Nava cargo Fortuna S, aflata sub pavilion Insulele Marshall (stat insular din Pacific) si cu echipaj sirian la bord, a esuat, avand o incarcatura de 2.659 de tone de sare, pe canalul navigabil Sulina al Dunarii, in luna octombrie 2014. Doar norocul a facut ca episodul navei sovietice Rostock din 1991, care a esuat, de asemenea, pe canalul Sulina si a blocat circulatia pentru mai multe luni de zile, sa nu se repete si de aceasta data, nava cargo Fortuna fiind aruncata de catre curentii puternici ai Dunarii si Marii Negre de-a lungul senalului navigabil.

Pe data de 6 octombrie 2014, aproape de miezul noptii, nava cargo Fortuna S care naviga spre Galati, asigurata printr-o polita de tipul Marine Protection & Indemnity la compania CertAsig, a esuat cu prova - partea din partea a unei nave - pe digul sudic la Bara Sulina, in apele romanesti. Toate eforturile echipajului sirian de ranfluare a navei prin mijloace proprii au esuat. S-a incercat si cu remorcherul Gheorghieni 2, de asemenea, dar din cauza furtunii si a vizibilitatii reduse, nici una dintre navele autoritatilor portuare nu s-au mai putut apropia de nava esuata.

"Nava a fost aruncata aproape de uscat intre capatul digului si geamandura de intrare. La Bara Sulina se intalnesc curentul Dunarii si curentul de Sud al Marii Negre, ceea ce creeaza un fel de vartej. Pilotul navei a facut o manevra spre dreapta ca sa poata sa tina piept vantului dinspre Nord-Est, dar a virat prea mult si vantul l-a impins spre sud intre capatul digului si geamandura rosie. Nu poti sa pleci pe mare fara putin noroc!", a declarat pentru wall-street.ro, capitanul Constantin Iancu Bratosin, reprezentant al International Maritime Services (Intermar), firma care a derulat partea tehnica de degajare a epavei pentru CertAsig.

Dupa doua zile de incercari zadarnice, din cauza faptului ca nava era inclinata la 30 de grade spre tribord, echipajul acesteia a fost evacuat, pana la urma, cu elicopterul. Totodata, pentru ca pozitia navei se afla pe partea stanga de-a lungul canalului navigabil, autoritatile romane au ordonat ca epava sa fie indepartata din aceasta pozitie, care ingreuna, totusi traficul altor vase.

"Nici macar Pilotina (nava usoara care insoteste vapoarele mari la intrarea si la iesirea din port sau care serveste la transportul pilotilor spre bordul navei - n.r.) nu a putut sa intervina, din cauza conditiilor meteo", mai spune reprezentantul Intermar. Nava era incarcata cu 2.659 tone metrice de sare, in valoare de aproximativ 200.000 de dolari. Ca urmare a esuarii navei, intreaga incarcatura a fost distrusa de apa, iar situatia a fost evaluata de catre CertAsig drept dauna totala, pentru care au fost achitate integral despagubirile.

Scoaterea incarcaturii deteriorate si inlaturarea majoritatii capacelor magaziilor din cadrul navei cargo Fortuna S au fost efectuate in lunile octombrie si noiembrie 2014, dar din cauza dificile de iarna, indepartarea intregii epave nu a putut fi efectuata in acel moment. Totusi, corpul navei a fost asigurat cu ancore si lanturi pentru a nu aluneca inspre mijlocul canalui Sulina in perioada iernii. Ranfluarea epavei devenise imposibila, pentru ca valurile si furtunile dislocasera deja parti din puntea si castelul (cabinele) navei.

"Pana sa fie taiata pe bucati, iarna nu i-a facut bine. Au fost vreo 3-4 zile cu furtuni si valuri de est, iar castelul navei a fost lovit de cateva ori pe minut de valuri care au durat cateva zile, astfel incat, s-a rupt si a cazut in spate. Bine ca nu a cazut pe mijlocul canalului, pentru ca ar fi fost blocat tot traficul pe mare. Norocul a fost ca epava a fost aruncata de-a lungul canalului si nu transversal", mai spune reprezentantul Intermar.

In perioada iernii 2014/2015, CertAsig a colectat mai multe oferte de la companii specializate pentru inlaturarea epavelor. De asemenea, CertAsig a angajat si consultanti pe probleme maritime de la London Offshore Consultants (LOC), care au lucrat si la indepartarea epavei Costa Concordia, pentru a evalua metodele de ranfluare a epavei Fortuna S.

CertAsig a primit oferte si propuneri de la companii din Romania, Olanda, Statele Unite si Turcia. Dupa o evaluare detaliata a ofertei tehnice, care a inclus intalniri finale la Londra cu antreprenorii selectati, in cele din urma contractul a fost acordat Aras Deniz Insaat din Turcia, pentru proximitate. Unele dintre ofertele prezentate depaseau si 10 milioane de dolari.

Odata ce contractul a fost atribuit, a inceput procesul de conformare cu cerintelor autoritatilor romane, iar in a doua jumatate a anului 2015 au fost indeplinite ultimele formalitati. ARAS s-a mobilizat in ianuarie 2016 si a inceput operatiunile de scoatere a epavei. Prova si castelul au fost inlaturate in ianuarie 2016. Totusi, din cauza modificarii conditiilor initiale in care se afla epava ca urmare a efectelor vremii, metoda agreata in prima faza a fost modificata, iar in primavara anului 2016 a fost elaborat un plan revizuit.

Prima perioada potrivita pentru activitatea dificila de taiere a epavei si deplasarea unei nave de tip macara in zona, cu o capacitate de ridicare de 3-400 de tone, a fost in primavara lui 2016. Ultimele bucati ale epavei au fost inlaturate in luna decembrie a aceluiasi an.

Ulterior, canalul Sulina a fost inspectat de catre Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati, care a certificat ca toate piesele epavei au fost inlaturate si ca a avut loc curatirea senalului navigabil. De asemenea, au fost obtinute certificate de conformitate de la Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii, autoritatile vamale si de la Capitania portului Sulina.

Sumele totale platite de CertAsig pentru toate aspectele legate de indepartarea epavei Fortuna S au depasit suma de 4 milioane de dolari, cea mai mare parte din aceasta suma provennd din contractele de reasigurare incheiate de catre compania de asigurari din Romania.

CertAsig este o companie romaneasca de asigurari, al carei actionar majoritar este Royalton Capital Investors II, un fond privat de investitii cu sediul in Luxemburg. Principalii investitori ai Royalton Capital Investors II includ Alpha Associates, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Fondul European de Investitii (FEI). Cu prime brute subscrise de aproape 14 milioane de euro in 2016 in Romania, Bulgaria si Turcia, portofoliul CertAsig poate fi impartit in maritim (Turcia si Marea Neagra) si non-maritim (Romania si Bulgaria).

Defalcat, in anul 2016, portofoliul de asigurari maritime este compus din polite de tipul: Marine Hull & Machinery (CASCO maritim - n.r.), in valoare de 4 milioane de euro, Marine Protection & Indemnity (RCA maritim), in valoare de 713.502 euro si Cargo, de 688.278 euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri