"Recomandarile functioneaza in continuare foarte bine. Ca prim pas, cand avem o pozitie vacanta, dam anunt in companie. Ori e cineva din companie care vrea sa aplice, ori vreun coleg care stie un prieten care ar vrea sa aplice. Cred ca in jur de 50-60% din recrutari sunt prin referinte", a declarat, pentru wall-street.ro, directorul de resurse umane al Metropolitan Life.

Compania are in prezent 180 de angajati cu contract individual de munca, iar acesta este al treilea an in care numarul lor a ramas constant. Pe langa acestia, pentru Metropolitan Life lucreaza 600 de agenti de vanzari in regim de colaborare. Media de varsta printre cei 180 de angajati este de 32 de ani. Multi dintre ei sunt studenti sau proaspat absolventi care lucreaza in call-center, POS si customer service.

Metropolitan Life recruteaza juniori prin site-urile de recrutare si prin anunturile postate in facultati. Greutatea vine cand trebuie gasiti oameni pentru posturile cu cativa ani de experienta. De ajutor este reteaua profesionala LinkedIn, o metoda buna si rapida de gasit specialisti, potrivit Catalinei Musat.

10 idei pentru a-ti face profilul LinkedIn mai atragator

10 idei pentru a-ti face profilul LinkedIn mai atragator

Anul trecut, din 10 oameni, 4 au fost angajati prin LinkedIn.

"Daca ai o nisa, poti identifica mai usor candidati pe LinkedIn decat pe site-urile de recrutare. Anul trecut, din 10 oameni, patru au fost angajati prin LinkedIn. Functioneaza foarte bine aceasta metoda de recrutare. Recrutarea prin recomandari si prin site-urile specializate si LinkedIn se intampla in paralel pentru ca tu, ca angajator, vrei sa ai cat mai multe aplicatii, dar sunt pozitii pentru care lucram cu companii de consultanta", explica HR managerul Metropolitan Life.

Astfel, Metropitan Life gaseste mai greu candidati pentru pozitii care necesita certificari si specializari tehnice precum domeniile product management, actuariat, IT. Ei trebuie sa aiba patru-cinci ani de experienta si sa detina certificari. "Si sunt putini in piata. Gasirea unui astfel de specialist poate dura intre patru si cinci luni. In IT, pe development, sunt procese care dureaza mult. Cei din aceasta zona sunt atrasi foarte mult de companiile specializate si nu se misca asa usor catre o alta companie", subliniaza Musat.

Un junior fara niciun pic de experienta pleaca in Metropolitan Life de undeva de la 300-350 de euro.

Potrivit Catalinei Musat, Metropolitan Life plateste angajatii in media pietei. HR managerul nu vede o crestere brusca a salariilor, dar porneste de la premiza ca exista o recompensa bine calculata pentru fiecare angajat. "Ca trend de crestere in acest an, salariile vor fi mai mari cu 4%-5%. Un junior fara niciun pic de experienta pleaca in Metropolitan Life de undeva de la 300-350 de euro. In doi ani, ei fac un pas spre un alt nivel, dar cresterea de salariu se intampla an de an, cu o medie de 4%-5%", sustine reprezentantul companiei de asigurari.

Companiile, concentrate pe dezvoltarea talentelor si fidelizarea angajatilor

HR managerul Metropolitan Life spune ca imediat dupa criza a fost o stagnare a angajarilor in domeniul asigurarilor, dar acum piata a inceput sa se miste. "Sunt foarte optimista in directia asta. Companiile se concentreaza foarte mult pe zona de identificare si dezvoltare a talentelor si pe a le da angajatilor planuri clare de perspectiva. Multe companii au programe de fidelizare. La perioada de dinainte de 2008 chiar nu vom reveni, cand angajatii isi schimbau locurile de munca foarte repede. Era oarecum o instabilitate din aceasta perspectiva. Acum totul este mult mai structurat", explica Catalina Musat.

Citeste si:

Astazi, candidatii vor sa aiba informatii clare despre companie, daca este un grup serios, daca are rezultate si daca este o companie care ofera stabilitate. Noua generatie este tehnologizata, inovativa, foarte deschisa, se adapteaza foarte repede si vrea sa creasca profesional. Asa descrie specialistul in recrutari angajatii de astazi. De asemenea, ei sunt din ce in ce mai interesati sa se inscrie la programele care apar in companie.

In urma cu aproape doi ani, Metropolitan Life a inceput programul "Organization health", care cuprinde trei arii mari: training&development, activitati de sanatate si nutritie si motivational leadership. “Anul trecut, de exemplu, am avut un buget in jur de 50.000 de euro pentru acest program inceput spre finalul anului 2012", spune Musat.

Multi dintre angajatii Metropolitan Life din Romania isi doresc sa lucreze in operatiuni deschise in alte tari

Compania are si un program de mentoring, "Management Principles", prin care angajatii sunt instruiti sa ajunga manageri. Programul dureaza 7-8 luni, timp in care angajatii participa la cursuri formale si informale. La acest program inscrierile sunt limitate. Anul trecut s-au inscris 40 de angajati pentru 16 locuri disponibile. "Nu-si doresc toti sa devina manageri, dar isi doresc roluri ca proiect manager sau sa mearga in alta companie din grupul Metropolitan Life. Sunt foarte axati pe o crestere accelerata", explica HR managerul Metropolitan Life. Astfel, multi dintre angajatii Metropolitan Life din Romania tintesc sa lucreze in sediile grupului din tari exotice, in principal in Dubai. Interesul lor pentru munca in strainatate a crescut in ultimii doi-trei ani.

Angajati entry level isi pot gasi repede un loc de munca in orice domeniu.

Catalina Musat sustine ca exista un trend pe piata in oferirea de programe de dezvoltare a angajatilor. Metropolitan Life a introdus aceste programe pentru a-si fideliza angajati. "Din customer service, cea mai mare zona din companie, se intampla ca in fiecare an dupa iarna pana in iunie sa fie plecari din companie. Anul acesta, nu a plecat nimeni din acest departament. Am vazut in piata multe joburi la nivel de junior, deci ar putea sa-si gaseasca. Angajati entry level isi pot gasi repede un loc de munca in orice domeniu, dar cei mai multi pleaca in domeniul asigurarilor", spune Musat.

In 2013, compania a avut un turnover de 8%-10%. Toamna si primavara sunt cele mai multe plecari. Anul acesta, Metropolitan Life se asteapta la un turnover de 1%-2%. Compania de asigurari urmeaza sa dezvolte zona de B2C, zona de product si zona de vanzari, pentru care va angaja in total 10 persoane. Pentru B2C si vanzari, sunt cautati oameni cu experienta, iar pentru product sunt cautati candidati care sa detina si certificari, pe langa experienta. Proaspat absolventii intra in call center sau in customer service. Cei mai multi dintre ei vin de la Academia de Studii Economice (ASE), spune directorul de recrutare.

Despre HR managerul Metropolitan Life

Catalina Musat este HR manager in cadrul Metropolitan Life Asigurari din 2007. Anterior, Musat a ocupat aceeasi functie in AIG Life Asigurari Romania (2007-2003) si la Inform Lykos (2003-2001). Pana sa fie director de recrutare, Catalina Musat a ocupat functia de psiholog la Tofan Group (2001-1998). Specialistul a absolvit Facultatea de Psihologie, un masterat in managementul resurselor umane la Universitatea din Bucuresti si mai multe programe profesionale de training, dezvoltarea talentelor si coaching.