Criza generată de noul coronavirus a lovit piața forței de muncă din România, încă de la debut, și a culminat câteva săptămâni mai târziu, când peste un milion de români au fost trimiși în șomaj tehnic, iar peste 270.000 și-au pierdut joburile. Și dacă majoritatea românilor, angajați sau șomeri, ar accepta un nou loc de muncă, lucrurile stau diferit în rândul celor care sunt în fruntea ierarhiilor, astfel ca aproape toți managerii refuză ofertele de angajare primite în prezent.

Multe industrii au de suferit în această perioadă, iar efectele negative ale crizei COVID-19 continuă să aibă impact în economie și pe piața muncii. Companii din diverse domenii au fost nevoite să-și reducă sau să-și închidă activitatea, însă, totodată, anumite industrii, precum cea alimentară, pharma, IT, marketing, au nevoie de resurse umane noi.

”Fie că vorbim de executive search, headhunting sau recrutare de specialiști, din cauza pandemiei și procesul de recrutare a devenit mai dificil. Provocările sunt legate atât de reticența angajaților, cât și de așteptările companiilor”, a declarat, pentru wall-street.ro, Sorina Faier, managing partner Elite Searchers.

Ce provocări ridică recrutarea unui manager

În primul rând, Sorina Faier arată că recruitorii se confruntă cu teama de schimbare a potențialilor candidați, într-o perioadă de incertitudine.

”Candidații care au deja un loc de muncă sunt foarte greu de abordat în această perioadă. Aproximativ 60% din candidați nu răspund la mesajele de recrutare, 30% nu sunt interesați de o schimbare, iar 5% vor doar o discuție pentru a afla ce se mai întâmplă în piață. Doar 5% sunt deschiși către o nouă oportunitate”, a detaliat aceasta.

Peste jumătate dintre cei care sunt interesați de o schimbare sunt bărbați, iar circa 40% sunt femei. În ceea ce privește vârsta, sunt mai deschiși la schimbare candidații între 27 și 30 de ani, care au între 3 și 5 ani experiență.

Iar printre cei mai reticenți și care analizează mai mult o ofertă se regăsesc top managerii care au în prezent un job. De asemenea, specialiștii IT, specialiștii cunoscători de limbi rare, dar și avocații sunt printre cei mai greu de recrutat, mai ales dacă noul job necesită relocare.

Îți recomandăm și Octavian Pantiș, trainer: Criza este o ocazie ideală pentru a scăpa de angajații aroganți și toxici din companii

În ce domenii companiile recrutează manageri

Sectoarele în care companiile au căutat în continuare să angajeze chiar și în perioada de criză sunt IT&C, farma, producție Farma, FMCG și construcții.

”Este o dinamică interesantă, companiile caută să se reinventeze, să utilizeze la maximum resursele disponibile și folosesc această perioadă pentru a-și identifica punctele forte pe piață, pentru a-și adauga altele noi și pentru a ieși din această criză sanitară cu cea mai bună formulă a lor”, a explicat Luiza Simion, manager al diviziei Wyser din cadrul companiei GI Group.

În câteva luni, vor cauta cu siguranță, din nou manageri talentați, manageri cu abilități multiple , cu viziune de pionierat și leadership, capabili să le ajute în demersurile viitoare.

Recrutările durează mai mult

Lipsa întâlnirilor fizice fac ca procesele de recrutare să se întindă pe durate de timp mai mari, decât anterior crizei.

”Cu toate că digitalizarea ne ajută și eficientizează etapele recrutării, provocările apar și în procesele de selecție, care s-au prelungit în aceasta perioadă. Numărul interviurilor susținute de noi și de angajator cu potențialii candidați a crescut, iar deciziile se iau mai greu atât de către candidat, cât și de către angajator”, a precizat Sorina Faier.

Dacă până acum un proces dura, în medie, 3 săptămâni, acum se poate prelungi până la 4 - 5 săptămâni.

Tot ea mai spune că organizațiile au devenit mai pretențioase în ceea ce privește alegerea angajaților.

”Este de înțeles că vor să-și aleagă cei mai buni candidați, mai ales în această perioadă în care o persoană potrivită într-un rol-cheie poate face diferența și aduce rezultate în perioada de criză”, a precizat ea.

Recomandări pentru angajatori și candidați

Pentru angajatori este un moment potrivit să-și reevalueze procesele, să reorganizeze resursele, să identifice problemele și provocările interne și să aleagă soluții profesioniste pentru a le rezolva. Candidatul bun la toate nu există, de aceea este esențial să fie identificată persoana potrivită pentru problemele și nevoile reale din companie.

”Atât noi, headhunterii, cât și directorii de resurse umane trebuie să fim înarmați cu o comunicare și mai bună, să prezentăm toate beneficiile și riscurile și să le dovedim candidaților că avem clienți stabili și puternici. Acum, când cei mai mulți angajatori concediază, cei care fac angajări își doresc candidați extrem de buni atât din punct de vedere profesional, cât și al motivației și, nu în ultimul rând, cu salarii realiste”, a adăugat Sorina Faier, Elite Searchers.

Asta înseamnă că, în ciuda provocărilor cu care ne confruntăm, trebuie să parcurgem același proces de recrutare riguros și să alegem candidații potriviți.

De cealaltă parte, candidații trebuie să fie foarte bine informați când iau deciziile. Situația în care ne aflăm nu este tocmai predictibilă, de aceea candidații trebuie să cântărească foarte bine opțiunile legate de job și să își asume alegerea. Pentru asta pot beneficia de consultanță, de informații și evaluări astfel încât să se asigure că vor lua cea mai bună decizie în situația de față.

Află mai multe citind și Cinci abilități esențiale care îți vor crește șansele la angajare în perioada post-coronavirus

Citește și Studiu: Ce decizii au luat companiile cu privire la salariile angajaților în contextul pandemiei COVID-19

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri