Numarul mall-urilor este mic in Romania comparativ cu alte tari din zona. Asa se poate explica interesul investitorilor pentru astfel de proiecte. Pentru anii urmatori se anunta cel putin patru centre comerciale de acest gen doar in Bucuresti.
Numarul mall-urilor este mic in Romania, comparativ cu alte tari din zona. Asa se poate explica interesul investitorilor pentru astfel de proiecte. Mai mult, cresterea puterii de cumparare a populatiei a determinat dezvoltarea marilor lanturi comerciale, apreciaza Luiza Moraru, manager al Departamentului de Spatii Comerciale din cadrul Eurisko. In prezent, in Romania exista noua mall-uri, dintre care trei sint situate in Bucuresti, doua in Brasov si cite unul in Timisoara, Oradea si Constanta. Pina la sfirsitul acestui an, in Brasov se va deschide inca un astfel de centru comercial, numar care va egala mall-urile existente in Capitala. Pentru anii urmatori se anunta cel putin patru astfel de centre comerciale, insa doar in Bucuresti.

Nevoia tot mai mare a romanilor de a face achizitii, cumulata cu dorinta comerciantilor de a oferi cele mai variate game de produse in cele mai adecvate locuri deschide noi oportunitati investitorilor de pe piata imobiliara, mai ales pe segmentul mall-urilor. Pe fondul unei lipse acute de astfel de centre comerciale si drept urmare a chiriilor inca mari, specialistii estimeaza ca acestea vor fi zone de mare interes. Este normal ca multi investitori sa considere mall-ul o investitie buna in Romania, intr-o tara unde nu exista multe mall-uri inca. Piata de retail intr-adevar se largeste: noi branduri isi anunta aparitia pe piata, brandurile deja existente doresc spatii comerciale mai mari in alte locatii, nevoile consumatorilor devin tot mai variate, sustine Ali Ergun Ergen, director general Anchor Grup SA.

Totodata, Costel Alecu, director in cadrul Departamentului de Spatii Industriale&Retail, Regatta, sustine ca investitia intr-un mall este avantajoasa datorita nivelului inca ridicat al chiriilor si datorita conditiilor foarte bune pe care proprietarii le obtin la garantii si anticipatii. Daca facem o comparatie intre Bucuresti si Budapesta, spre exemplu, ne putem face o idee despre deficitul de la noi. In Budapesta se gasesc aproximativ 25 de mall-uri cu suprafete intre 20.000 si 150.000 de metri patrati.

Aceeasi slaba reprezentare a mall-urilor se observa si la nivel de tara, in Romania existind pina acum cite un mall in orasele mari, cu peste 300.000 locuitori. Ma refer la Constanta, Timisoara, Iasi, Cluj-Napoca si Oradea, mai spune Alecu. Nu in ultimul rind, faptul ca romanii cistiga tot mai multi bani favorizeaza astfel de investitii. Cresterea puterii de cumparare a populatiei a determinat dezvoltarea marilor lanturi comerciale care pun acum accent foarte mult pe localizarea cit mai aproape de client si in spatii cit mai atragatoare, apreciaza Luiza Moraru, manager al Departamentului de Spatii Comerciale din cadrul Eurisko.

Chirii ca in buricul tirgului

Chiria intr-unul dintre mall-urile Bucurestene rivalizeaza cu sumele cerute pentru spatii comerciale amplasate ultracentral. Astfel, conform ultimului raport prezentat de agentia Colliers, in Bucuresti Mall si Plaza Romania se percep chirii intre 80 si 120 de euro/mp. La un asemenea nivel in Capitala se mai ridica doar zona comerciala Magheru-Balcescu-Bratianu, unde chiriile sint intre 60 si 120 de euro, in vreme ce pe Calea Victoriei acestea ajung la 50-80 de euro. Trebuie spus ca in cazul mall-urilor, chiriile variaza si in functie de suprafetele inchiriate.

In mall-urile din provincie insa, chiriile sint insa mult mai mici. Spre exemplu, in Iulius Mall din Timisoara un comerciant plateste intre 10 si 40 de euro in vreme ce in Eliana Mall din Brasov chiria ajunge la 15-25 de euro pe metrul patrat.

6-10 ani pina la amortizare

Potrivit specialistilor din industria de profil, amortizarea unei investitii intr-un asemenea complex comercial variaza in general intre 6 si 10 ani. La aceasta contribuie si faptul ca bancile sint in general receptive la creditarea unor astfel de proiecte, in conditii destul de avantajoase.

Perioada de timp in care investitorul isi recupereaza investitia depinde insa si de eficienta cu care a fost construit mall-ul, costurile implicate, nivelul chiriilor care se practica precum si cele din interiorul mall-ului. Cea mai importanta este locatia intr-o zona cit mai vizibila, accesibila si generatoare de trafic. De asemenea, alti factori care contribuie la succesul unui astfel de proiect sint: structura mall-ului si mixul de chiriasi, apreciaza Moraru. Chiria in mall-ul din Timisoara este intre 10 si 40 de euro. Cu aceste chirii imi voi amortiza investitia in maximum 10 ani, sustine Iulian Dascalu, patronul Iulius Mall.

De asemenea, reprezentantul Anchor sustine ca este nevoie de atentie permanenta atunci cind faci pasul spre a investi intr-un mall. Pentru a fi in trend, pentru a pastra proaspata imaginea ta si a aduce totdeauna ceva nou consumatorului tau, trebuie sa investesti permanent, mai spune Ali Ergun Ergen.

Program non-stop

Pentru viitor sint proiectate noi investitii, atit in Bucuresti, cit si in provincie. Astfel, fondul austriac de investitii imobiliare Europolis pregateste, conform Ziarului Financiar, primul sau proiect in domeniul comercial, cu o valoare de pina la 100 de milioane de euro. Constructia va fi amplasata in Capitala.

De asemenea, Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Mall, doreste ca dupa Iasi si Timisoara sa continue deschiderea de mall-uri in orase de provincie cu peste 200.000 de locuitori. Urmatoarele tinte pentru extindere sint Constanta si Galati, insa Iulian Dascalu doreste sa intre si in alte ramuri de comert cu amanuntul.

Totodata, Grupul francez Flash Consulting Invest a inceput constructia unui centru comercial in Pitesti. Complexul se va numi EuroMall si va fi deschis in februarie 2007. Investitia este estimata la 30 de milioane de euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri