România beneficiază de o poziționare geografică extrem de avantajoasă în Europa și ar putea profita și mai mult în contextul geopolitic actual, dar în pofida potențialului său, a porturilor de la Marea Neagră și avantajele date de Dunăre, țara noastră este o destinație modestă pentru marile transporturi de mărfuri.

Potrivit companiei de transport și logistică, Gebrüder Weiss, în contextul geopolitic și economic actual, în care conflictul dintre Rusia și Ucraina a generat o multitudine de provocări pe toate planurile, iar Asia rămâne unul dintre principalii parteneri în schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care să ofere o reducere nu doar a costurilor, ci și a timpului de transport, devine tot mai importantă.

România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructură - atât rutieră, cât și feroviară – pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

România, locul 15 în Europa la cantitatea de mărfuri procesate prin porturi

Un aspect cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a cantității brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării.

Potrivit celei mai recente statistici realizate de Eurostat, la nivelul lui 2022, România se află pe locul al 15-lea în clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de mărfuri procesate în 2022, prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an.

Cantitate de mărfuri procesate prin porturile europene 2022 (mii tone)

Țările de Jos

596.425

Turcia

535.825

Spania

490.095

Italia

450.234

Belgia

288.230

Franța

279.064

Germania

279.178

Norvegia

188.739

Suedia

172.056

Grecia

156.661

Polonia

118.076

Finlanda

102.789

Danemarca

87.512

Portugalia

84.979

România

59.568

Irlanda

50.952

Letonia

43.898

Lituania

40.015

Estonia

31.620

Bulgaria

30.731

Slovenia

22.387

Croația

21.435

Cipru

8.250

Malta

4.889

Muntenegru

2.929

Sursa: Eurostat

În contextul în care Portul Constanța este cel mai important din România, datele statistice privind performanța acestuia arată că cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de categoria petrol brut și produse petroliere. Aspect care arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană.

Un moment esențial ce a demonstrat, o dată în plus, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului din regiune, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport, indiferent de cale – aerian, maritim sau terestru. Astfel, toate acele vase care, în mod tradițional, ajungeau în portul Odessa au fost re-rutate către portul Constanța.

Pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit eficient fluxurile de mărfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud.

Poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre).

Deși multe schimbări politice și economice s-au desfășurat în această zonă și au influențat semnificativ dezvoltarea acesteia, căile tradiționale de transport care utilizează Portul Constanța au rămas neschimbate, datorită avantajelor competitive ale portului.

Creșterea economică înregistrată în ultimii ani în ţările Europei Centrale şi de Est oferă României avantajul de a acționa drept centru principal de depozitare și distribuție pentru această regiune.

Provocările poziționării României drept centru logistic regional

România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin.

Astfel, potențialul pe care îl are România mai ales în contextul actual (economic și geopolitic), poate fi susținut doar prin investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară, necesare pentru a facilita transportul rapid și eficient de mărfuri.

De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustări care să ușureze o astfel de poziție strategică a țării noastre, în timp ce mediul fiscal îmbunătățit (impozite, vamă, etc) joacă, de asemenea, un rol important.

În plus, oferirea de servicii de transport de calitate, la standarde europene devine un aspect esențial. Gebrüder Weiss România investește constant în dezvoltarea rețelei de hub-uri logistice, dar și în noi soluții de transport destinate clienților.

Strategia Gebrüder Weiss este de a-și consolida prezența în Asia Centrală, ceea ce este vizibil deja prin investițiile alocate extinderii filialelor sale din Europa Centrală și de Sud-Est, până în Caucaz și Asia Centrală, unde, compania de logistică este prezentă cu propriile filiale din Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, până în China.

În plus, compania și-a extins recent prezența în Georgia, în contextul creșterii tot mai mari a volumelor de marfă, locația din Tibilisi dispunând de mai mult spațiu de transbordare și birouri.

Sursa foto: Gebrüder Weiss

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri