Pandemia COVID 19 a provocat o dublă criză la nivel mondial. Între sanitar și economic, oficialii au fost nevoiți să găsească soluții de limitare a răspândirii virusului și de repornire a activității. Cât despre cele mai afectate domenii, reprezentanții nu întrevăd o revenire rapidă. Contactat de wall-street.ro, Sorin Stoica, CEO al agenției de turism Eturia, a declarat că turismul va suferi o pierdere de până la 40% în 2020, pe care nu o va putea recupera în totalitate nici în 2021.

”Cred că în anul 2020 industria turismului va înregistra o scădere de până la 40% față de cifrele anului 2019. În 2021 acest trend va continua, într-un scenariu mai optimist, cu o diminuare de 20 – 30% comparativ cu 2019”, a declarat Sorin Stoica, CEO Eturia, pentru wall-street.ro.

În ceea ce privește agenția, Sorin Stoica estimează o scădere de 25% față de 2019, când Eturia a înregistrat o cifră de afaceri de 12 milioane de euro.

Turismul va fi funcțional, însă nu va mai genera volumele de anul trecut mai devreme de doi ani. Vor rămâne anumite restricții sanitare în vigoare.

Agenție dedicată exoticului, Eturia s-a confruntat cu un val al reprogramărilor, în proporție de 90%, potrivit CEO-ului agenției. Sorin Stoica a declarat că a beneficiat de înțelegere din partea companiilor aeriene, dar și din partea partenerilor locali în ceea ce a privit reprogramarea rezervărilor, fără imputarea vreunor penalități.

Citeste si:
Cererile pentru vacantele de iarna, in crestere fata de 2018
Eturia: Cererile pentru...

”Atât companiile aeriene, cât și partenerii noștri locali ne-au oferit posibilitatea de a schimba datele de călătorie sau de a folosi vouchere de călătorie cu valabilitate de un an sau doi. Am luat și măsura de a oferi clienților noștri opțiunea de a alege între a modifica datele de călătorie sau a primi un voucher valoric valabil timp de doi ani”, a adăugat Sorin Stoica.

Cum ar trebui să ajute guvernul industria turismului

Nu cred că hotelurile se vor deschide pe 15 mai. Cred că deschiderea va începe gradual și cu o anumită limitare a gradului de ocupare din luna iunie și va atinge un grad satisfăcător de deschidere în luna iulie.

Sorin Stoica, CEO-ul Eturia, consideră că orice măsură de sprijin este binevenită în domeniul turismului, acesta fiind primul afectat de interdicțiile de circulație. Însă, acesta nu omite să menționeze și câteva aspecte mai aplicabile, pe care guvernul României ar trebui să le introducă.

”Consider că o finanțare a companiilor din turism și a altor sectoare afectate cu credite garantate 100% de guvern, precum și reducerea sau renunțarea la taxe pentru o perioadă de minimum șase luni ar ajuta foarte mult”, a spus CEO-ul agenției de turism Eturia.

Citeste si:
Cum rezistă angajații agențiilor de turism în vreme de pandemie
COVID-19 | Proprietarii din...

Sper ca Guvernul să adopte măsuri similare celor stabilite și în alte țări din UE.

În plus, Sorin Stoica exemplifică un model de sprijin guvernamental folosindu-se de situații similare din Europa. Germania, Danemarca, Franța, Croația, Belgia, Grecia, Italia, Lituania, Malta, Olanda și Spania au adoptat o inițiativă legislativă prin care aprobă ca agențiile de turism să ofere clienților vouchere pentru vacanțele anulate, deblocând astfel industria. Anumite țări, precum Danemarca și Olanda garantează guvernamental voucherele emise. De asemenea, există state în care clientul poate solicita banii cash, dar nu mai devreme de 180 de zile.

”Prelungirea voucherelor de vacanță, în România, este o masură bună pentru cei care activează în turismul intern. Fiecare acțiune îndreptată înspre această zonă turistică înseamnă, în primul rând, că se diminuează impactul devastator al crizei. Însă, având în vedere că nu vindem vacanțe în România decât pentru clienții din Club Eturia Traveller, nu are un mare impact pentru noi”, a comentat Stoica, CEO-ul Eturia.

Citește și: Alin Burcea, proprietarul Paralela 45: Singura soluție pentru ca turiștii să își recupereze sumele achitate către agențiile de turism este statul român

Citeste si:
Wizz Air iese din Europa
Wizz Air iese din Europa....

Criza financiară din 2008 a fost un zefir față de uraganul de acum. Lucrurile au venit sacadat, treptat în România. Companiile au avut timp să se organizeze.

Ce a făcut Eturia pe timp de pandemie

Activitatea nu s-a oprit în această perioadă. Derulăm programe de traning, lucrăm la câteva noi software-uri și pregătim lansarea noilor noastre website-uri B2B și B2C. Firește, suntem în permanentă legatură cu turiștii noștri și cu potențialii clienți.

Pandemia Covid-19 a schimbat modalitatea de lucru în majoritatea companiilor. Lucrul la domiciliu sau telemunca au devenit principalele direcții ale antreprenorilor. Este și cazul Eturia, despre care Sorin Stoica povestește că a profitat de acest timp pentru a pune în practică proiecte care se aflau ”în sertar”.

”Acum, în contextul în care toți lucrează în regim de telemuncă, organizăm sesiuni săptămânale de learning pe parte de destinații, am reușit să implementăm un sistem de monitorizare a activității, care ne ajută în gestionarea corectă a timpului de lucru. Am ales să ne păstrăm o gândire orientată pe creștere, pozitivă, îndreptată către soluții și să rămânem aproape unii de alții pentru a reduce cât de mult impactul acestei izolări”, a comentat Stoica.

Sorin Stoica a menționat că a oprit procesul de recrutare de personal. Situația nu i-a mai permis să continue planul de extindere a echipei.

În plus, Starea de Urgență din România, care a debutat pe 16 martie, s-a suprapus cu momentul reînnnoirii liniilor de credit. Acest lucru a îngreunat situația companiei, deoarece băncile au refuzat finanțarea turismului.

Prioritatea Eturia este să își păstreze organizația cât mai aproape de scenariul de dinaintea izbucnirii pandemiei.

CEO-ul agenției de turism Eturia a mărturisit că își va folosi toate resursele pentru menținerea companiei pe linia de plutire, dar și pentru a păstra același număr de angajați. În plus, este în permanentă căutare a unor linii de business adiacente, pentru a aduce noi venituri.

”Folosim rezervele pe care le avem pentru a plăti salariile și taxele. În același timp, încercăm să găsim canale de business care să ne ajute să creștem veniturile. Investim mult în tehnologie, astfel încât să putem oferi produsele Eturia și pe alte piețe, cât mai curând”, a spus Sorin Stoica.

Citește și: Cristian Pandel, Owner & CEO Christian Tour: Pe 15 iunie deschidem sezonul estival, când vor decola primele curse charter

Când pandemia se va termina mă aștept să vedem creșteri de prețuri având în vedere pierderile suferite de industrie.

Ce îi lipsește turismului din România

Suntem o națiune a ospitalității, însă nu avem o tehnică în a servi.

Sorin Stoica a declarat că industria turismului în România nu este sprijinită de statul român, în general. Eforturile antreprenorilor din turism au făcut posibilă existența unui nivel de turism intern.

Stoica este de părere că infrastructura lipsește cu desăvârșire industriei turistice românești. CEO-ul Eturia a adăugat că prețurile zborurilor interne ar trebui să fie de nerefuzat. De asemenea, existența unor parteneriate în zonele hot ale țării cu alți diverși operatori din industrie, pentru un acces mai facil, ar schimba imaginea turismului românesc.

”E nevoie de o școală de turism în România, să învățăm cum să reținem ”talentele” românești și să împiedicăm migrația acestora. Fiecare județ ar trebui să aibă un brand în turism”, a conchis Sorin Stoica, CEO-ul Eturia.

Eturia, agenție de turism specializată în vacanțe exotice, pune la dispoziția turiștilor români vacanțe” tailor made” în peste 120 de destinații din întreaga lume. În anul 2019, Eturia a înregistrat o cifră de afaceri de 12 milioane de euro.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Turism »



Citește și
Turism în post-pandemie | Cum își aleg românii vacanțele la mare
Setari Cookie-uri