Pragmatic vorbind, jobul este un domeniu al evaluarii, iar evaluarile le fac altii pe baza a ceea ce pot observa. In cariera, ca si in alte aspecte ale vietii tale, este important nu doar ce faci, ci si ce se vede ca faci. Nu este aici vreun truc sau vreo reteta pentru a-ti insela colegii, partenerii de afaceri sau sefii, ci dimpotriva: e un mod de a-ti sustine corect cauza, de a gasi o strategie care sa te avantajeze. Gary Kasparov credea ca viata imita sahul, si a scris o carte in care explica ce strategii te ajuta sa iti joci corect sansele in viata reala.

Poti imbunatati ceva la felul cum esti perceput? Sigur ca da. Iata 7 sfaturi care te ajuta sa fii corect apreciat si chiar remarcat la locul de munca.

1. Cere feedback

Ori de cate ori ai ocazia, intreaba ce s-a mai intamplat cu proiectul la care ai lucrat si care s-a incheiat, chiar daca la un moment dat abia asteptai sa scapi de el. Follow-up-ul de la client este intotdeauna util pentru tine. In plus, intreband asta arati ca te intereseaza ca toata lumea sa fie multumita, ca intelegi ca la capatul oricarui demers de business se gasesc de fapt oamenii si ca esti mandru de munca ta. Intreaba chiar si de proiecte la care nu ai participat, dar despre care ai auzit vorbindu-se pe la intalniri. Colegii si sefii vor sti ca sunteti “in aceeasi barca” si te vor aprecia pentru asta.

2. Arta conversatiei

Cand faci conversatie in pauzele unei intalniri, evita sa sari la subiecte 100% recreationale, care nu au absolut nicio legatura cu tema intalnirii, cum sunt vacantele sau sporturile. Mutand atentia catre chestiuni frivole lasi impresia ca pentru tine intalnirea este o corvoada sau o pierdere de timp si ca abia astepti sa pleci de-acolo. Mai mult, in astfel de discutii apar deseori afirmatii foarte subiective, se formuleaza preferinte sau simpatii personale care contureaza mai degraba diferentele dintre interlocutori, in loc sa-i tina in zona unui numitor comun. Iar atunci cand pauza se termina si se reia sedinta, o sa fie destul de dificil pentru toata lumea sa revina la chestiuni serioase dupa ce s-a discutat doar despre vacante si aventuri.

In locul acestor subiecte este de preferat sa vorbesti relaxat despre chestiuni ce au macar o legatura tangentiala cu subiectul intalnirii, anecdote din domeniu sau intamplari interesante de la alte intalniri, dar care nu te afecteaza direct pe tine sau pe interlocutorii tai si nici nu lasa impresia ca iti place sa barfesti. Pauza din timpul sedintei nu e sueta, e conversatie, iar pentru asta exista arta conversatiei.

Retail jobs

3. Prioritizeaza

Cand primesti un nou task, spune despre celelate sarcini pe care le ai in desfasurare si cere sa fii lamurit cu privire la ordinea prioritatilor. Arati astfel ca iei in serios ce ai de facut si ca vrei sa fii eficient, ca nu esti de acord sa fii cel care amana lucrurile fiindca ai prea mult de lucru. Daca totusi faci un efort si iti asumi sarcini suplimentare, atunci este in interesul tau sa se stie ca faci un efort pentru echipa, ca nu abandonezi atunci cand e greu. Gestioneaza-ti corect sarcinile si timpul, fii propriul tau manager. Ai si o carte pe tema asta - Managing Yourself, si nu e singura.

4. Daca nu ai nimic de facut, anunta.

Desi pare contra-intutiv, timpul in care nu ai nimic de facut la job trece impotriva ta. Mai devreme sau mai tarziu vei primi o sarcina, iar atunci vei fi intrebat si cu ce anume te ocupai in acel moment. Si e mai bine ca initiativa sa vina din partea ta, pentru ca arati interes si seriozitate. La drept vorbind, e si mai cinstit. Minciuna este descoperita usor, exista traininguri speciale pentru asa ceva.

Daca nu ai nimic de facut, ofera-te sa iti ajuti colegii, iar asta sigur e un gest ce va fi remarcat de toata lumea.

5. Intotdeauna asigura-te ca esti corect inteles.

Cand ai ceva de comunicat, niciun efort nu e prea mare pentru a-ti transmite mesajul. Simpul fapt ca ai precizat la un moment dat o informatie importanta intr-o discutie nu e suficient. Atentia celorlalti e suprasolicitata iar capacitatea umana de a retine e limitata. Chiar daca tot ce ai de spus se poate rezuma in doua cuvine, formuleaza totul intr-o fraza scurta, cu cap si coada. Asteapta momentul si spune-o doar atunci cand esti sigur ca ai atentia celorlalti. Repeta, daca e cazul, pana cand esti sigur ca ai transmis ideea. Daca n-ai fost auzit sau n-ai fost inteles corect, e ca si cand n-ai fi spus-o.

Citeste si:
Studiu: 72% dintre europeni intenţionează să facă cel puţin o...
Studiu: 72% dintre europeni...

Daca simti ca ai multe de invatat despre comunicarea la job, citeste despre asta in carti de specialitate.

6. Arata ca vezi the big picture.

Atunci cand vorbesti, introdu cateva elemente scurte care sa arate tuturor ca intelegi cum functioneaza intregul domeniu in care activezi, nu doar partea de care te ocupi direct. Dincolo de diviziunea muncii, ceilalti au nevoie sa stie ca intelegi cum functioneaza lucrurile in ansamblu, asa ca strecoara cate un insight la care nu se asteapta din partea ta.

7. Arata ca esti atent la ce se vorbeste.

Interesul tau fata de o discutie trebuie sa fie evident prin atitudintea ta, prin mimica, prin gesturi. Nu urmari ce se discuta doar cu urechile, ci si cu ochii, cu gesturile mainilor, cu mimica fetei. Limbajul trupului insoteste comunicarea verbala directa, iar prezenta fizica poarta propriul ei mesaj. Familiarizeaza-te cu el, invata sa citesti limbajul trupului si sa transmiti la randul tau mesajul care iti foloseste.

Iar daca ai observat o greseala a celui ce vorbeste, nu-l lasa sa persiste in ea. Fara a fi condescendent, corecteaza ce e de corectat, dar scurt, fara a da importanta momentului. Dovedesti astfel atentie si implicare.

Citeste si:
Afla care sunt cei mai bogati scriitori din lume
Afla care sunt cei mai bogati...

Sursa foto: Pixabay
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri