Avioanele au nevoie de distante mai lungi pentru a putea decola din cauza incalzirii globale, conform unui nou studiu realizat de o echipa de cercetatori din Marea Britanie si Grecia, transmite miercuri Press Association.

Cercetatorii au descoperit ca aerul mai cald si schimbarile de vant afecteaza abilitatea avioanelor de a decola. Aceste concluzii, publicate in ultimul numar al revistei Climatic Change, sugereaza ca pentru a decola de pe aeroporturi cu piste mai scurte, avioanele trebuie sa-si reduca din incarcatura pentru a compensa. Conform autorilor acestui studiu, companiile aeriene ar putea sa fie nevoite sa reduca numarul de pasageri sau sa zboare spre mai putine destinatii in viitor, scrie Agerpres.

"Studiul nostru este primul care imbina masuratori ale temperaturii aerului si ale vitezei vantului pentru a calcula impactul exact pe care acesti parametri ii au asupra decolarilor", a explicat profesorul Paul Williams, specialist in atmosfera de la Universitatea din Reading si co-autor al acestui studiu.

"Reducerea numarului de pasageri va avea ca rezultat evident pierderi financiare pentru companiile aeriene. Reducerea cantitatii de combustibil din rezervoare reprezinta o modalitate alternativa de a scadea greutatea aparatului de zbor, dar acest lucru va limita semnificativ distanta ce poate fi strabatuta de avioane. O alta varianta ar fi sa fie extinse pistele pentru a permite atingerea unor viteze mai mari de decolare, dar acest lucru ar insemna acoperirea unor paradisuri tropicale cu si mai mult asfalt", a adaugat el.

O echipa de ingineri si cercetatori din Marea Britanie si din Grecia a analizat date stranse in peste 60 de ani cu privire la vreme si la avioane de pe 10 aeroporturi din Grecia, tinand cont de variabile precum vantul din fata, conditiile pe pista, temperatura si panta pistei. Ei au examinat conditiile de decolare pentru doua tipuri de avioane - avionul de pasageri de dimensiuni medii Airbus A320 si mai micul avion Havilland DHC8-400.

Citeste si:
[Video] Virusul misterios din China: Pasagerii controlati in avioane
Video Virusul misterios din...

Echipa a calculat distanta necesara pentru decolare si incarcatura maxima posibila la decolare pentru ambele avioane. Ei au descoperit ca distanta necesara pentru decolarea unui avion A320 a crescut in medie cu 2,7 metri pe an, in timp ce pentru DHC8-400 a crescut cu 1,4 metri pe an. In acelasi timp, incarcatura maxima la decolare a unui Airbus A320 a scazut in medie cu 0,12% pe an incepand cu 1988, iar pentru DHC8-400 scaderea medie a fost de 0,02% pe an.

De asemenea, ambele avioane au nevoie de mai mult timp pentru ascensiunea la plafonul de zbor, dupa desprinderea de sol.

In cazul unui aeroport s-a constatat ca distanta necesara pentru decolarea unui A320 a crescut cu 98,6 metri in perioada 1988 - 2017. Un alt caz extrem este cel al pistei relativ scurte, de 1.511 metri, a aeroportului de pe insula Chios. Pentru a putea decola de pe acest aeroport, un Airbus A320 trebuie sa fie mai usor in prezent cu 3.990 de kilograme fata de acum 30 de ani - greutatea echivalenta a 38 de pasageri cu tot cu bagaje.

Acest studiu a fost realizat in cadrul unei colaborari intre Unversitatea din Reading, Universitatea Cranfield, Universitatea West London si Centrul de Cercetare din Atena.

Citeste si:
Mai multe avioane au aterizat pe aeroporturile din Bucuresti in 2019
Mai multe avioane au aterizat...

Sursa foto: muratart / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Citește și
Sporturile de iarna in pericol: sezonul se schi se scurteaza
Setari Cookie-uri