Guvernul PSD-ALDE a anuntat un proiect de OUG pentru instituirea unor masuri in domeniul transportului rutier, precum si de modificare a Legii 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, in urma caruia UBER si Taxify ar urma sa fie interzise.

In textul OUG este specificat faptul ca “Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila”.

OUG vine in an electoral si dupa ce companiile de taximetrie au protestat impotriva serviciilor alternative de transport persoane. Documentul este semnat de premierul Viorica Vasilica Dancila.

Mai mult, in OUG este specificat ca, urmare a ei, "viata cetatenilor va fi imbunatatita" si are "un impact pozitiv asupra mediului concurential".

"Masurile prevazute de proiectul de ordonanta de urgenta au impact pozitiv asupra calitatii transportului public in regim de taxi si in regim de inchiriere. Proiectul de act normativ are impact pozitiv asupra mediului concurential. Masurile prevazute de proiectul de ordonanta de urgenta are beneficii directe asupra mediului de afaceri, prin stimularea activitatii transportului de taximetrie, in conditiile legii".

Totodata este specificat faptul ca, urmare a OUG, nu va rezulta niciun impact financiar, desi UBER si Taxify plateau bani din taxe catre statul roman.

USR propune un proiect de...
Citeste si: Cum s-ar realiza votul electronic la distanta in Romania?

Textul si motivarea OUG:

Luand in considerare necesitatea asigurarii continuitatii transportului de persoane contra cost prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa data de 30 iunie 2019, pericolul afectarii grave a activitatii economice a operatorilor economici, in conditiile in care prevederea legala in vigoare le interzice efectuarea transportului de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa aceasta data, afectarea nevoilor de mobilitate a cetatenilor, precum si riscul consecintelor ce decurg din suspendarea de catre instantele de judecata a unor prevederi ale actului normative ce reglementeaza procedurile si criteriile de atribuirea a unui nou Program de transport interjudetean;

Avand in vedere urmatoarele situatii:

  • cresterea activitatilor de transport de persoane in regim de taximetrie cu incalcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
  • amploarea maxima a imposibilitatii sanctionarii faptelor de piraterie in transportul de persoane in regim de taximetrie, intrucat, caracterul repetitiv al faptei contraventionale este ambiguu si imposibil de masurat;
  • activitatea de transport de persoane in regim de taximetrie cu incalcarea prevederilor legale determina consecinte negative asupra strategiilor autoritatilor administratiei publice locale in privinta transportului public local, cu impact negativ asupra mediului inconjurator din cauza cresterii poluarii;
  • impactul negativ asupra mediului concurential normal al activitatii operatorilor care sunt autorizati sa presteze serviciul de taximetrie, avand in vedere numarul limitat al autorizatiilor care se elibereaza la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale;
  • inaplicabilitatea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (2) si alin. (3) din Legea nr. 38/2003, intrucat agentii de politie nu pot dovedi caracterul repetitiv al faptei;
  • imposibilitatea sanctionarii persoanelor fizice sau juridice care nu respecta art. 7 alin. (2) si alin. (3) din Legea nr. 38/2003, ce a determinat perpetuarea efectuarii transportului public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila, conducand la calitatea necorespunzatoare a serviciului de taximetrie si a cresterii evaziunii fiscale;
  • multiplele sesizari ale operatorilor ai serviciului public de taximetrie care indeplinesc conditiile legale si a caror activitate este influentata negativ de faptele de piraterie prestate in transportul public in regim de taxi si in regim de inchiriere;
  • - necesitatea stringenta a scaderii evaziunii fiscale generata de practicile ilicite in transportul rutier de persoane in regim de taximetrie.

I. Cu privire la transportul interjudetean, este necesara asigurarea continuitatii transportului de persoane contra cost prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa data de 30 iunie 2019, existand pericolul afectarii grave a activitatii economice a operatorilor economici, in conditiile in care prevederea legala in vigoare le interzice efectuarea transportului de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa aceasta data, afectarea nevoilor de mobilitate a cetatenilor, precum si riscul consecintelor ce decurg din suspendarea de catre instantele de judecata a unor prevederi ale actului normative ce reglementeaza procedurile si criteriile de atribuirea a unui nou Program de transport interjudetean.

II. Cu privire la transportul in regim de taxi si inchiriere, la art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede dispozitia legala potrivit careia constituie contraventie urmatoarea fapta, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerata infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei aplicabila persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, in mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de marfuri cu un autovehicul, a urmatoarelor fapte, prevazute la art. 7, alin. (2) si (3):

In ce stadiu este proiectul...
Citeste si: In ce stadiu este proiectul metroului pana la Pantelimon?

„(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila, potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Este interzis transportul public, contra cost, de marfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maxima autorizata de cel mult 3,5 tone, fara a detine pentru acesta autorizatie taxi valabila, potrivit prevederilor alin. (1), ori alta autorizatie valabila.”

Raportat la aceasta prevedere, este dificil ca organele de control sa probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel incat sa poata aplica sanctiunea.

I. Prin proiectul de ordonanta se propune mentinerii valabilitatii actualului Program de transport interjudetean pana la data de 30.06.2023.

II. In domeniul transportului in regim de taxi si in regim de inchiriere, prin proiectul de ordonanta de urgenta a Guvernului se propune eliminarea expresiei „in mod repetat”, de la art. 55, pct. 3, lit. h) din Legea nr. 38/2003 astfel incat, sanctiunea sa fie aplicabila persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de marfuri cu un autovehicul, fara respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, dupa caz, ale art. 7 alin. (3).

Luand in considerare necesitatea asigurarii continuitatii transportului de persoane contra cost prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa data de 30 iunie 2019, pericolul afectarii grave a activitatii economice a operatorilor economici, in conditiile in care prevederea legala in vigoare le interzice efectuarea transportului de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean dupa aceasta data, afectarea nevoilor de mobilitate a cetatenilor,precum si riscul consecintelor ce decurg din suspendarea de catre instantele de judecata a unor prevederi ale actului normative ce reglementeaza procedurile si criteriile de atribuirea a unui nou Program de transport interjudetean

Vezi aici intreg proiectul si motivatia pentru OUG.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Premiera: Uber si Taxify, pozitie comuna impotriva OUG a Guvernului