„Incultura webului” ce caracterizeaza mediul de afaceri autohton este cauzata nu atat de lipsa banilor, ci de oferta saraca a agentiilor interactive si de web design, precum si de incorecta definire a strategiilor de marketing, arata un studiu efectuat de Metromind in februarie 2007, in parteneriat cu Wall-Street si Organizatia Leaders Romania.

La acest studiu, axat pe utilizarea mediului online in cadrul strategiei de marketing a firmelor din Romania, au participat 206 oameni de afaceri sau marketing, antreprenori din companiile sau ONG-urile prezente in Romania.

Internetul in Vest

Conceptul de strategie online a firmelor era definit in Vest in ‘97 - ’98. Conform acestei strategii, functia de baza, minima, a prezentei unei companii pe Internet, in majoritatea cazurilor indeplinita de un simplu site web de prezentare, era informarea publicului cu privire la activitatile companiei. S-a vazut curand insa ca Internetul ofera beneficii colosale fata de simpla brosura sau mapa de prezentare, trecandu-se astfel de la banala functie de livrare de informatii la livrarea de servicii prin internet.

Pe masura ce aceste servicii deveneau din ce in ce mai complexe, s-a ajuns la crearea unei adevarate e-valori pentru clienti, asa numita Paradigma E-Zine. Inclusiv sensul comunicarii s-a schimbat, de data aceasta siteul web avand functia de obtinere de informatii de la clienti de catre companii, realizand studii de piata consistente prin obtinerea de date despre utilizatorii unui site sau serviciu si comportamentul lor online.

Romania, cu 10 ani in urma?

In Romania, la 10 ani de la stabilirea in Vest a conceptului de strategie online a unei companii, oamenii de afaceri percep Internetul ca vital pentru marketingul secolului 21. In ciuda acestui fapt, pentru 93% dintre respondenti functia principala a siteului companiei este cea de informare, si numai secundar se intrevede o functie de atragere si generare de clienti.

Cultura webului din cadrul business-urilor romanesti este una de statut, specifica unei societati patriarhale, in care relatiile de cumetrie conteaza, iar meritul si profesionalismul sunt prea putin incurajate.