18 August 2009
Exel, miniMax: In 2000 nici nu erau retaileri, iar acum sunt prea multi
Criza va strecura fara mila sita retailerilor si vor ramane doar aceia ale caror vanzari le va permite sa-si plateasca chiriile, crede Rainer Exel, cel care a pus bazele retailului de tip discount in Romania. Primii amenintati de faliment: retailerii autohtoni ca Pic si Fidelio.
Retailerii autohtoni, primii care vor trage obloanele
Daca semnale de dificultate existau inca de la sfarsitul anului trecut, acestea par sa se concretizeze tot mai des, fie in relocari sau repozitionari, asa cum este cazul hipermarketului Carrefour din centrul comercial Armonia, fie in inchideri de magazine, dupa cum au anuntat inca de la inceputul anului retailerii Spar, G'Market, Primavara si Ethos. Un foarte anunt recent vine din partea Trident, un operator autohton de supermarketuri si hipermarketuri, care printr-un afis postat la intrarea centrelor comerciale din Sibiu (inaugurat acum patru luni) si Alba-Iulia, si-a informat clientii ca activitatea este suspendata din cauza crizei financiare.
Valul de inchideri de abia acum ia amploare, crede Rainer Exel, indicand retelele romanesti de magazine ca fiind cele mai vulnerabile in fata crizei. “Cei mai in primejdie sunt retailerii care nu au grija la costuri si cei care nu au in spate sprijinul unei retele internationale de magazine”, spune seful miniMax. O afirmatie validata si de cealalta parte a “baricadei”, mai exact de oficialii de la PIC, care intr-un comunicat de presa emis recent declara ca “reteaua de hipermarketuri resimte, ca si celelalte companii din retail, presiunile unei piete aflate in recesiune” si ca “spre deosebire de concurentii sai (cei mai mari jucatori din comertul roman sunt companii multinationale precum Metro Cash & Carry – Germania, Carrefour – Franta, Selgros Cash & Carry – Germania – n. red.), aceasta nu beneficiaza de sprijinul unor retele globale”. Declaratiile reprezentantilor PIC vin ca o reactie la informatiile din ultima vreme ce anunta falimentul lantului detinut de fratii Penescu.
Atunci cand vorbeste despre "cantecul de lebeda" al retailerilor, Exel are in vizor si un alt comerciant: Fidelio, un jucator discret in peisajul presei economice, extins la nivel regional, in zona Moldovei. Lantul, care numara 15 supermarketuri in septembrie anul trecut, este operat DaniLux, o firma botosaneana controlata de un investitor roman. “Din cate stiu, toate magazinele Fidelio sunt pe cale sa se desfiinteze”, spune Rainer Exel.
Supermarketul, un concept invechit
Diferenta majora dintre cele doua tipuri de retail este pretul, supermarketurile practicand costuri mai piperate; un pret pentru care, crede Exel, consumatorii sunt, mai ales pe timp de criza, si mai putin dispusi sa plateasca. “Oamenii nu vor sa plateasca pentru aranjarea frumoasa a produselor pe raft si nici pentru produse de care nu au neaparata nevoie”, considera acesta, adaugand ca operatorii de traditie pe piata romaneasca de supermarketuri au intrat intr-un con de umbra in ultima vreme.
Supermarketurile si-au pierdut din efervescenta ultimilor doi ani, care au consemnat preluarea lantului Artima de catre Carrefour (2007) si cea a La Fourmi de catre belgienii de la Mega Image (2008). La o analiza succinta a dinamicii inaugurarilor din primul semestru al anului, supermarketurile au fost lasate in urma de discounteri si de hipermarketuri, cele mai active la acest capitol. Singurele vesti care au mai dinamizat sectorul au fost cele legate de deschiderea supermarketurilor Carrefour Express (fostele Artima) si, recent, de tranzactia prin care Mega Image a cumparat patru magazine Prodas.
