Constructorul lotului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva se gandeste "foarte serios" sa faca plangeri penale si sa actioneze statul roman in judecata, considerand ca ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a reziliat contractul intr-un mod abuziv, scrie Agerpres.

"Noi ne dorim sa gasim o solutie care sa multumeasca toate partile implicate, sa deblocam situatia actuala. Din pacate, pana acum ne-am lovit de un refuz total din partea companiei (CNAIR - n. r.). Am avut discutii, in ultima perioada, inclusiv cu ministrul Transporturilor. Fara rezultat. Domnul ministru Cuc a decis, fara baza legala, rezilierea contractului. Am avut intotdeauna deschiderea de a continua si finaliza acest proiect, chiar daca asta a insemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritatile romane din cine stie ce motive obscure ne determina sa ne gandim foarte serios sa facem plangeri penale si sa actionam statul roman in judecata. Abia acum putem intelege de ce investitorii straini, atrasi de promisiunile guvernantilor si de imaginea idilica prezentata, dupa ce ajung in Romania nu stiu cum sa fuga mai repede", afirma intr-un comunicat remis Agerpres reprezentantii Asocierii care a castigat contractul de executie a lotului 3.

In plus, avand in vedere blocarea receptiei si predarea lotului 3 al autostrazii Lugoj-Deva, Asocierea trebuie sa informeze organizatiile europene competente despre aceasta situatie, astfel incat sa ia masurile considerate oportune.

Reprezentantii Asocierii subliniaza ca proiectul construirii lotului 3, in lungime de 21,141 km, al Autostrazii Lugoj - Deva, dupa o colaborare "extrem de dificila" cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat si se astepta receptia lucrarilor si punerea in functiune.

"Dupa doua saptamani de asteptare si cu constructia finalizata, raspunsul dat de autoritatile romane si ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a fost, in mod surprinzator, rezilierea contractului", se arata in comunicat.

Citeste si:
Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi demolat partial
Lotul 3 din autostrada...

Potrivit sursei citate, piedicile inregistrate de Asocierea Teloxim CON - Comsa - Aldesa Construcciones - Arcades Eurometudes pe parcursul derularii proiectului, cat si rezilierea contractului in momentul in care construirea lotului 3 a fost finalizata, "ridica mari semne de intrebare despre integritatea si buna credinta a autoritatilor statului, care intentionat au adus intarzieri in desfasurarea lucrarilor".

"Trebuie sa spunem ca, desi au fost anumite intarzieri din partea CNAIR in primirea autorizatiilor de constructie, intarzieri datorate in principal unei modificari a Acordului de Mediu la data de 21 ianuarie 2014, Asocierea a putut incepe lucrarile pentru proiect in mod eficient. Masurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obtinerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere in totalitate, insa, ne-au creat un prejudiciu financiar si au avut impact si asupra termenului de executie", sustine constructorul.

Acesta subliniaza ca a transmis, in conformitate cu prevederile contractuale, o serie de notificari catre arbitrul ales de comun acord, notificari ramase fara raspuns constructiv.

"In septembrie 2017, in decizia luata de Curtea Internationala de Arbitraj, ne-a fost recunoscuta extinderea termenului de executie si a decis ca CNAIR sa plateasca revendicarile pe care antreprenorul le avea deja castigate in valoare aproximativa de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume", se mai mentioneaza in comunicat.

Citeste si:
Conflict la Ambasada Spaniei din cauza lotului 3 din Lugoj-Deva
Constructorul spaniol al...

Reprezentantii constructorului spaniol afirma ca, in urma acestor intamplari, CNAIR si-a exercitat pe deplin forta "intr-o maniera absolut abuziva", incalcand toate clauzele contractuale anterioare, continuand sa ameninte Asocierea cu penalitati, neconformitati, instructiuni de remediere.

"Cu rea-credinta si intr-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, dupa ce a stabilit oficial toate aceste probleme si dupa ce noi am executat aceste lucrari timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, in decembrie 2017, prin care am fost informati ca nu doreste sa plateasca niciuna dintre lucrarile executate si in care practic nu recunoaste Autorizatia de Constructie semnata de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului national", mai precizeaza sursa citata.

Potrivit documentului, Asocierea a solicitat mai multe intalniri cu ministrii de resort in primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere si o colaborare in interesul continuarii si finalizarii constructiei pe lotul 3 al autostrazii Deva-Lugoj si, cu toate acestea, desi toate solutiile tehnice si platile au fost blocate, Asocierea a continuat sa lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractanta a refuzat sa faca platile.

Comunicatul mai semnaleaza ca situatia a parut ca se va schimba in luna mai 2018, cand CNAIR a avut o noua conducere, blocarea lucrarilor a incetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea intarzierilor, finalizarea si darea in folosinta a portiunii de autostrada. Insa, spre sfarsitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019, a avut loc o noua sedinta oficiala, unde s-a discutat despre faptul ca proiectul se apropie de sfarsit si se estimeaza ca autostrada va putea fi data in trafic in aproximativ o luna. Cu aceasta ocazie, s-a pus sub semnul intrebarii modalitatea contractuala de efectuare a platilor ramase.

Citeste si:
Primul castig pentru constructorii lotului 3 contra CNAIR
Autostrada Lugoj - Deva:...

"Lucrarile s-au desfasurat cu o normalitate absoluta pana cand s-a schimbat din nou conducerea CNAIR si, pe la mijlocul lunii iulie 2019, este numita aceeasi echipa care anterior a actionat abuziv impotriva noastra. Evident, avem din nou sentimentul ca suntem santajati, numai ca, acum, lucrarile sunt practic finalizate si gata de a fi puse in functiune. (...) Este pentru noi cu atat mai frustrant ce se intampla acum cu cat, pe data de 25 iulie, domnul ministru Cuc, impreuna cu directorul general al CNAIR si echipa sa, a vizitat santierul si a afirmat ca toate lucrarile practic sunt finalizate si gata de a fi puse in trafic. In mod surprinzator, a fost felicitat si project managerul pentru munca depusa. Tot atunci s-a stabilit ca lotul sa fie deschis traficului la data de 12 august 2019", mai spun reprezentantii Asocierii.

Constructorul a anuntat pe 12 august ca lucrarile aferente proiectului au fost finalizate si ca nu exista impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR sa nu efectueze receptia proiectului si punerea sa in functiune, iar finisajele actuale sunt in afara corpului autostrazii si se pot executa fara a incurca traficul, ceea ce inseamna ca nu impiedicau receptia lucrarii.

"De asemenea, Asocierea considera o imprudenta deschiderea unilaterala, in data de 13 august, de catre CNAIR, a traficului la Nodul Ilia, existand pericolul unui risc pentru utilizatori si nu isi asuma nicio responsabilitate cu privire la aceasta situatie, avand in vedere ca receptia s-a realizat fara o coordonare corespunzatoare intre Parti. Totodata, Asocierea subliniaza ca a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrarilor, luand in considerare nu doar lipsa platilor pentru lucrarile efectuate si certificate pentru plata, ci si nerespectarea de catre CNAIR a deciziilor Comisiei de Adjudecare a Disputelor, derivate din pretentiile Asocierii de la inceperea lucrarilor, care sunt obligatorii", se mai scrie in comunicat.

Potrivit sursei citate, in prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei fata de Asociere, derivata in principal din revendicari estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor si lucrari certificate si aprobate de inginer, care, insa, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei, suma de 15,5 milioane de lei fara TVA este aferenta ecoductului 1 neplatit de CNAIR inca din anul 2016.

"Pe 9 august, am primit doua scrisori de intimidare, prima cu Actul Aditional al Extinderii Garantiilor, deja semnat de toti membrii CNAIR si prin care am fost invitati sa-l semnam, desi nu se ajunsese la niciun acord cu privire la acest subiect, iar a doua scrisoare continand o factura cu penalitati de 73.000.000 de lei pentru curatarea santurilor lucrarii in timpul executiei, cu toate ca exista o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalitatile solicitate. In ceea ce priveste receptia lotului 3, CNAIR ne-a transmis ca pentru a o autoriza este necesar sa extindem perioada de garantie contractuala a proiectului de la 4 la 10 ani, adica 6 ani suplimentari, fara costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract", explica reprezentantii Asocierii.

In opinia lor, aceasta solicitare a CNAIR este total ilegitima, deoarece este lipsita de o baza contractuala.

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat miercuri contractul lotului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva. Joi, intr-o conferinta de presa, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat ca lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva va fi preluat de CNAIR care va face in regie proprie lucrarile ce mai trebuiau executate de constructorul spaniol, astfel incat traficul sa fie deschis.

La randul sau, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat ca pe acest lot de autostrada au fost identificate 60 de neconformitati, fapt care ar putea constitui un record, insa a dat asigurari ca se poate circula pe el.

Sursa foto: SORIN BLADA / AGERPRES FOTO

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Pro Infrastructura: Ministerul Transporturilor si CNAIR manipuleaza