Piata romaneasca de consultanta a depasit anul trecut pragul de 400 milioane euro, potrivit estimarilor facute de Robert Maxim (foto), managing partner la Ensight Management Consulting, una dintre cele mai mari companii autohtone de consultanta. Fata de 2007, piata a inregistrat o crestere de circa 17,6%, potrivit unui raport al Federatiei Europene a Asociatiilor de Consultanta in Management (FEACO).

Potrivit lui Maxim, companiile de consultanta care vor avea succes anul acesta se vor orienta catre solutii personalizate pentru fiecare client, renuntand la pachetele standard, pe care le ofera tuturor clientilor.

“Cred ca 2009 va fi un an cel putin interesant pentru companiile de consultanta din Romania. Va fi un an care va ascuti competitia si va evidentia companiile cu adevarat profesioniste. Accentul se va pune pe echipa de consultanti, pe expertiza si competentele oamenilor”, spune Maxim.

Una dintre cele mai noi structuri de consultanta din Romania este The Network – o retea informala fondata de Eusediu Margasoiu, fost director de marketing la Pepsi Americas, si Cristina Gheorghe, ex-manager la P&G.

“Vectorul principal este planificarea strategica de business, avand varf de lance marketingul strategic. Plecand de la asta generam un plan strategic, pe o perioada de trei pana la cinci ani. Apoi identificam oportunitati pe functiuni. Asa muncim la ora actuala”, explica Margasoiu.

Centrarea planificarii pe elemente de marketing e rar intalnita in Romania, sustine consultantul. Daca cele mai vechi modele de business ale lui Philip Kotler aveau in centru consumatorul, apoi marketingul, urmat de celelalte discipline, companiile romanesti fac lucrurile pe dos. “Sunt si exceptii, companii foarte bune pe piata. Si pot sa mentionez aici: Albalact, Murfatlar, in zona de foods – Salam Salonta, Matache Macelaru’. Sunt companii care simt lucrurile astea si se vad rezultatele.

Insa exista companii romanesti care sunt blocate pur si simplu si pierd cota de piata, devin mai putin profitabile fiindca traiesc aceasta paradigma a statului cu spatele catre client. El este ultimul, cea mai putin importanta veriga”.

Anul in care mediul de business romanesc trebuie sa invete strategic planning


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Cum va evolua marketingul in retailul romanesc in era big data