Intalnim in tara noastra perceptii diferite in privinta capitalismului, apreciaza Mihai Tecau, presedinte al Directoratului Omniasig Vienna Insurance Group, care, din punctul sau de vedere, presupune o piata libera, aflata intr-o permanenta concurenta, care raspunde nevoilor consumatorilor. Insa, desi poate fi perceput deseori drept o cursa constanta pentru profit, principalul avantaj este ca vine in beneficiul societatii.

Economia Romaniei este la ora actuala pe o panta ascendenta. O spune FMI, care anunta o prognoza stabila, cu o crestere economica de 4% in 2019 si o inflatie de 4,2%. O spune Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), care a imbunatatit estimarea de crestere a economiei Romaniei in 2019 cu 0,8 puncte procentuale, la 4%, mentionand ca avansul este sustinut in mare parte de consum, in timp ce previziunea pentru 2020 a fost mentinuta la 3,2%, deoarece cresterea economica este de asteptat sa se modereze pe termen mediu.

Cu toate acestea, "cresterea economica nu garanteaza insa ca intelegem capitalismul la nivel national. Mai degraba, o facem doar pe jumatate, lucru care este sustinut si de opinia pe care o au romanii despre acest concept. Conform sondajului IRES, realizat in 2018, 50% dintre romani sustin ca daca ar avea posibilitatea de a alege, ar prefera socialismul (50%), in timp ce pentru capitalism ar opta 44% dintre romani", spune Mihai Tecau.

In opinia sa, motivatia ar tine, probabil, de aspecte contextuale, legate de perioada de dinainte de ’89 si de o educatie financiara precara.

"Cred ca ne bazam pe generatia viitoare, care este mult mai expusa la peisajul economic, politic si la probleme sociale, in general. Cu informatia la un click distanta si cu implicarea companiilor in dezvoltarea lor, tinerii isi creaza o baza solida si construiesc pornind de la ea. Dezvolta un puternic comportament antreprenorial si cred ca au o capacitate de gestionare a riscului mult mai ridicata decat targetul matur. Acest fenomen lanseaza o provocare atat pentru stat, cat si pentru companiile din mediul privat, si anume sa le intareasca tinerilor increderea in stat si in institutii si sa ii sustina", arata Mihai Tecau.

Intrebat despre evenimente sau persoane care au contribuit decisiv la instaurarea capitalismului in Romania in ultimele trei decenii, el apreciaza ca "sunt extrem de multi factori", dar esentiale au fost: „liberalizarea pietei, consumatorul liber, de exemplu, alegi ce paine iti cumperi, ce brand, de la cine o iei, in loc sa cumperi un singur fel pe care ti-l vindea statul si respectarea proprietatii private - antreprenorul de azi nu se teme ca pune o afacere pe picioare doar ca sa o confiste statul. Aderarea la UE a reprezentat elementul cheie care a impus reglementari si bune practici care au ajutat la reglarea mediului economic, in unele cazuri mergand pana la detalii de executie, vezi cazul GDPR”.

In ceea ce priveste domeniul asigurarilor, vorbim cu siguranta despre "capitalism bun"

"Adica unul in care statul nu e implicat decat in calitate de arbitru interesat de bunul mers al pietelor reglementate. Cand spun "bun mers", ma refer la mecanisme care sa asigure functionarea eficienta a pietei, protejand in acelasi timp beneficiarii de abuzuri ale jucatorilor. ASF are acest rol de arbitru, iar piata de asigurari e aproape in totalitate privata, cu multi jucatori pe toate palierele (life si non-life), departe de a fi monopolizata de mari jucatori", subiliniaza Presedintele Directoratului Omniasig.

Raportandu-se la asigurari, o provocare ar fi educarea clientilor existenti si celor a potentiali, deoarece piata romaneasca nu sufera din punct de vedere al produselor de asigurare, ci din cauza deficitului de cumparare al acestora. De aceea, "este important sa analizam permanent ce nevoi de asigurare are clientul si sa ne adaptam. Totodata, exista si provocari punctuale, de exemplu, alinierea la prevederile IDD, cu scopul de a oferi servicii din ce in ce mai calitative, transparente si, mai ales, adaptate nevoilor clientilor nostri. Aceasta conformare din partea tuturor jucatorilor din piata inseamna, in final, si cresterea increderii in intreaga industrie de asigurari din Romania".

Intrebat despre ce provocari ar fi pentru Romania, Mihai Tecau revine la asigurarea unei predictibilitati a cadrului juridic, care ar putea fi facilitata prin consultarea cu mediul de afaceri. "In plus, da, exista crestere economica, insa ea se bazeaza pe consum. Asa ca o provocare este pastrarea echilibrelor macroeconomice, punand accentul pe transferul treptat de la cresterea economica bazata pe consum la cea bazata pe investitii".

Singurul executiv din asigurari care a supravietuit crizei

Mihai Tecau detine pozitia de Presedinte al Directoratului Omniasig Vienna Insurance Group inca de la momentul fuziunii cu BCR Asigurari, respectiv din 2012, iar inainte a ocupat aceeasi functie in cadrul BCR Asigurari. In ceea ce priveste contextul transformarilor din Romania, este singurul executiv din asigurari care a supravietuit crizei, iar cariera sa a evoluat odata cu piata de profil din Romania. El povesteste ca a mizat pe o strategie de crestere sustinuta, durabila a companiei, o strategie pe termen lung, care a dat rezultate si atunci cand asiguratorii s-au confruntat cu provocari.

"Mi se pare important sa privim putin la valoarea intregii piete de asigurari din Romania - de aproximativ 10 ani, nu reusim sa depasim aceeasi valoare totala a primelor brute subscrise, respectiv circa doua miliarde euro. Aceeasi situatie se intampla si pentru gradul de penetrare a asigurarilor in PIB, sau densitatea asigurarilor", spune Mihai Tecau.

In opinia sa, acest aspecte ar trebui sa reprezinte pentru toti jucatorii din aceasta industrie un semnal de alarma si sa ii determine pe toti sa dea startul multor demersuri pentru a atinge segmente de public ne-asigurate, printr-o adaptare a ofertei la cerintele pietei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri