Segmentul de e-commerce din Romania inregistreaza un trend ascendent, statisticile aratand fapul ca aproximativ 50% din magazinele online au aparut in ultimii cinci ani. Fiind asadar, unul dintre cele mai cautate business-uri la acest moment, antreprenorii care doresc sa se lanseze si sa investeasca in online ar trebui sa prioritizeze conformitatea pe partea legala desi deschiderea sau extinderea unui site dedicat comertului electronic vine cu o lista lunga de sarcini.

De ce este necesar ca partea legala sa fie in topul prioritatilor pentru un detinator al unei platforme e-commerce? Deoarece anumite erori de informare a consumatorilor, utilizarea unor mentiuni sau afirmatii care pot fi incadrate in fapte de publicitate inselatoare sau comparativa, omisiunea de a prezenta conditiile de retragere din contract ori cele de acordare a garantiilor reprezinta doar cateva aspecte care pot afecta business-ul.

Orice societate care isi desfasoara activitatea in online si care furnizeaza, practic, servicii ale societatii informationale, are obligatia de a pune la dispozitia clientilor pe pagina web, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic, o serie de informatii cu privire la datele de identificare inserate, de cele mai multe ori, in documentul numit „Termeni si Conditii”.

Dispozitiile aplicabile in materia comertului electronic trebuie insa coroborate cu cele ale Ordonantei de Urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii care reglementeaza obligatia vanzatorului de a informa consumatorul cu privire la o serie de elemente, introduse, de regula, si acestea in Termeni si Conditii: principalele caracteristici ale produselor si serviciilor comercializate, exercitarea dreptului de retragere din contractul la distanta sau dupa caz, exceptarea de la dreptul de la acest drept in conditiile legii, modalitati de plata, livrare, informatii despre garantia legala privind conformitatea produselor ori posibilitatea si modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere si solutionare a reclamatiilor caruia i se supune profesionistul.

Trebuie subliniat insa faptul ca cerintele legale privind prezentarea tuturor acestor informatii nu trebuie interpretate ca o limitare in ceea ce priveste redactarea Termenilor si Conditiilor, ci ca un punct de start pentru fiecare detinator al unui shop online, legiuitorul enumerand in cadrul legii „cel putin” acele informatii care vor fi puse la dispozitia destinatarilor si autoritatilor publice in vederea asigurarii unui acces facil, direct, permanent si gratuit.

Citeste si:
Studiu: Cat te costa sa deschizi un magazin online in Romania
Studiu: Cat te costa sa...

Particularizarea Termenilor si Conditiilor prin raportare la specificul magazinului online este insa esentiala si prezinta relevanta prin faptul ca anumite aspecte precum politica proprie de livrare, retur, plata, garantie etc, in functie de modul in care sunt gandite si expuse de antreprenor pe platforma e-commerce demonstreaza nu doar conformarea la dispozitiile legale aplicabile, ci pot constitui un adevarat avantaj competitiv.

Observam magazine on-line care in urma unor decizii de business prezinta in Termeni si Conditii un termen redus de livrare, de exemplu de 48 de ore, intelegand sa nu se raporteze la cel legal, de 30 de zile de la momentul incheierii contractului la distanta prevazut de Ordonanta de Urgenta nr. 34/2014 sau magazine care practica un termen extins pentru retragerea din contract, de exemplu de 30 de zile, oferind un beneficiu consumatorilor care in mod normal, beneficiaza prin efectul legii de o perioada de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanta.

Alte elemente incluse deseori in Termeni si Conditii si care necesita particularizare sunt politica de confidentialitate si politica de cookies. Desi aparent toate magazinele on-line prezinta in cadrul acestor documente anumite informatii general aplicabile precum drepturile de care beneficiaza vizitatorii ori clientii magazinului online in calitate de persoane vizate conform GDPR (Regulamentul 2016/679- Regulamentul General privind Protectia Datelor) sau, in cazul cookie-urilor, modalitati generale de renuntare la acestea prin intermediul setarilor browser-ului, important este ca anumite informatii referitoare la protectia datelor cu caracter personal care tin strict de platforma e-commerce sa fie in concordanta cu ceea ce prezinta pagina web. Utilizarea, spre exemplu, a unor date pentru marketing direct fara a informa persoana vizata prin intermediul politicilor de pe site, distinct de obtinerea unui consimtamant, demonstreaza faptul ca documentele au la baza informatii incorecte sau incomplete.

Nerespectarea obligatiilor legale in materie de informare a destinatarului ce ii revin unui comerciant care detine un magazin online prezinta riscul unor eventuale sanctiuni din partea autoritatilor competente atat in materia protectiei consumatorilor cat si in cea a protectiei datelor cu caracter personal. Lipsa de informare a profesionistilor in legatura cu prevederile legale aplicabile pietei de e-commerce reprezinta principala problema pe acest subiect astfel incat cunoasterea, urmata de dezvoltarea unui comportament preventiv de catre magazinul online si luarea unor decizii de business plecand de la drepturile si obligatiile prevazute de lege pot reprezenta, asa cum am mentionat mai sus, adevarate avantaje competitive.

Citeste si:
Hainele imping piata de eCommerce: 2 din 3 romani cumpara online
Hainele imping piata de...

Sursa foto: Oleksiy Mark/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea eCommerce »



Citeste si
Serial eCommerce: Ce inseamna CONTINUTUL in comertul online?