Lipsa zapezii din statiunile montane si temperaturile crescute, care fac imposibila producerea zapezii artificiale, au redus cu 70-80% numarul turistilor afllati la munte in luna ianuarie fata de anul trecut, producandu-le hotelurilor si restaurantelor pierderi de peste 1 milion de euro pe zi.

"Este extrem de rau. Un dezastru", a declarat George Copos, proprietarul a trei hoteluri si al unei firme de transport pe cablu in Poiana Brasov, scrie Mediafax.

El spune ca si industria hoteliera, si cea de transport pe cablu sufera din cauza absentei turistilor.

"Din data de 15 decembrie nu am mai avut temperaturi cu minus. Pentru transportul pe cablu, in care am investit 17 milioane de euro, vom avea o nerealizare a bugetului de mai mult de jumatate. Si la hoteluri am avut investitii de peste 20 de milioane de euro, iar in luna ianuarie vom avea o scadere la jumatate a bugetului estimat initial. Totul este la jumatate", a adaugat Copos.

El spune ca din cauza vremii calde, nu au putut functiona nici tunurile care produc zapada artificiala.

Copos este totusi intr-o situatie fericita cu scaderi de 50%, pentru ca in cazul multor hoteluri gradul de ocupare este de doar 10-20%.

"Gradul de ocupare in Predeal, dar si in alte statiuni, a scazut la 20% in weekend si la zero in timpul saptamanii. Pana vineri au mai fost ceva rusi la munte, care au facut Craciunul pe stil vechi, dar acum nu mai este nimeni. Anul trecut, pentru intreaga luna ianuarie, gradul de ocupare era de 80-90%. In perioada 4-11 ianuarie au fost anulate toate rezervarile pentru restul lunii ianuarie", spune Dan Malusel, proprietarul hotelului Ursuletul si al discotecii The Office din Predeal.

El a afirmat ca inclusiv evenimentele sportive din aceasta perioada au fost amanate. Printre acestea, campionatul international de snowmobile, care trebuia sa aiba loc la Predeal in perioada 24-26 ianuarie, unde erau asteptati peste 200 de participanti din sase tari, a fost amanat pentru inceputul lui martie.

"In aceasta luna vom avea doar 20% din turistii pe care i-am avut anul trecut in ianuarie", estimeaza Malusel.

De pierderi vorbesc si reprezentantii hotelului Piatra Mare din Poiana Brasov.

"Avem 20% din turistii care veneau anul trecut in ianuarie. Acest lucru le aduce pagube hotelierilor. Nu ne ajuta temperaturile si nu pot functiona tunurile de zapada", a afirmat directorul hotelului, Lucian Barna.

Nici la Moeciu hotelurile si pensiunile nu au motive de bucurie.

"Avem doua complexe cu 800 de locuri la Moeciu si la Fundata, unde avem si doua partii. Din acest an nu functioneaza, pentru ca sunt temperaturi crescute. Am avut si lotul Ucrainei de schi biatlon, care trebuia sa stea doua saptamani, din 30 decembrie. Erau peste 30 de oameni, dar au plecat dupa cateva zile, pentru ca nu era zapada", a spus Bogdan Garbacea, directorul economic al firmei Cheile Gradistei.

Si Liviu Cocos, primarul orasului Predeal, spune ca in aceasta perioada sunt la munte doar 20% din turistii care veneau anul trecut.

"S-au anulat si evenimente. Suferim cu totii, si firmele, si autoritatile locale", a spus Cocos.

Sorin Vaduvoiu, directorul general al agentiei Perfect Tour, spune ca comportamentul clientilor din Romania este unul "last minute" si in stricta concordanta cu previziunile meteo imediate, spre deosebire de cei care cumpara sejururi la schi in Austria de exemplu, unde rezervarile se fac cu mult timp inainte.

"Cu siguranta, daca nu va ninge si daca temperaturile vor ramane ridicate, un segment insemnat de pasionati ai sporturilor de iarna se va reorienta pentru sejururi catre destinatii unde exista zapada", afirma Vaduvoiu.
Potrivit Institutului National de Statistica, in luna ianuarie a anului au ajuns in statiunile de la munte aproximativ 468.000 de turisti.

"In luna ianuarie din acest an daca vor fi in total 150-170.000 de turisti la munte, va fi bine. Hotelurile mari merg ceva mai bine pentru ca au semnate contracte corporate si evenimente, dar pensiunile si unitatile mici au scaderi de 80-90%", spune Dragos Raducan, vicepresedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).

El spune ca in medie un turist sta la munte doua nopti si cheltuieste pe cazare si masa peste 100 de euro. In consecinta, cei peste 300.000 de turisti care vor renunta sa mearga la munte in aceasta luna le produc hotelurilor si restaurantelor pierderi mai mari de 30 de milioane de euro, adica un milion de euro pe zi.

"Oamenii care au renuntat sunt persoane cu venituri medii sau mari si care in weekend merg la baruri sau restaurante. Deci daca acestia nu mai ajung la munte castiga Centrul Vechi din Bucuresti, mall-urile, cluburile, barurile si restaurantele", a adaugat Raducan.

Turoperatorii spun ca pierderile ar fi mult mai mici daca oferta din statiunile montane ar include mai multe posibilitati de agrement.

"Incalzirea globala si disparitia zapezii din statiunile de munte este un proces lent, care a inceput, insa, de cativa ani si care va continua. Singura solutie pentru a combate scaderea traficului turistic este diversificarea ofertei si aparitia a noi modalitati de petrecere a vacantei, cum ar fi construirea de aqua parcuri in statiunile de munte", crede Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45.

Citeste si:

    Si Razvan Filipescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), spune ca investitorii ar trebui sa se concentreze pe agrement.

    "Noi ii incurajam si vrem sa identificam noi posibilitati de dezvoltare a agrementului. Vom initia un dialog cu autoritatile locale pentru a dezvolta infrastructura de agrement", a mai spus el.

    Dan Malusel spune ca statiunile montane ar trebui sa se reorienteze si spre alte activitati si sa se transforme si in statiuni balneare unde oamenii vin si sa se refaca, nu doar sa schieze.

    "Sa fim mai buni, asta trebuie facut. Dumnezeu da frigul", afirma George Copos.

    Sursa foto: Agerpres

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Turism »



    Setari Cookie-uri