Educatie financiar-contabila-fiscala pentru manageri

Anunt:

"Doresc sa angajez, o domnisoara sau doamna, max. 35 de ani, care sa stie contabilitate si secretariat. Conditii obligatorii: - sa cunoasca cel putin o limba straina la perfectie (de preferat engleza)! - sa aibe minim 3 ani lucrati in domeniu contabil! - sa indeplineasca calitatile de buna secretara! Daca indeplinesti aceste conditii nu ezita sa-mi trimiti C.V-ul tau la adresa de e-mail : .............. , impreuna cu cateva poze OBLIGATORIU!"

Textul de mai sus nu este preluat dintr-un moment umoristic, ci este un anunt real, prin care o societate "proaspat infiintata" isi cauta contabil.
Domnul care a dat anuntul sintetizeaza ideea foarte multor manageri despre contabilitate – adica o chestiune neinteresanta, care nu creeaza valoare adaugata pentru societate.

Din pacate, si profesia contabila, la randul ei, a inteles sa raspunda unor asemenea manageri cu oferte "customizate". Anunturi de tipul: "Contabilitate incepand de la 60 lei. Gratuit va oferim 3 luni pe an reduse cu 50% din pretul lunar contractat si curierat acte contabile" sunt des intalnite.

Asadar, si in profesia contabila, ca in general in toata industria prestarilor de servicii se duce o permanenta lupta intre "Las' ca ma descurc eu" si "Nu mai merge asa". Atat managerii, cat si profesionistii contabili trebuie sa realizeze ca profesionalismul trebuie sa fie cel care sta la baza unei colaborari serioase intre manageri si contabili. A venit timpul ca si contabilii sa inteleaga faptul ca au o mare responsabilitate care se refera nu doar la inregistrarea unor documente, ci chiar la educarea financiar-contabila si fiscala a managerilor, implicandu-se in activitatea clientilor, analizand contracte, facand previziuni si interpretari si avand un rol proactiv in derularea afacerii.

Asa cum in fotbal majoritatea antrenorilor (cu cateva exceptii) sunt fosti mari fotbalisti, la fel se intampla si in management. Conform unor studii, 85% din cei care la nivel international sunt CEO (chief executive officer) provin din fosti CFO (chief financial officer), adica directori financiari. Pentru a putea conduce afacerea corespunzator, orice manager are nevoie de un minimum de cunostinte in domeniul financiar-contabil. Aceste cunostinte au pe de o parte rolul de a asigura faptul ca afacerea este securizata din punct de vedere al raportarilor financiare si fiscale, iar pe de alta parte dau posibilitatea managerilor de a interveni atunci cand este cazul si de a lua o serie de decizii care sa permita optimizarea din punct de vedere financiar si fiscal.

In cele ce urmeaza am sa incerc sa rezum cateva informatii minimale pe care managerii ar trebui sa le aiba in vedere atunci cand este vorba despre supervizarea activitatii desfasurate de catre departamentul financiar-contabil:

1. Cerinte minimale

Exista o serie de verificari minime pe care le puteti face pentru a va asigura ca lucrurile nu sunt foarte grave din punct de vedere financiar-contabile. Acestea se refera la:

- verificarea depunerilor lunare/trimestriale in termen a declaratiilor privind TVA, impozitul pe profit/veniturile micro-intreprinderilor, datoriilor salariale si similare la bugetul statului, etc.

- verificarea lunara a existentei balantei de verificare, a jurnalelor de cumparari si vanzari precum si verificarea inregistrarii tuturor tranzactiilor pe care le-ati efectuat;

- in cadrul balantei de verificare se vor urmari cel putin soldurile cu clientii si furnizorii si se va avea in vedere daca aceste solduri corespund cu evidentele dumneavoastra extracontabile (daca acestea exista);

- obtinerea cel putin de doua ori pe an a unei fise de platitor de la Administratia Financiara si verficarea acesteia sub aspectul depunerii tuturor declaratiilor si a sumelor datorate;

- cu ocazia inventarierii de sfarsit de an se va verifica concordanta valorilor inventariate cu evidentele extracontabile tinute de manageri sau de alti angajati.

2. Cerinte medii


In ipoteza in care toate lucrurile de mai sus sunt in ordine si daca deja efectuati aceste activitati, atunci sunteti pregatiti sa treceti la nivelul urmator. Departamentul financiar contabil ar trebui sa va furnizeze urmatoarele informatii si sa va sprijine in urmatoarele demersuri:

- existenta unui G.R.P. (pachet de raportare) care ar trebui sa contina cel putin un Cont de Profit si Pierdere, care sa va permita analiza in dinamica veniturilor, cheltuielilor si rezultatelor societatii lunar, cat si cumulat de la inceputul anului, al unui Tablou al Fluxurilor de Trezorerie care sa evidentieze lunar si cumulat de la inceputul perioadei incasarile si platile efectuate de catre societate;

- analiza contractelor comerciale si financiare incheiate cu clienti, furnizori, banci, etc. din care sa reiasa faptul ca acestea respecta conditiile legale si daca termenii contractuali sunt in limitele normale acceptate de piata; de asemenea, exista o serie de contracte care datorita unor prevederi specifice pot fi reincadrate de catre organele de control (de exemplu, vanzarea in rate ca si leasing etc.). Problema reincadrarii deriva din aplicarea din ce in ce mai frecventa de catre organele de control a principiului prevalentei economicului in fata juridicului, principiu conform caruia indiferent de forma juridica a unui contract, cea care prevaleaza este realitatea economica.

3. Cerinte normale

Asa cum am precizat, rolul unui departament financiar-contabil (intern sau extern) nu este de a inregistra niste evenimente si tranzactii care deja au avut loc. Un bun profesionist contabil are ca sarcina implicarea activa in activitatea societatii. Astfel, urmatoarele activitati pe care le desfasurati in stransa colaborare cu departamentul financiar va asigura de faptul ca lucrati deja cu profesionisti in domeniu si sunteti un adevarat manager:

- intocmirea de bugete si previziuni privind veniturile, cheltuielile, incasarile si platile. Nu putini sunt managerii care sunt socati cand afla pe data de 25 ce impozite si taxe au de platit;

- optimizarea din punct de vedere fiscal a tranzactiilor. Cum spunea un judecator al Curtii Supreme de Justitie a Statelor Unite, nicio persoana nu este obligata sa plateasca maximul de taxe. Exista numeroase mecanisme si sisteme care asigura optimizarea fiscala a tranzactiilor efectuate de catre societate, la fel cum exista foarte multi contabili care, din dorinta de a nu "avea probleme" judeca toate tranzactiile cat mai safe din punct de vedere fiscal, societatea platind uneori impozite si taxe mai mari decat ar fi necesar.

- optimizarea din punct de vedere operational. Exista foarte multe persoane care fac anumite lucruri pentru ca "asa se fac" sau "asa stiu eu".

De multe ori, cei implicati direct in activitatea de management au dificultati in a vedea faptul ca exista numeroase metode si modalitati de optimizare a fluxurilor, de multe ori cu economii salariale si de alta natura semnificativa. De exemplu, implementarea unor sisteme informatice sau preluarea inteligenta a informatiilor dintr-o baza de date poate avea economii substantiale pentru societati. Exista multe documente, de asemenea, care sunt prelucrate redundant, mai multe persoane prelucrand informatii, dar negasind o modalitate de extragere unitara a acestora, astfel incat sa nu fie necesare prelucrari succesive.

In final, am sa parafrazez un cercetator american si am sa va prezint 7 reguli pentru a asigura buna functionare a contabilitatii in cadrul societatii dumneavoastra:

1. Contabilul trebuie sa fie parte a solutiei, nu parte a problemei;
2. O problema care nu a fost comunicata nu va fi niciodata rezolvata;
3. Simplul fapt ca asa s-a facut in trecut nu inseamna ca s-a facut corect;
4. Niciodata nu veti sti unde veti ajunge daca nu stiti unde ati fost;
5. Intrebati de ce, nu cum.
6. Nu banuiti, cautati experti!
7. Niciodata sa nu incercati sa reparati un geam spart. Schimbati-l!

Ca si concluzie, am sa va spun o vorba de duh de referinta pentru breasla noastra, respectiv: „contabilul este ca nevasta – te suie sau te coboara”. Aceasta vorba are doua conotatii, pe de o parte referindu-se la chimia care trebuie sa existe obligatoriu intre contabil si managerul companiei cu care colaboreaza, iar pe de alta parte la faptul ca exista o multitudine de cazuri in ultimii douazeci de ani in care societati puternice au fost pur si simplu falimentate sau aduse intr-o situatie dificila de catre contabili, fie insuficient de bine pregatiti, fie insuficient de mult implicati in activitatea societatilor a caror evidenta financiara o conduceau.

Esti director financiar, director economic sau antreprenor interesat de fiscalitate? Participa la conferinta “Fiscal 2013” organizata de Wall-Street.ro miercuri, 3 aprilie. Pentru a participa, tot ce trebuie sa faci este sa completezi formularul disponibil aici.

Setari Cookie-uri