Invatamantul profesional romanesc nu mai "scoate" pe piata tineri pregatiti in mai multe meserii cu traditie in trecut, in tara noastra, din lipsa de interes pentru aceste profesii. Din lista am putea nominaliza meseriile de sticlari, morari, piscicultori sau constructori de cai ferate. Iar lipsa de interes nu vine din partea companiilor, care ar angaja astfel de meseriasi, daca i-ar gasi, insa tinerii le ocolesc si aleg, nu de putine ori, sa se califice in meserii care suna mai bine, dar nu au cautare in piata muncii.

Discrepanta dintre invatamantul romanesc si cererea de candidati a companiilor este o problema care loveste puternic piata muncii, in ultimii ani. Scolile profesionale si liceele tehnice din Romania scot an de an zeci de mii de elevi calificati in meserii pe care nu le mai cauta nimeni, in timp ce, la polul opus, angajatorii se confrunta cu un deficit puternic de meseriasi, in anumite specializari.

In invatamantul profesional erau incadrati 285.000 de elevi la nivelul anului scolar 2018-2019, in 920 de unitati de invatamant, iar 73% dintre aceste scoli se aflau in mediul urban. Un procent de 2,6% dintre aceste scoli erau private, iar 2,3% dintre elevi invatau in clase de invatamant profesional dual.

Cea mai solicitata calificare, adica la care erau inscrisi cei mai multi elevi, a fost in anul scolar anterior cea de technician in activitati economice, cu un numar total de 39.000 de elevi (circa 14%). Pe locul al doilea, s-a clasat cea de mecanic auto (17.500 de elevi), iar topul este incheiat de calificarea de technician in turism – 16.611 elevi.

O problema din piata muncii este ca un procent important dintre cei care absolva o scoala profesionala sau un liceu tehnic nu reusesc sa isi gaseasca un loc de munca, calificarea lor neavand mare cautare. Finalul este ca acesti tineri ajung sa ingroase randurile somerilor sau sa munceasca intr-o meserie pentru care nu au calificare.

Pentru a veni in ajutorul angajatorilor, dar si a elevilor, OMV Petrom si CivicNet au lansat platforma digitala Meserii.ro - harta interactiva a invatamantului profesional si tehnic din Romania (IPT), care pune fata in fata, pentru prima data in Romania, calificarile elevilor din IPT si companiile cu obiect de activitate legat de aceste calificari.

38 de calificari cu niciun elev

Datele colectate pentru Harta Meseriilor arata ca in prezent 38 de calificari din scoli profesionale si licee tehnice romanesti nu au atras anul trecut niciun elev.

Multe dintre acestea sunt meserii care in trecut aveau traditie si care nu mai sunt pe listele angajatorilor, insa o parte dintre acestea ar asigura un loc de munca tinerilor, imediat dupa absolvire.

Mona Nicolici, director de sustenabilitate in cadrul companiei OMW Petrom, angajator care se preocupa de multi ani deja de formarea profesionistilor in domeniul petrol si gaze si nu numai, a declarat ca un exemplu de calificare cu un numar extrem de mic de elevi este cea de cizmar.

"Exista 38 de calificari (in scolile profesionale si licee tehnice - n.red din Romania) cu zero elevi. Cum ar fi cea de cizmar, in Romania se mai pregatesc zece copii pentru aceasta calificare si sunt sute de companii care au ca obiect de activitate productia de incaltaminte", a declarat Mona Nicolici, manager sustenabilitate in cadrul OMV Petrom.

Calificări cu 0 elevi în pregătire în anul școlar 2018-2019

Fime ce activeaza in aria de calificari

Piscicultor și prelucrător de pește

426

Tehnician pentru animale de companie

2,077

Constructor căi ferate

1,441

Constructor drumuri și poduri

1,371

Constructor lucrări hidrotehnice

21,750

Instalator instalații de ventilare și de condiționare

27,629

Izolator

22,371

Electrician echipamente pentru foraj-extracție

760

Tehnician energetician

525

Agent comercial feroviar

70

Operator în centrale hidroelectrice

525

Sculptor - intarsier

3,865

Morar - silozar

390

Operator în industria uleiului

76

Tehnician în industria alimentară extractivă

732

Confecționer îmbrăcăminte din piele și înlocuitori

4,503

Finisor piele

5,345

Operator în industria ceramicii brute

226

Operator lianți și prefabricate

750

Sticlar

296

Tehnician în industria materialelor de construcții

1,272

Constructor cuptoare metalurgice

624

Forjor - tratamentist

4,102

Furnalist

189

Laminorist

163

Mașinist utilaje portuare

2,576

Mecanic agregate rotative termoenergetice

1,185

Mecanic de mecanică fină

133

Motorist nave

146

Optician montator aparatură optico-mecanică

16,342

Oțelar

146

Tehnician construcții navale

1,740

Trefilator - trăgător

85

Operator producție și exploatare film

1,318

Tehnician audio-video

1,609

Legător

3,170

Operator montaj copiat tipar de probă

4,121

Tehnician producție poligrafică

2,603

Intre calificarile care exista in invatamantul profesional si tehnic fara elevi se numara si cele de sticlar, desi datele hartii interactive arata ca peste 300 de companii din Romania ar putea angaja astfel de meseriasi. Sistem educational romanesc nu mai pregateste nici instalator instalatii de ventilare si de conditionare, desi aproape 28.000 de companii activeaza in domenii adiacente, adica ar putea angaja acesti meseriasi.

Lisa calificarilor cu zero elevi continua cu sculptori, morari, izolatori, constructori drumuri si poduri sau otelari.

Imaginea invatamantului profesional, o problema

Un element care tine in spate inca invatamantul profesional este perceptia oamenilor, in special a parintilor si a profesorilor, care inca sunt de parere ca la scolile profesionale ajung doar copiii cu rezultate foarte slabe, care nu vor avea o cariera. Iar cei care poate schimba aceasta idee sunt angajatorii.

Profesorii inca spun elevilor ca daca nu invata vor ajunge la scoala profesionala, ar trebui sa nu mai fie privita ca o problema scoala profesionala.

"Cred ca nu este suficient sa vorbim cu parintii, cred ca este necesar ca angajatorii sa fie adusi aproape de invatamantul profesional, pentru ca ei sunt cei care vor da credibilitate acestui sistem de invatamant, prin implicare, prin faptul ca vor "adopta" acele scoli, ii vor lua pe copii in practica si ii vor transforma in profesionisti. Un copil, daca are certitudinea sau macar promisiunea ca va avea un loc de munca, daca face performanta, cred ca asta va contribui enorm la schimbarea imaginii educatiei profesionale din Romania", a precizat Mona Nicolici.

Ea a adaugat ca o alta problema o constituie faptul ca parcursul profesional al celor care termina invatamant profesional nu este urmarit, astfel incat sa poata fi facute prognoze pentru dezvoltarea sistemului.

Citeste si:
Specialist strain: cum faci matematica usor de inteles
Expert international in...

Sursa foto: shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Romgaz ar putea sa preia participatia ExxonMobil in Marea Neagra