Cresteri semnificative la bauturile racoritoare
In timp ce producatorii de apa minerala au incheiat primele sase luni cu un bilant nu tocmai favorabil, in industria bauturilor racoritoare s-au inregistrat cresteri ale volumelor vindute. Cel mai mult au avut insa de cistigat producatorii de nectaruri si de ice tea. Astfel, consumul de nectar a crescut cu mai putin de 20%, iar cel de ice tea a inregistrat o crestere de aproximativ 40%. De asemenea, vinzarile de sucuri (bautura racoritoare cu un continut de fruct de 100%, fara conservanti si fara apa) au crescut cu aproximativ 10%. Totodata, cantitatile comercializate de bauturi racoritoare cu continut de fructe mai mic de 25% au crescut cu aproximativ 30% fata de perioada similara a anului precedent. In 2004, in Romania s-au vindut 920 de milioane de litri de bauturi racoritoare carbogazoase, 107 milioane de litri de bauturi racoritoare necarbogazoase, 69 de milioane de litri de sucuri si nectaruri, si 13 milioane de litri de ice tea. Cea mai semnificativa crestere de anul trecut a fost tot pe segmentul ice tea, in 2003 inregistrindu-se un consum total de numai 3 milioane de litri.
Politica producatorilor reuseste sa creasca vinzarile
Ne-am asteptat la o scadere a consumului de bauturi racoritoare, dar nu a fost asa. Factorul clima a fost compensat de cresterea accelerata a consumului din tara. In Romania, pofta de consum nu a fost oprita de vreme, ne-a mai spus Preoteasa. In ceea ce priveste avintul inregistrat pe segmentul de produse cu un continut mai mare de fructe, reprezentantul Canadean sustine ca se observa o orientare a romanului catre un consum sanatos de bauturi racoritoare cu continut de fructe si fara bule. Totodata, o influenta importanta a avut-o si preocuparea producatorilor de a-si promova marcile existente si totodata de a lansa unele noi. In acest sens, un exemplu concludent este intrarea pe piata pe segmentul de ice tea a tot mai multor agenti economici autohtoni. Spre exemplu, au aparut pe piata tot mai multi producatori care produc acest tip de bauturi racoritoare sub marci private pentru marile lanturi de magazine, precum Billa sau Carrefour. Cei mai importanti jucatori de pe piata ice tea-ului sint Coca-Cola HBC, producatorul Nestea Ice Tea, si Qadrant Amroq Beverages, care detine marca Lipton Ice Tea. De asemenea, European Drinks a lansat sub gama de produse Fruttia si ice tea.
Profilul consumatorului roman
Si consumatorul roman se incadreaza in trendul general de consum. Bauturile carbogazoase sint pe un trand descendent sau cel mult pe unul slab ascendent, in timp ce sucurile si nectarurile sint in crestere, apreciaza Preoteasa. Totusi, potrivit acesteia, fata de consumatorul din alte state, in Romania consumul pe cap de locuitor este extrem de redus. Aceasta atit datorita pretului, cit si datorita lipsei traditiei. Mai precis, consumul de apa minerala pe cap de locuitor este de 44 de litri, in timp ce in cazul sucurilor statisticile au aratat ca se bea sub un litru pe cap de locuitor. De asemenea, un roman consuma in medie doar 2 litri de nectar si numai jumatate de litru de ice tea.
Rezultatele marilor producatori
Cei doi mari competitori de pe piata bauturilor racoritoare, Coca-Cola HBC si European Drinks, au inregistrat cresteri ale activitatii pe ambele segmente. Astfel, din informatiile furnizate de Coca-Cola HBC, vinzarile de apa minerala ale companiei au crescut in prima parte a acestui an fata de perioada similara a anului trecut mai mult decit cele la bauturi racoritoare carbonatate. De asemenea, ritmul de crestere din 2004 raportat la 2003 a fost de aproximativ 3,5 ori mai mare la apa decit la racoritoare. Reprezentantii companiei sustin astfel ca evolutia din aceasta perioada confirma potentialul mare de crestere in momentul preluarii operatiunilor de apa minerala. De asemenea, oficialii Grupului European Drinks sustin ca vinzarile de bauturi racoritoare si apa minerala se incadreaza in graficul stabilit la inceputul anului, fabricile producind la capacitate maxima. Potrivit acestora, apa minerala nu mai este un produs sezonier datorita cresterii nivelului cultural al populatiei, ofertei variate existente pe piata si a pretului acceptabil. In ceea ce priveste bauturile racoritoare, oficialii Grupului apreciaza ca si acestea au cistigat teren, iar caracterul lor sezonier se diminueaza accelerat datorita ofertei variate de pe piata.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: