Aliz Kosza este persoana despre care s-ar putea scrie carti, dar, la fel de bine, ar si putea scrie ea carti, pe baza propriilor experiente. Are 37 de ani de business, a lucrat in 17 industrii diferite si de 4 ori a fost CEO. A condus companii de top mondial precum Orkla Foods Romania, MOL Romania sau Fabryo Corporation, avand o experienta extrem de vasta in constructie de brand, strategie sau diagnoza de business.

Am stat de vorba cu Aliz despre ceea ce a invatat (si ce nu) in business, ce sfaturi are pentru antreprenori si nu numai si cum ar caracteriza climatul economic-social din tara. Ea este de cinci ani business mentor, punand la dispozitia antreprenorilor toate cunostintele sale. Aliz introduce antreprenorii, indiferent de marimea business-ului, intr-un program de mentorat si trece afacerea printr-un proces de evaluare integrata – diagnoza de business. Prin “mana ei” au trecut zeci de afaceri si companii, la care a reusit sa depisteze problemele si sa le si rezolve.

WALL-STREET.ro: Care sunt 2 lucruri invatate de tine din business-urile pe care le-ai condus, dar si din industriile in care ai activat - 2 lucruri mai putin intalnite/vizibile, despre care se vorbeste mai rar.

Aliz Kosza: Sa inveti de la superiori ce nu este bine sa le faci niciodata oamenilor din subordinea ta. Este cea mai crunta si valoroasa scoala, dar si cea mai grea lectie, pentru ca simti pe propria piele toate acele mizerii care se revarsa asupra ta din autosuficienta, ipocrizia si frustrarile celor care te conduc. Drama multor manageri este ca ii imita pe superiori in comportamentele lor de sef, in loc sa elimine aceste comportamente in relatia cu subalternii lor.

Al doilea – si cel mai important lucru pe care l-am invatat ca CEO – este ca a fi uman nu inseamna a fi si vulnerabil. Ba dimpotriva!

Despre latura umana, “sufletul in business” nu se vorbeste deschis – mai ales la nivel de varf: Sa fim diplomati, nu umani! Mi s-a reprosat adesea in BOARD ca sunt prea umana, desi aveam rezultate de exceptie. Tuturor le este teama sa pronunte cuvantul “suflet”. Pentru majoritatea oamenilor de business, in pozitii de top management, cuvantul SUFLET = VULNERABILITATE. Desi sufletul este omul insusi, organizatiile sunt suma sufletelor care lucreaza pentru ele. Paradoxal, exista o teama infinita de a vorbi despre suflet, pentru ca in business pragmatismul si ipocrizia (ma refer aici la companiile mari) sunt inca la rang de virtute. Aceasta teama de vulnerabilitate ii impinge pe oamenii din pozitii cheie cu responsabilitate mare, catre anxietate, cea mai raspandita boala a stresului cotidian. Adevarul dur si nespus este ca, statistic, cele mai dese crize existentiale le au oamenii care se tem sa fie umani, oamenii care cred ca doar pragmatismul si presiunea pe alti oameni pot aduce performanta.

W-S.ro: Prin ce difera antreprenorul din 2018-2019 vs antreprenorii din urma cu 9-10 ani? Ce provocari diferite trebuie sa depaseasca?

AK: Am identificat doua tipologii de antreprenori care au o abordare diferita a afacerii: antreprenorul vulnerabil si in control si cel dinamic si deschis. Iata descrierea:

W-S.ro: Care a fost una dintre cele mai mari provocari pentru tine, la nivel de client? Cu ce business a venit, cum l-ai ajutat, concret?

AK: Cele mai relevente exemple sunt in doua proiecte din care m-am retras. Ambii antreprenori aveau aceeasi provocare: gandirea lor limitativa, care nu avea legatura cu afacerea, ci cu comportamentele lor deviante pe care nu le constientizau. Un business de 2 milioane de euro, altul de 15 milioane.

Au fost momente dificile cand le-am comunicat ca problema sunt ei si nu afacerilor lor.

Pe unul am reusit sa il conving sa apeleze la un specialist pentru constientizarea si rezolvarea problemei si a depasit momentul dupa 6 luni de lucru cu el insusi, trecand printr-un proces profund de transfromare personala.

Al doilea antreprenor (ce-i drept mai inaintat in varsta) nu a avut aceeasi deschidere si se confrunta in continuare cu aceleasi provocari. A recrutat in patru ani 3 directori generali. Ultimul a rezistat doar patru luni.

Mare pacat de business-urile respective, dar cand simti ca nu este de competenta ta rezolvarea situatiei, este bine sa ai fermitatea sa comunici direct diagnosticul si sa te retragi din proiect.

W-S.ro: Care sunt cel mai des intalnite probleme pe care le au cei care vin catre tine pentru a-i sprijini? Ce pericole ignora antreprenorii romani?

AK: Indiferent de cum formuleaza antreprenorii provocarile, toate drumurile duc la Modelul de business neadaptat sau invechit si la Modelul de management defectuos.

Ei nu stiu sa le defineasca in acesti termeni, dar in solicitarile lor mentioneaza elemente care – majoritatea - duc la nevoia de reasezare sau inovare a modelului de business si / sau la remodelare organizationala.

W-S.ro: Cum difera acestia de antreprenorii din Europa de Vest/SUA? Sunt diferente majore? Daca da, care?

AK: Antreprenorii americani sunt mai dinamici, mai putin traditionalisti. Sunt perfect integrati intr-un sistem creat special sa sustina cu capital considerabil companiile si ideile cu potential. Inca din studentie, inovatia este finantata, scolile renumite de business din SUA scot pe banda rulanta tineri antreprenori care devin piloni ai economiei in clasa de mijloc. Curajul de a risca domina mediul de business american, unde oamenilor de business nu le place zona de confort. SUA este popluata de oameni care au migrat la greu din Europa, oameni curajosi, cu initiative care au creat adevaratul spirit competitiv specific Americii. Societatea americana este mai “capitalista” si mai “trend setter” decat oricare alta. Silicon Valley nu are egal!

Vest europenii sunt mai putin curajosi, merg pe versiuni deja verificate, testate care nu presupun riscuri prea mari (legislatia e diferita, sindicatele sunt puternice). In Europa exista o lentoare care vine din prea multa precautie. Asta nu inseamna ca nu se intampla lucruri, doar dinamica este alta. Europenii invata mai mult din ceea ce nu iese, americanii spun ca e bine sa inveti din povesti de succes si nu din actiuni esuate. In Europa – adesea – pleci de undeva si nu stii unde vei ajunge.

W-S.ro: Ce business ai incepe ACUM, cu un buget de 10.000 de euro? De ce? In ce domeniu si cum l-ai aborda?

AK: I-as investi in dezvoltarea conceptului de invatare si dezvoltare in propriul business, de care nu am avut suficient timp pana acum: Business Mentoring House. https://businessmentoringhouse.ro/

Este un proiect unic, testat si eficient, pliat pe ADN-ul afacerilor care inglobeaza toata experienta mea de viata si profesionala. Insa ocupandu-ma preponderent de proiecte, nu am avut timpul necesar sa promovez scoala.

W-S.ro: Recomandari de 2-3 carti citite recent, despre business, care ti-au placut in mod special si le consideri utile;

AK: Greu, foarte greu, pentru ca:

1) Nu citesc carti de business, ci folosofie, psihologie si beletristica. Pentru mine invatarea este “live”, prin experienta personala, prin fascinanta adaptare la ADN-ul afacerilor. Asa am ajuns la performanta de varf si asa reusesc sa ii duc pe antreprenori la nivelul urmator: prin forta lor interioara. Totusi, daca ar fi sa dau cateva titluri, acestea ar fi: Eduard de Bono (orice carte, nu se demodeaza niciodata) sau Karaoke Capitalism (Jonas Ridderstrale, Kjell Nordstrom), le-am citit cu multi ani in urma si sunt oricand de actualitate.

2) Am intalnit foarte multi antreprenori care citesc enorm, sunt plini de citate care mai de care si care isi doreau sa devina un Jack Welch sau un fel de Richard Branson al Romaniei, numai ca le scapa din vedere faptul ca fiecare dintre ei are un ADN propriu (ca persoana si ca business) si ca metoda “copy paste” sau “me too” nu functioneaza. In niciun domeniu. Este usor sa arunci cu citate, mai greu cu practica si implementarea. Eu cred in practica. In autenticitatea, talentul si felul de a functiona al fiecaruia. Pe asta se construieste reusita de orice fel. Pe visul antreprenorial si pe viziunea, SENS-ul afacerii pe termen lung. Lecturile sunt importante pentru inspiratie.

W-S.ro: Ce ai schimba la nivel legislativ pentru a incuraja antreprenorii/afacerile la inceput de drum?

AK: Poate suna ciudat, dar nu as permite nimanui (prin lege) sa isi infiinteze un SRL fara a avea cursuri obligatorii de management antreprenorial, cu examen si certificare. Dar sa nu fie o hartie, ci “pe bune”.

Din cauza lipsei culturii de business, majoritatea antreprenoriatelor nu pot fi scalate, nu pot creste organic si se impotmolesc la nivel de idee sau la jumatatea drumului, altele chiar in cele mai bune etape ale dezvoltarii lor.

Oamenii trebuie sa invete cateva notiuni elementare inainte sa porneasca o afacere. Respectarea etapelor la infiintarea unui business reprezinta fundatia pe termen lung, altfel este nevoie sa te intoarca mereu la baza.

W-S.ro: Daca ar fi sa faci o statistica, in ce domenii activeaza cele mai multe business-uri care vin catre tine?

AK: Chiar am o statistica. Din cele 60 de proiecte, rezulta urmatoarea pondere si diversitate:

Servicii (medicale, turism, avocatura, educatie, consultanta si training, IT, publicitate-media) - 18
Distributie - 9
Productie - 8
Constructii/inginerie/tehnologie - 6
ONG-uri - 5
Start –up - 4
Agribusiness - 3
Pharma - 3
Industrie - 2
Retail - 2

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri