Brokerajul va creste cu cateva procente si in 2010

Brokerajul va creste cu cateva procente si in 2010“Ponderea brokerajului in primele brute subscrise de asiguratori a avansat cu in 2009, de la 33% la 35%, si consider ca anul acesta vom avea tot o crestere de cateva procente, intre 3- 5% a intermedierii”, declara Bogdan Andriescu (foto), presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).

In prima jumatate a anului trecut, societatile de brokeraj din Romania au intermediat prime brute subscrise de 1,6 miliarde de lei (378 mil. euro), ceea ce reprezinta 35% din totalul industriei de asigurari autohtone. La nivelul intregului an 2009, piata brokerajului de asigurari se situeaza, potrivit estimarilor Wall-Street facute pe baza datelor preliminare, la o valoare totala de circa 900 milioane de euro.

Criza este perceputa de seful brokerilor ca un mijloc de selectie naturala nu doar pentru brokeri, ci pentru agentii comerciali din toate ramurile economice, insa crede despre piata asigurarilor ca e una solida, care nu va cunoaste scaderi dramatice in comparatie cu industrii “inghetate” de criza.

“Pe timp de crestere economica este usor sa fii manager, doar sa faci greseli foarte mari sa nu poti conduce o afacere, insa in vreme de criza se vad cu adevarat calitatile manageriale. Trebuie subliniat faptul ca industria a crescut mai greu in anii precedenti, dar tocmai de aceea acum scaderea este mai lina prin comparatie cu alte industrii cu cresteri explozive, <nesanatoase>”, detaliaza Andriescu.

El spune ca sistemul de asigurari este stabil si nu poate sa cada “a doua zi”, cum s-a intamplat cu leasing-ul sau cu imobiliarele, care au cunoscut un adevarat “boom” in anii premergatori crizei.

Media de crestere in asigurari a fost de 20%, aminteste Andriescu, iar scaderea pe timp de criza o sa fie, de asemenea, mai lenta bazandu-se atat pe evolutia “sanatoasa” din anii trecuti, cat si pe faptul ca in actualul context economic asiguratii realizeaza cu atat mai mult necesitatea unei asigurari.

In ceea ce priveste evolutia brokerajului pe timp de criza, Andriescu a explicat ca intregul context macroeconomic a dus la dezvoltarea intermedierii in Romania. “Despre brokeraj au aflat in primul rand firmele (indiferent de industria in care acestea activeaza) in ultima perioada. Sunt foarte putine societati comerciale care lucreaza direct cu companiile de asigurare astfel ca 90% lucreaza cu acestea prin brokeri”, detaliaza Andriescu.

De altfel, si brokerii s-au concentrate la inceputurile industriei lor pe partea de corporate, de cativa ani insa lucrurile s-au schimbat si se observa o tendinta de trece spre retail, spune presedintele UNSICAR.

“Oamenii voiau sa se asigure, insa brokerii le acordau mai putina atentie datorita comisioanelor mici, intre timp societatile de intermediere si-au imbunatatit semnificativ modul de operare si observam o tendinta de orientare a afacerilor spre retail. Totodata, pentru clientii persoane fizice este mai usor sa te duci la un broker sa-ti arate 3 oferte comparative decat sa mergi personal la 3 companii diferite si sa tragi singur concluziile”, explica seful brokerilor de asigurari din Romania.

De ce creste numarul brokerilor pe timp de criza

De ce creste numarul brokerilor pe timp de crizaNumarul de societati de intermediere in asigurari a ajuns dupa primele 9 luni de anul trecut la 500, fata de 473 companii de brokeraj inregistrate la finele primului semestru. Cum se explica acest salt intr-un an de recesiune?

Explicatia este pusa, potrivit presedintelui UNSICAR, pe seama crizei, in contextul careia personalul din asigurari a migrat spre zona de intermediere.

“Agentii, inspectorii din societatile de asigurari, cei care aveau constituita o anume clientela si-au facut o societate de intermediere, in conditiile in care incasarile scadeau, salariile la fel, iar tintele de vanzari erau din ce in ce mai greu de atins. Daca analizam primii 100 de brokeri se poate observa ca multi provin din industria asigurarilor”, detaliaza Andriescu, adaugand ca suma de 25.000 de lei este capitalul necesar pentru inceperea activitatii unei companii de intermediere de asigurari.

Apoi, cresterea numarului societatilor de intermediere intr-un an de recesiune se explica si prin faptul ca produsele de asigurari sunt mai coplexe, iar nevoia de a apela la serviciile unui broker s-au accentuat.

“Daca ai o fabrica nu-ti poti face o asigurare pur si simplu, trebuie sa iei in calcul multe elemente (masinile, utilajele, asigurarile de sanatate, raspunderea civila, etc.). Toate acestea l-ar costa pe potentialul asigurat foarte mult. De aceea, ai nevoie de cineva care sa-ti faca un profil de risc, de un broker”, adauga Andriescu.

Influenta asigurarilor obligatorii de locuinte

Influenta asigurarilor obligatorii de locuinteDesi Andriescu se declara optimist in general in privinta evolutiei pietei asigurarilor autohtone, nu este foarte increzator in faptul ca legea AOL (Asigurarea Obligatorie de Locuinte) va aduce un suflu nou in industrie, care sa accentueze si vanzarile de polite facultative, menite sa asigure casele romanilor.

“E greu de facut o estimare, insa toata lumea spera ca politele obligatorii de locuinte vor genera cresteri in vanzarile de asigurari facultative, dar eu sunt circumspect in aceasta privinta. Ca sa iti cumpere un client o asigurare facultativa de locuinta cineva trebuie sa-i explice avantajele acestei polite, ceea ce presupune ca un agent de asigurari sau un broker sa ajunga la usa lui sau sa intre in contact cu el”, declara presedintele UNSICAR.

Pe brokeri, spune el, trebuie sa ii scoatem de la inceput din acest proces pentru ca nu sunt foarte implicati in asigurarea obligatorie a locuintei, iar un agent primeste 10% din vanzarea unei astfel de polite, care costa 10 si respectiv 20 de euro, de unde rezulta un comision de unul sau doi euro.

“Pentru aceasta suma nu cred ca agentii vor cutreiera toate judetele si orasele tarii pentru a vinde asigurari obligatorii, ci o sa se gaseasca niste sisteme de distributie automate a acestora, care sa nu implice costuri mari. Probabil ca se vor vinde la un ghiseu sau prin primarii, unde nu o sa fie nimeni sa-i explice omului de rand de ce si cat este buna si o asigurare facultativa de locuinta pe langa cea obligatorie”, detaliaza Andriescu.

In acelasi timp, asigurarea facultativa de locuinta inseamna o suma mica, cu un comision de asemenea mic si este normal ca agentul sa se gandeasca ca este mai bine sa se concentreze pe vanzarea de polite auto (Casco sau RCA).

“O polita casco de exemplu, are tot 10% comision, dar dintr-un cost de 1.000 de euro rezulta un comision de 100 de euro, de aceea agentul se va implica altfel in vanzarea politelor, ii va explica clientului toate riscurile si ce ar putea avea in plus sau in minus. Pe cand la asigurarile de locuinte nu are mult de castigat, fapt ce diminueaza efortul depus de acesta in procesul de vanzare”, conchide pentru Wall-Street Bogdan Andriescu.