Discounterii abia acopera 6% din piata
In prezent, potrivit estimarilor sale, discounterii detin circa 6% din piata totala de retail modern, estimata la sub 30 de miliarde euro, un procent redus fata de tarile din vestul Europei. “Cand compari Romania cu alte tari, si cunosc foarte bine una in special – Germania, discounterii inseamna mai mult de 50% din piata, iar in Romania avem cam 6%, asa ca este loc destul pentru crestere, mai ales pe timp de criza”, afirma Exel, care adauga ca segmentul de discount si-a construit pozitia dominanta pe piata in “ani buni”.
Rainer Exel stie cel mai bine parcursul discounterilor in Romania, el fiind si cel care a adus acest concept in Romania, in 2001, ca sef al XXL Mega Discount, parte a grupului german Rewe. In 2005, jucatorii prezenti pe piata nu insemnau mai mult de 3-4% din piata, iar astazi au ajuns la sase procente, ceea ce indica un ritm destul de lent comparabil cu frenezia deschiderilor de hipermarketuri si supermarketuri care au agitat apele retailului romanesc din ultimii ani. “In Ungaria am avut nevoie de trei ani si jumatate pentru a deschide 120 de magazine, in Romania am avut nevoie de patru ani pentru 30 de magazine miniMax, deci discounterii mai au mult de avansat”, apreciaza Rainer Exel.
In buricul targului
“Pana la sfarsitul anului, speram sa avem deja deschise 35 de magazine”, spune Exel, pentru care criza este o oportunitate de extindere rapida a retelei. In primele sase luni ale anului, discounterul a deschis trei magazine, iar pentru cea de-a doua jumatate a lui 2009 sunt programate 15 deschideri, printr-o investitie de 17 milioane de euro. Urmatoarele deschideri anuntate sunt la Buzau, Braila, Tulcea si Vulcan.
Exel a apasat pe pedala de acceleratie in momentul in care a incheiat parteneriatele cu Wini Imobili si Winmarkt, prin care discounterul urmeaza sa deschida magazine in locatii centrale din mai multe orase de provincie. “Expansiunea estea mai rapida, pentru ca nu mai suntem nevoiti sa construim, magazinele deja exista, ceea ce scurteaza foarte mult perioada de asteptare pana la deschidere. Inainte, iti lua 3 luni ca sa cumperi, 3 luni ca sa construiesti, iar acum toate magazinele sunt deja construite si deci ne miscam mai repede”, explica Rainer Exel motivul pentru care a ales sa se extinda in colaborare cu Wini Imobili si Winmarkt, centre comerciale cu notorietate in provincie. Un alt avantaj major este vadul comercial, care in cazul centrelor Wini si Winmarkt, este deja format. “Locatiile sunt deja bine-cunoscute, sunt cladiri vechi, renovate, iar oamenii sunt invatati deja sa mearga acolo, chiar in centrul orasului”, mai spune Exel.
Pretul corect pe metrul patrat
Inainte de a veni in Romania, Exel, de origine german, a activat in Spania si Ungaria. Daca Spania a reprezentant o experienta dura prin modul in care se stabilesc preturile la terenuri (pretul terenului este multplicat cu numarul de etaje pe care le poti construi pe terenuri), Ungaria l-a pregatit pentru venirea in Romania. “Experienta din Ungaria a fost una folositoare pentru venirea in Romania, pentru ca tot ce s-a intamplat in Romania, s-a petrecut si aici de asemenea, dar aici intr-un ritm mult mai alert”, este de parere executivul.
Un ritm intrerupt de altfel de criza economica, ce va consemna o stagnare fata de 2008. “Nu vad o crestere a pietei de retail anul acesta, va fi la nivelul lui 2008, poate putin peste, dar nu in termen de procente. Pentru noi va fi bine daca am avea o crestere ca cea de anul trecut”, spune Rainer Exel, care promite sa discute si despre sporirea profitului abia dupa ce reteaua va numara “mai multe magazine”.
Cititi si Rainer Exel, miniMax: Suntem asaltati cu oferte de la brokeri imobiliari.