Prima jumătate a acestui an a adus un nou val de deschideri de centre comerciale moderne, dar a două parte a acestui an se anunță și mai bogată în livrarea de spații de retail moderne, iar în următorii doi ani, cel puțin 10 proiecte mari urmează să fie inagurate, printre acestea numărându-se și două mall-uri de mari dimensiuni

Dezvoltatorii au livrat în prima jumătate a anului patru proiecte de retail modern, cu o suprafață totală de 30.000 metri pătrați, Giurgiu, Călărași, Dej și Vaslui fiind orașele care au beneficiat de noi astfel de investiții, în timp ce în al doilea semestru oferta nouă va fi mult mai consistentă, cu aproape 260.000 metri pătrați de spații ce sunt programate a fi finalizare până la sfărșitul anului, așa cum arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Funshop Park Vaslui (10.000 metri pătrați) dezvoltat de Scallier, Retail Park Dej (7.000 metri pătrați) aparținând grupului Cometex (deținut de retailerului electro-IT Altex), Shopping Park Giurgiu (7.000 metri pătrați) deținut de Square 7 Properties & Mitiska și Irimia Shopping Center (6.000 metri pătrați), investiție realizată de un om de afaceri local, sunt cele patru proiecte finalizate în prima jumătate a anului.

Stocul spațiilor de retail modern din România totalizează 4,23 milioane de metri pătați, fiind a treia piață din Europa Centrală și de Est, după Polonia (stoc de 16 milioane metri pătrați) și Cehia (4,5 milioane metri pătrați).

Reapar proiectele mari de retail

Livrările din a doua jumătate a anului sunt semnificativ mai consistente: zece proiecte, cu o suprafață de aproape 260.000 metri pătrați, patru din acestea fiind de peste 25.000 metri pătrați, respectiv Promenada Craiova (78.500 mp – centru comercial, parc de retail și un magazin Dedeman) dezvoltat de NEPI Rockcastle, Prima Shopping Center (70.000 mp) dezvoltat de Oasis Consulting la Sibiu, Alba Iulia Mall (29.000 mp), investiție a Prime Kapital – MAS REI, și AFI Park Arad (29.400 mp), dezvoltat de AFI Europe.

Promenada Craiova și Alba Iulia Mall vor deveni cele mai mari proiecte dezvoltate în cele două orașe.

Proiect

Oraș

Suprafață (mp)

Dezvoltator/Proprietar

Promenada Craiova (Centru comercial, parc de retail + magazin Dedeman)

Craiova

78.500

NEPI Rockcastle

Prima Shopping Center

Sibiu

70.000

Oasis Consulting

Extindere Mall Moldova

Iași

59.700

Prime Kapital – MAS RE

Argeș Mall

Pitești

51.200

Prime Kapital – MAS RE

Extindere Promenada Mall

București

34.000

NEPI Rockcastle

AFI Arad

Arad

29.400

AFI Europe

Alba Iulia Mall

Alba Iulia

29.000

Prime Kapital – MAS RE

IMGB Value Centre

București

28.000

Prime Kapital – MAS RE

Brașov Value Centre

Brașov

24.000

Prime Kapital – MAS RE

Mai mult de jumătate din spațiile de retail ce vor fi livrate în a doua parte a anului (60%) sunt în parcuri de retail, restul fiind în format de centre comerciale de tip mall.

Anul 2023 va marca astfel un nivel record de livrări de spații de retail din 2008 până în prezent, ceea ce ar duce la depășirea pragului de 4,5 milioane de metri pătrați la finalul acestui an stoc de spații de retail la nivel național.

Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, după doi ani și jumătate în care dezvoltatorii au livrat în special proiecte de retail cu suprafețe de până în 10.000 de metri pătrați și în orașe de dimensiuni mai reduse din punct de vedere al populației, începând cu a doua jumătate a acestui an, investițiile se vor concentra deopotrivă și către scheme de peste 20.000 metri pătrați, în orașe mari, precum Craiova, Sibiu, Iași, Pitești, Arad, Alba Iulia sau Brașov.

„Astfel, în prezent sunt anunțate mai mult de zece proiecte de retail de peste 20.000 de metri pătrați, parte dintre acestea fiind deja în construcție sau în faze avansate de autorizare, ceea ce indică angajamentul pe termen lung al dezvoltatorilor față de România în general și față de piața de retail în special, în ciuda presiunilor inflaționiste și a celor legate de comprimarea consumului”, a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Chiria headline a unui spațiu de 100 - 150 de metri pătrați situat într-un centru comercial dominant din București atinge nivelul de 75 - 80 €/mp/lună, în vreme ce în proiecte similare din principalele orașe regionale, precum Timișoara, Iași, Cluj - Napoca sau Constanța, chiria pentru astfel de spații atinge valori de 50 - 65 €/mp/lună, respectiv 30 - 35 €/mp/lună în cazul acelorași spații din orașe secundare.

Sursa foto: NEPI

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri