Soferii si operatorii de transport alternativ (ridesharing) risca sanctiuni in cazul in care nu s-au conformat la noile reglementari, adoptate de Guvern la inceputul acestei veri, avand in vedere ca perioada de tranzitie prevazuta de noua legislatie a expirat la inceputul lunii noiembrie. Cadru legal a fost modificat in Parlament, in sensul prelungirii perioadei de implementare pana la 1 februarie 2020, insa aceste modificari nu au fost inca promulgate de Presedintele Romaniei.

In aceste conditii, incepand cu data de 1 noiembrie, nu mai putin de sase autoritati diferite pot aplica sanctiuni in caz de neconformare cu noile reguli. Rezulta ca soferii si operatorii de transport alternativ trebuie sa intre cat mai curand in legalitate, dar trebuie sa fie pregatiti si sa se apere in justitie impotriva sanctiunilor ce pot fi aplicate de autoritati.

"Activitatile de transport alternativ au fost reglementate pentru prima data in Romania prin Ordonanta de urgenta nr. 49/2019, emisa de Guvernul Romaniei in luna iunie. Avand in vedere noutatea acestui cadru legal, s-a prevazut o perioada de tranzitie, pana la 1 noiembrie 2019, pe parcursul careia operatorii platformelor digitale, operatorii de transport alternativ si conducatorii auto erau obligati sa parcurga procesul de autorizare, fara a risca sanctiuni din partea autoritatilor", conidera Mihnea Galgotiu-Sararu, Senior Managing Associate Reff & Asociatii.

Modificarile recente aduse de Parlament legislatiei transportului alternativ

In dezbaterile parlamentare, O.U.G. nr. 49/2019 a fost modificata in mai multe privinte.

Spre exemplu, a fost instituita obligatia persoanelor juridice nerezidente care opereaza o platforma digitala sa deruleze activitatile economice in Romania prin intermediul unei filiale, spre deosebire de textul ordonantei care stabilea doar obligatia de inregistrare a unei sucursale.

Un alt amendament important adoptat de Parlament vizeaza prelungirea perioadei de tranzitie pana la data de 1 februarie 2020.

Insa, desi Parlamentul le-a aprobat, aceste modificari nu au fost inca promulgate de Presedintele Romaniei si publicate in Monitorul Oficial, astfel incat nu au intrat in vigoare. De aceea, in prezent exista o incertitudine privind momentul de la care autoritatile vor incepe sa verifice respectarea noii legislatii.

Amenzile stabilite prin legislatia transportului alternativ

"Operatorilor de platforma digitala le pot fi aplicate amenzi cuprinse intre 5.000 lei si 30.000 lei pentru nerespectarea unor obligatii precum admiterea pe platforma digitala a operatorilor de transport alternativ care nu indeplinesc conditiile pentru prestarea unor astfel de activitati sau a pasagerilor care nu si-au inregistrat in mod corespunzator pe platforma datele cu caracter personal", spune Crina Constantin, Associate, departamentul de Litigii Reff & Asociati.

De asemenea, pentru operatorii economici care intermediaza transport alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este prevazuta o amenda cuprinsa intre 50.000 lei si 100.000 lei.

In ceea ce priveste operatorii de transport alternativ, acestia sunt pasibili de amenzi cuprinse intre 3.000 si 9.000 de lei daca nu respecta conditiile sau obligatiile legale stabilite prin noul cadru legislativ. Efectuarea transportului alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este sanctionata cu amenda cuprinsa intre 10.000 lei – 30.000 lei.

Nici conducatorii auto care presteaza activitati de transport alternativ nu se afla la adapost de sanctiuni. Acestia se pot confrunta cu amenzi cuprinse intre 1.000 lei si 5.000 lei pentru savarsirea unor fapte precum efectuarea curselor fara a detine certificat de atestare profesionala, fara a afisa ecusoanele pentru transport alternativ, fara a detine la bordul autoturismului copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ sau asigurarile de raspundere civila auto sau pentru persoane si bunuri, precum si efectuarea curselor cu un alt autoturism decat cel inscris pe platforma digitala.

Important de mentionat este ca persoanele sanctionate cu aceste amenzi au posibilitatea de a achita, in termen de 15 zile de la data la care actul prin care a fost aplicata contraventia le-a fost comunicat, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege pentru fapta respectiva.

Sanctiunile pot merge pana la interzicerea desfasurarii oricaror activitati economice in Romania prin intermediul aplicatiilor software.

Noua legislatie aplicabila transportului alternativ stabileste, pentru anumite situatii particulare, sanctiuni suplimentare fata de amenzi, precum: suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioada de 6 luni (prin ridicarea placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare), retragerea autorizatiei de transport alternativ, retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizatiei de transport alternativ sau chiar interzicerea desfasurarii de activitati economice de orice fel pe teritoriul Romaniei prin intermediul unor programe software de sine statatoare, pe o perioada de 2 ani de la data aplicarii sanctiunii.

Dintre aceste sanctiuni complementare, legislatia prevede ca suspendarea dreptului de a utiliza un autoturism inceteaza in termen de 30 de zile de la incheierea procesului-verbal de retinere, daca se face dovada achitarii amenzii aplicate.

Aplicarea sanctiunilor

Constatarea si sanctionarea faptelor contraventionale savarsite in legatura cu activitatile de transport alternativ poate fi realizata, in conformitate cu competentele speciale prevazute prin noua legislatie, de nu mai putin de sase autoritati diferite: Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Politia Romana, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si inspectoratele teritoriale de munca.

Noua legislatie aplicabila transportului alternativ nu reglementeaza insa in mod particular nici actele prin care se aplica sanctiunile, nici modalitatile de contestare, ci doar se face trimitere la regulile vizand aplicarea si contestarea contraventiilor.

Rezulta, astfel, ca sanctiunile prevazute in legislatia transportului alternativ vor fi dispuse, de autoritatile relevante, prin proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Contestarea sanctiunilor

Amenzile, precum si celelalte sanctiuni aplicate prin proces – verbal de constatare a contraventiilor dispuse in temeiul legislatiei transportului alternativ se pot ataca direct in instanta in termen de 15 zile de la comunicarea sau inmanarea procesului-verbal, iar initierea unui astfel de proces va suspenda automat executarea sanctiunilor. Plangerea contraventionala se va judeca de judecatoria in circumscriptia careia a fost savarsita contraventia, iar apelul fata de solutia primei instante va fi de competenta tribunalului, formularea caii de atac suspendand executarea hotararii.

Exista insa o serie de sanctiuni care nu vor urma regulile favorabile aplicabile plangerilor contraventionale. Spre exemplu, sanctiunile constand in retragerea autorizatiei de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizatiei de transport alternativ vor trebui atacate conform regulilor generale aplicabile contenciosului administrativ.

Fata de aceasta din urma categorie de sanctiuni, actiunea in instanta va putea fi initiata doar dupa parcurgerea fazei obligatorii a plangerii prealabile, ce trebuie formulata in termen de 30 de zile de la data la care actul vatamator i-a fost comunicat persoanei sanctionate.

In cazul primirii unui raspuns nefavorabil la plangerea prealabila sau in lipsa oricarui raspuns, decizia de retragere a autorizatiei de transport alternativ (sau de retragere / suspendare a copiei conforme) poate fi contestata printr-o actiune in contencios administrativ in fata Tribunalului din raza caruia isi are domiciliul / sediul persoana sanctionata. Actiunea trebuie formulata in termen de 6 luni de la comunicarea raspunsului la plangerea prealabila sau, in cazul lipsei unui raspuns, de la expirarea termenului de 30 de zile prevazut de lege pentru solutionarea plangerii prealabile.

Formularea actiunii in contencios-administrativ nu suspenda insa automat efectele deciziei contestate, astfel ca beneficiarul autorizatiei de transport retrase sau al copiei conforme retrase / suspendate va risca sa nu mai poata presta activitati de transport alternativ pana la obtinerea unei hotarari definitive de anulare sau pana la obtinerea unei noi autorizatii / copii conforme.

Cu toate acestea, persoanele care initiaza o actiune in anularea deciziei prin care se dispune retragerea autorizatiei de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiei conforme vor putea solicita ca instanta sa suspende efectele deciziei vatamatoare pana la solutionarea actiunii in anulare. O astfel de suspendare nu se acorda automat, ci doar daca sunt indeplinite doua conditii cumulative: existenta unui caz bine justificat (vadita nelegalitate a actului administrativ contestat) si a unei pagube iminente (prejudiciul cauzat contestatorului de actul administrativ atacat).

Sursa foto: Free-Photos from Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri