceste elemente.

Citeste si:

In primul rand se ia in calcul profilul flotei respective: tipul vehiculelor, frecventa utilizarii masinilor, kilometrii parcursi, tipul de activitate pentru care este folosita, localizarea sa, dar si procedurile interne care reglementeaza utilizarea autovehiculelor si comportamentul conducatorilor auto. Utilizatorii au un impact direct asupra costului aferent combustibilului, costurilor de intretinere, refacturarilor, fransizelor, autovehiculului de inlocuire, etc. Pentru carburant, spre exemplu, o analiza TCO se poate face prin masurarea consumului de carburant: linia rosie reprezinta consumul propriu-zis, masurat pe baza facturilor, iar linia violet reprezinta consumul estimat de producator.

Consumul in plus al conducatorului auto este reprezentat de diferenta dintre consumul estimat de producator si consumul propriu-zis. O diferenta intre 15% – 20% este acceptabila, in timp ce o diferenta de peste 25% trebuie analizata. In al doilea rand se discuta factorii exteriori care pot influenta TCO, precum tipurile de finantare, organizarea interna a managementului de flota, piata de masini second hand pentru automobilele alese, precum si obiectivele la nivel de HR si cultura organizationala care trebuie satisfacute odata cu achizitia noii flote de masini.

Pe langa acesti indicatori „standard” in analiza si eficientizarea TCO, compania de leasing operational vine in intampinarea clientului, astfel incat sa ii poata optimiza obiectivele si asteptarile rezultate din achizitia unei anumite flote auto. Astfel, se trece la stabilirea unei liste de indicatori cheie, care trebuie optimizati pentru ca fiecare obiectiv sa fie indeplinit. Iata doar cateva exemple:

  • Reducerea generala a costurilor, care se poate face prin reducerea costurilor pentru fiecare masina, reducerea costului/km, a costurilor cu asigurarea sau a celor pentru repararea masinii in urma unui accident.
  • Armonizarea cerintelor referitoare la termenii din SLA (Service Level Agreement), caz in care se iau in considerare timpul de raspuns, timpul de livrare, acuratetea procesului de facturare etc.
  • Adresarea problemelor la nivel de comunicare a companiei: emisia de CO2, actiuni orientate catre sustenabilitate, utilizarea unor masini prietenoase cu mediul, achizitia de masini cu sisteme noi de siguranta si sumele cheltuite pentru acestea etc.

Ceea ce urmeaza dupa evaluarea situatiei, stabilirea obiectivelor si a indicatorilor de performanta este punerea in practica a tuturor acestor masuri, precum si analiza constanta a evolutiei tuturor elementelor care compun TCO. Acest intreg proces este realizat de catre compania de leasing operational si optimizat pe parcursul contractului, astfel incat costurile sa fie mentinute sub control si la un nivel minim posibil.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.