Începutul anului 2022 vine cu amenzi pentru companiile din energie care nu au respectat schema de sprijin menită să mai reducă din facturile la energie electrică și gaze ale românilor cărora li se aplică mecanismele de compensare și plafonare. Vă prezentăm mai jos ce companii au fost amendate, dar și ce trebuie să faceți în situația în care observați nereguli privind facturile la energie electrică și gaze.

În timp ce membrii coaliției PSD-PNL-UDMR fac întâlniri peste întâlniri pentru a pune la cale un nou pachet de măsuri al cărui scop ar fi reducerea facturilor la energie electrică și gaze, ANPC și ANRE au început anul cu amenzi pe bandă rulantă pentru companiile din industrie.

Vă redăm mai jos amenzile aplicate de cele două autorități, dar și ce trebuie să faceți în cazul în care ați primit o factură ce nu respectă schema de sprijin.

Facturi greșite la energie și gaze: ce a descoperit Comandamentul pentru Energie al ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a creat la începutul acestui an ”Comandamentul pentru Energie”, iar după o serie de controale la 72 de operatori economici din întreaga țară au constatat nereguli la 27 dintre aceștia.

Amenzile aplicate de către ANPC au fost în total de 450.000 de lei, la care s-au adăugat și 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte, în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor ce nu respectă prevederile legii.

Trei zile mai târziu după anunțul privind amenzile de 450.000 de lei, ANPC a revenit cu informații privind noi amenzi aplicate furnizorilor de energiei. Astfel, pe 17 ianuarie, autoritatea anunța finalizarea a altor 22 de acțiuni de control și aplicarea a 10 noi amenzi contravenționale în valoare de 195.000 de lei, la care s-a adăugat și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.

Concret, printre cele mai importante abateri constatate de către comisarii ANPC sunt următoarele:

  • nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu 01.11.2021
  • tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%
  • informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea
  • nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor,
  • nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.
  • contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate
  • diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator
  • împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns;
  • procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori;
  • practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.

ANRE: ce amenzi le-a aplicat furnizorilor de energie electrică și gaze naturale

Pe 14 ianuarie, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei anunța finalizarea parțială a acțiunilor de control demarate la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale.

Autoritatea a precizat că în urma verificărilor efectuate s-a constata că societățile Electrica Furnizare și Gaz Vest nu au aplicat clienților beneficiari schema de sprijin aferentă legii nr. 259/2021 privind compensarea și plafonarea. Ambele societăți au primit câte o amendă de 200.000 de lei și sunt nevoite să refacă facturile de energie electrică și gaze naturale din luna noiembrie 2021, aplicând schema de sprijin.

Pe data de 17 ianuarie, ANRE anunță o nouă serie de amenzi, acordate de această dată societăților ENEL Energie și ENEL Muntenia din cauza neregulilor din domeniul gazelor naturale.

Concret, conform ANRE, societățile nu au emis facturi clienților beneficiari ai schemei de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, pentru consumul de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021.

Ambele societăți au primit amenzi de câte 200.000 de lei.

Recomandările ANRE pentru cei care au neclarități în legătura cu facturile la energie electrică și gaze

Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.

Numerele pe care trebuie să le apelați pentru a intra în contact cu call-centerul ANRE sunt 0374554264(tarif normal în rețeaua Orange) și 0219782 (tarif normal în rețeaua Telekom).

În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

ANRE le mai recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:

  • să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

Legea în baza căreia au fost amendate companiile de mai sus prevede că pentru consumatorii casnici prețurile se plafonează în felul următor:

  • prețul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, cu toate taxele incluse, iar la gaze naturale la 0,37 lei kW cu toate taxele incluse
  • prețul de referință al energiei electrice este de 0,58 de lei/kWh și include tarifele reglementate pentru servicii de rețea, contribuția pentru cogenerare de înaltă eficiență, contravaloarea certificatelor verzi, acciză și TVA
  • Prețul de referință al gazelor naturale este de 125 lei/MWh și nu include TVA, taxe și tarife reglementate, tarife de înmagazinare, precum și acciza, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.

Sursa foto: fizkes / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri