Reluarea controalelor ANAF și cum pot evita companiile disputele fiscale

Economia a fost lovită brusc de pandemie și multe sectoare economice încă se zbat să supraviețuiască, cele mai afectate domenii fiind HORECA și turismul. Prognozele privind evoluția economiei în 2021 sunt optimiste, atât la nivelul României, cât și pentru principalii parteneri la export.

Contribuabilii trebuie să-și cunoască drepturile și obligațiile care decurg din legislația fiscală, precum și consecințele cu care se vor confrunta în caz de neconformare. În contextul actual, Ministerul Finanțelor Publice și ANAF au luat o serie de măsuri care să susțină mediul de afaceri. Astfel, nu s-au calculat și nu s-au datorat dobânzi și penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale scadente și neachitate până la 30 de zile după încetarea stării de urgență. Pentru a beneficia însă de o rambursare la timp din partea statului a TVA de recuperat și a indemnizațiilor de concedii medicale, entitățile economice trebuie să aibă o situație fiscală întocmită în timp util.

Anul 2021 va aduce probabil o creștere a complexității controalelor și a disputelor fiscale, deoarece, pe lângă controalele clasice ale tranzacțiilor dintre companii, vom asista și la unele care vor viza măsurile de sprijin oferite de guvern pe perioada stării de urgență și modul în care acestea au fost puse în aplicare de beneficiari. Mă aștept ca fiecare leu acordat sub formă de ajutor (din partea UE sau a bugetului de stat) să fie verificat de organele de control. Însă în situația în care companiile fac eforturi mari să se mențină pe linia de plutire și sunt obligate să ia rapid decizii de business, uneori pot scăpa din vedere rigorile legislative și faptul că trebuie să se conformeze normelor fiscale și contabile. Mai ales că principalul deziderat este să treacă de această furtună economică și situația să revină cât de cât la normal.

Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor, guvernul a folosit 46 de miliarde de lei pentru economie în 2020, inclusiv comoditate fiscală, bonusuri pentru plata impozitelor și rambursări suplimentare de TVA. Din cauza constrângerilor financiare, mii de companii au folosit astfel de instrumente fiscale, cum ar fi restructurarea obligațiilor fiscale sau eliminarea dobânzilor și a penalităților pentru plățile fiscale. Aceste companii au avut nevoie de ajutor urgent, iar organul fiscal nu a inițiat toate procedurile de verificare standard. Acum, că economia dă semne de redresare, există întrebarea dacă contribuabilii sunt obligați să justifice utilizarea facilităților de pandemie și a asistenței.

Guvernul a decis prelungirea măsurii de rambursare a TVA cu control ulterior, iar din 1 februarie anul viitor ANAF va reveni la abordarea standard în ceea ce privește controalele de rambursare a TVA, după încetarea actualelor reguli provizorii, dacă nu se vor prelungi din nou.

Citeste si:
Mașini scoase la vânzare de către ANAF în luna mai
Mașini scoase la vânzare de...

Cu unele excepții, unde există suspiciuni întemeiate de fraudă sau riscul fiscal este foarte mare, rambursarea de TVA se face în baza depunerii Decontului de TVA cu opțiune de rambursare la organul fiscal. Prorogarea termenului de încetare a valabilității acestei măsuri s-a făcut pentru a cincea oară; dacă inițial măsura era adoptată pentru o perioadă foarte scurtă, respectiv 13 iunie 2020 conform ordonanței de urgență inițială a guvernului, acesta a venit cu OUG 90/2020 (prelungire până la 25 iunie 2020), OUG 99/2020 (prelungire până la 25 octombrie 2020), OUG 181/2020 (prelungire până la 25 ianuarie 2021) și OUG 226/2020 (prelungire până la 31 martie 2021), iar această ultimă Ordonanță de Urgenta a Guvernului nr. 19/2021 prevede extinderea măsurii până la 31 ianuarie 2022.

Șomajul tehnic este o alta măsură utilizată la scară largă pe parcursul anului 2020, folosită și în prezent de firmele afectate în continuare de pandemie, este. În practică, acestea pot primi un ajutor de la guvern în cuantum de 75% din salariul brut de încadrare (iar suma nu trebuie să depășească echivalentul unui salariu mediu brut pe economie), bani care provin de la bugetul de stat, în condițiile în care nu sunt încetate contractele individuale de muncă, iar salariații sunt trimiși în șomaj tehnic; prelungirea acordării șomajului tehnic a fost aprobat prin OUG 30/2020 pentru domeniile restrictionate din cauza pandemiei Covid-19, până la 30 iunie 2021.

Aceste măsuri fiscale cât și celelalte luate de guvern pentru ajutorul mediului economic în anul 2020 și care se continuă și în acest an, vor fi atent verificate de instituțiile statului cu atribuții de control, prin urmare va trebui să acordați o atenție sporită respectării prevederilor legale și a normelor cu privire la utilizarea sumelor de bani provenite din măsurile adoptate de stat.

De asemenea ANAF-ul se va concentra anul acesta pe câteva obiective clare cu un risc fiscal ridicat și anume:

Citeste si:
Cum treci cu bine peste controalele ANAF
Cum treci cu bine peste...
  • Controale concentrate pe ajustări ale TVA pentru stocurile neutilizate sau bunuri ori imobile neutilizate în perioada pandemiei și nu numai;
  • În contextul ieșirii Marii Britanii din UE, va fi acordată atenție și exporturilor;
  • Nici tranzacțiile fară substanță economică, calificate ca și tranzacții artificiale nu vor fi ocolite de inspectorii ANAF anul acesta;
  • În vizor sunt și multinaționalele prin prisma prețurilor de transfer;
  • Comerțul electronic este un domeniu unde foarte multe tranzacții s-au făcut fară a se înregistra operațiunile fiscale, aici existând o campanie în desfășurare încă din anii precedenți, ce va continua și anul acesta.

De aceea este important ca toate companiile să-și pregătească din timp documentația tranzacțiilor încheiate. Documentarea urmărește, realizează și reflectă întocmai și permanent operațiunile economice, în scopul înregistrării acestora în contabilitatea unui agent economic. Conținutul documentației poate varia de la caz la caz în funcție de natura și complexitatea tranzacției; esența este că documentele puse la dispoziția echipelor de control responsabile să dovedească fără echivoc realitatea tranzacțiilor și necesitatea acestora. Nu de puține ori inspectorii fiscali tind să se erijeze în managementul agentului economic și să recalifice tranzacțiile ca fiind artificiale sau lipsite de substanță economică, cu implicații majore asupra taxelor impuse.

Documentarea tranzacțiilor intra-grup pot pune probleme serioase companiilor, prin urmare acestea trebuie să fie capabile să justifice organelor de control necesitatea achiziționării serviciilor furnizate de compania mamă sau o companie din grup care oferă servicii pe bază de chei de alocare subsidiarelor sale.

Uneori inspectorii ANAF contestă necesitatea contractării de servicii suport de la companii din grup și există riscul de a recalifica tranzacțiile ca fiind artificiale (în temeiul art. 11 din Codul fiscal care statuează că „la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contribuții sociale obligatorii, autoritățile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacție care nu are un scop economic, ajustând efectele fiscale ale acesteia, sau pot reîncadra forma unei tranzacții/activități pentru a reflecta conținutul economic al tranzacției/activității”). Riscul de recalificare a tranzacțiilor este cu atât mai mare cu cât nu sunt reglementate criterii de bază, care să poată exprima clar echivoc comportamentul fiscal al unei companii ca fiind unul artificial sau fără substanță economică sau care să ducă doar la un aranjament fiscal.

Nu în ultimul rând, să nu uitam că pe fondul digitalizării datorate pandemiei, ANAF încearcă să-și reorienteze și aloce resursele pentru controale online, fiind în desfășurare din ce în ce mai multe controale la distanță. Este vorba de așa zisele controale de documentare, unde inspectorii verifică situația fiscală a unei companii din birou, pe baza tuturor informațiilor din bazele de date și a datelor provenite de la terțe instituții ale statului. Astfel, nu este exclus să primiți solicitări de clarificare privind unele tranzacții sau neconcordanțe între declarațiile fiscale depuse și încrucișarea datelor cu alte evidențe. ANAF dorește ca aproape o treime din controalele anului 2021 să se desfășoare online, iar până în 2024 controalele remote vor avea o pondere de trei sferturi în totalul acțiunilor de control.

Citeste si:
Bode, martor în dosarul în care Udrea e cercetată pentru trafic de...
Lucian Bode, martor în...

Sursa foto: Agerpres foto

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri