Bursa, o incercare. 10. 000 de euro in 2 emitenti

Bursa, o incercare. 10. 000 de euro in 2 emitentiLa 25 de ani, Emanuel Clonda (foto) detine agentia de publicitate Hippos, Fit Curves, cea mai mare franciza de fitness din lume si un cocktail bar in centrul vechi al Capitalei. De la finalul anului 2008, a inceput sa cocheteze cu investitiile pe bursa, urmand exemplul unui bun prieten.

“Dupa ce un amic de-al meu a inceput sa bage bani in bursa si apoi in Forex, mi s-a parut interesant subiectul. Stiam ca ori imi dedic mult timp acestei activitati, ori imi iau un broker, insa am preferat sa incerc singur, sa imi dau seama daca imi place sau nu, daca inteleg, daca merita sa investesc bani”, explica Emanuel Clonda, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Dupa ce prietenul sau a pierdut multi bani pe Forex, Emanuel a optat pentru actiuni, care pareau la acel moment mai sigure. Scaderile de la sfarsitul lui 2008 si din prima parte a anului trecut nu au fost cea mai buna dovada a sigurantei, insa piata valutara internationala prezinta mult mai multe riscuri.

“La sfarsitul anului 2008 am bagat bani pe bursa. Obiectivul era ca pana in martie sa am un profit de mers la schi, asa ca a fost mai mult o joaca. Insa bursa a picat, nu am facut profit, dar a devenit interesant si am inceput sa acord mai multa atentie. Una-doua ore pe zi citeam si studiam, insa nu am avut prea multa rabdare si timp, pentru ca trebuia sa fiu tot timpul conectat”, explica managerul Hippos.

Asa ca cei 10.000 de euro investiti au ramas in continuare pe bursa, pe termen lung, intr-un portofoliu destul de slab diversificat – doar doua companii. Emanuel Clonda povesteste ca a avut mai multi emitenti, insa a considerat ca este mai greu sa observi mai multe companii, asa ca a preferat sa isi tina banii in cele in care a vazut potential pe termen lung.

“Daca as fi avut mai mult timp la dispozitie pentru bursa, sigur aveam un portofoliu mai diversificat. Dar am preferat doi emitenti, care s-au miscat bine si mi s-a confirmat ca sunt ok. De-a lungul timpului am vazut potential si in alte companii, insa nu am aprofundat si am preferat sa nu intru”.

Asadar, dupa aproape un an si jumatate de cand a inceput investitiile pe bursa, Emanuel Clonda spune ca nu este nici macar un hobby, ci doar o incercare interesanta, careia are de gand sa ii dedice mai mult timp, pe viitor.

Citeste si alte profiluri de investitori la Bursa: Daniel Iancu, Alex Paunescu, Cristian Rizea

Riscul - numitorul comun dintre antreprenoriat si bursa

Riscul - numitorul comun dintre antreprenoriat si bursaIntre cele trei business-uri in care Clonda este implicat si investitiile pe piata de capital exista un singur numitor comun: riscul.

“Sunt antreprenor, deci imi place riscul. Cred ca aceasta este singura asemanare dintre afacerile mele si zona bursiera”, explica antreprenorul-investitor.

Deocamdata, afacerile sunt mai importante si ii ocupa cea mai mare parte a timpului. Asa ca bursa ramane pe un plan secund. Desi exista varianta unui cont asistat sau a unui portofoliu individual, Clonda spune ca ii este greu sa gaseasca criteriile dupa care si-ar alege consultantul.

“Banuiesc ca tine de recomandari si experienta, dar cred ca este important ca persoana sa fie pe aceeasi lungime de unda cu mine, cata vreme imi administreaza banii. Mai mult, mersul la un broker prespune discutii cu el, telefoane, lucruri de care momentan nu am timp. Am altele mai importante de facut, cata vreme banii vin din afaceri”, a mai spus el.

Insa nu intentioneaza sa scoata banii de pe bursa, ci, mai mult, are in plan sa mai investeasca.
De exemplu, ia in calcul varianta sa isi mute depozitele de la o banca direct in piata de capital, desi decizia finala nu a fost inca luata. Insa, daca va continua sa investeasca, are in plan sa se uite si mai mult pe bursa.

Emanuel Clonda spune ca nu da foarte mare importanta discutiilor legate de institutiile burselor, de alegeri, de oamenii care conduc piata, desi citeste presa si este la curent cu noutatile.

De asemenea, el spune ca nu a fost inca tentat de piata derivatelor sau de obligatiuni, insa Forexul i se pare un domeniu interesant, desi necesita multa rabdare, timp si fler.

Trei business-uri diferite

Trei business-uri diferiteEmanuel Clonda a terminat in 2007 Facultatea de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice si este antreprenor chiar din primul an de facultate.

“Cand am terminat liceul, am mers sa ma angajez si mi-am dat seama ca oamenii aceia puteau la fel de mult cat puteam si eu, asa ca am decis sa imi fac agentia mea. Am inceput cu un om, doi si am ajuns aici, la nivelul de acum”, explica Emanuel Clonda.

Astfel, afacerea sa de baza este agentia de publicitate Hippos, concentrata pe creatie si strategie. Modelul de business este unul concentrat, cu 15 oameni, maximul dorit fiind de 20 de angajati, ce lucreaza cu toate tipurile de clienti si ofera full service (PR, media, creatie, strategie), la cererea acestora.

Dintre cei mai importanti clienti ai Hippos sunt Snack Attack, Casino Maxbet, Fun Science, Schwarzkopf&Henkel, Random, Vivando Unirii, Salonul Nautic International Bucuresti, Real, Euromarketing sau Digital One.

Web Spot este divizia interactiva a agentiei de publicitate, ce se ocupa de publicitatea online. Campaniile Actimel, American Experience, Leaders She sau Egmont Romania sunt din portofoliul acesteia.

O alta afacere in care Emanuel Clonda este implicat este locatia din Bucuresti a celui mai mare grup de francize de fitness din lume – Curves-, numit Fit Curves in Romania si in regiune.

Acest tip de fitness se face de trei ori pe saptamana, in sedinte care dureaza doar 30 de minute. Exercitiile incorporeaza incalzire si relaxare, cardio, streching si apoi lucrarea fiecarei grupe de muschi in parte.

“Am deschis locatia in septembrie 2009 si merge foarte bine. In plus, franciza se administreaza de la distanta, exista un administrator, niste strategii si proceduri si nu necesita foarte mult timp”.

Curves se afla printre cele mai puternice francize din lume, cu peste 11.000 de locatii din SUA, Canada, America Latina, Europa si Asia.

Cocktail-barul Interbelic, deschis impreuna cu un prieten in prima parte a anului 2008, in centrul vechi al Bucurestiului, este probabil singurul bar de acest gen care s-ar incarda perfect in aceasta titulatura, avand 40 de pagini de astfel de bauturi.

“Am deschis aceasta afacere impreuna cu un prieten, pasionat de aceasta meserie, care a castigat foarte multe concursuri in domeniu. Dupa ce am studiat toate cocktail-barurile din capitalele Europene, am decis sa deschidem Interbelic. Eu ma ocup de partea de comunicare si marketing, iar asociatul meu cu partea de bar”, explica Emanuel Clonda.

Pe langa business-ul in sine, rolul acestuia este si de educare a consumatorului, care in Romania nu este inca obisnuit cu o varietate mare de cocktailuri si bauturi de acest gen.