"Sper sa fie o gluma. Nu este momentul sa marim taxele"

"Sper sa fie o gluma. Nu este momentul sa marim taxele"Cota unica este generatoare de productivitate si promoveaza clasa de mijoc, iar introducerea impozitarii progresive ar fi un pas inapoi fata de acum sapte ani si ar spori evaziunea fiscala, spun oamenii de afaceri consultati de Wall-Street.

“Sper sa fie o gluma. Nu este momentul sa marim taxele. Investitiile trebuie incurajate. Daca impozitul progresiv va intra in vigoare, atunci ne vom muta in alte tari, acolo unde taxele incurajeaza investitiile, ca de exemplu in Bulgaria, unde e 10%", spune Ioan Niculae, proprietarul InterAgro si unul dintre cei mai bogati romani.

Niculae a fost si contra ideii taierii de salarii si pensii, iar impozitarea progresiva ar fi o noua lovitura pentru buzunarele romanilor. "Tarile care trec mai usor peste criza sunt tocmai cele care tin jos taxele”, spune omul de afaceri.

Dan Sucu, presedintele Mobexpert, spune ca intotdeauna a fost un avocat al ideii de cota unica. “Temerea mea este ca acest impozit progresiv va impozita performanta si productivitatea. Intotdeauna liberalii si Vladescu au aparat intotdeaua ideea de cota unica si daca acum renunta la ea inseamna ca au motive mai mult decat serioase. Nu cunosc aceste motive, dar raspunsul meu principial este ca acest impozit progresiv nu ma ajuta. Nu ma pot pronunta in ceea ce priveste economia in ansamblu, dar pentru felia mea, pentru ceea ce fac eu – productie si retail – stiu sigur ca benefica este cota unica. Inteleg ca pe alte felii unde nu exista o autoritate clara, cota unica s-ar putea sa nu fie benefica (referitor la sistemul de stat – n. red.)”, spune Dan Sucu.

In opinia sa, pentru activitatea privata, cota unica inseamna productivitate, ceea ce genereaza eficienta, adica ceea ce e nevoie ca sa conduci o afacere. “Daca as fi in locul lui Vladescu, probabil ca as fi luat aceeasi decizie, zic probabil pentru ca nu-i cunosc motivele. Orice companie, mai ales in sectorul privat, este obsedata de eficienta si productivitate. Iar daca un mediu nu ofera le ofera, atunci va incepe sa le caute in alta parte (referitor la relocarea activitatilor de productie in tari cu o politica fiscala mai “prietenoasa” – n. red.). Sunt unele afaceri care se pot reloca si alte care nu, sau se pot reloca, dar cu costuri foarte mari. Netraind in zona de stat, nu pot spune ce efecte ar avea aceasta schimbare pentru ansamblul economiei”, mai spune Sucu.

Nu intelegem modul in care functioneaza Ministerul de Finante, dar ne-am obisnuit

Oamenii de afaceri sunt derutati de ipoteza anuntata de Sebastian Vladescu, ministrul Finantelor, potrivit caruie cotata unica de 16% ar urma sa fie eliminata si inlocuita, incepand de anul viitor, cu un impozit progresiv.

“Oamenii de afaceri nu inteleg modul in care functioneaza Ministerul de Finante, dar s-au obisnuit cu acest lucru. Mediul de afaceri nu are ce sa spuna despre aceasta masura, atata vreme cat nu se cunosc toate dataliile sau normele de aplicare. Cum sa se faca impozitarea progresiva? Pe persoana fizica sau pe familie?”, spune Cristian Parvan (foto), secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

In cazul in care se va opta totusi pentru implementarea unei modalitati progresive de impozitare, Finantele ar trebui sa ia in calcul acordarea de anumitor deductibilitati.

“In cazul in care s-ar implementa totusi un astfel de sistem de impozitare, este necesar sa fie gandit ca sa existe niste deductibilitati reale. Oricum, una dintre intrebari este daca aceasta forma de impozitare va fi similara celei existente pana in 2005”, precizeaza Parvan.

Cota unica a fost introdusa de catre autoritati la 1 ianuarie 2005, data pana la care a functionat un sistem de impunere pe venitul global. Introducerea cotei unice a generat, din momentul introducerii, incasari mai mari la buget, pe fondul ritmului accelerat de dezvoltare pe care l-a cunoscut economia locala.

Asociatia se arata sceptica in privinta acestei masuri si din cauza declaratiile si masurilor anterioare ale celor din ministerul Finantelor. AOAR aminteste de promisiunea facuta de Finante in privinta eliminarii impozitului minim.

“Ministerul Finantelor nu e preocupat decat de cresterea veniturilor si cauta solutiile cele mai rapide pentru a strange cat mai mult bani. Ar trebui sa se gandeasca la cum sa faca pentru a genera investitii si locuri de munca, pentru ca aceste lucruri duc la cresterea veniturilor statului”, mai spune Parvan.

Introducerea impozitului minim, in a doua parte a anului trecut, a constituit una din masurile legislative cu impact semnificativ in viata IMM-urilor. De asemenea, cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor a fost majorata la 3%, de la 2,5 in 2008, iar impozitul pe dividende (10% sau 16%) a ramas constant.

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), spunea recent ca statul a pierdut peste 2,8 miliarde de lei de la introducerea impozitului minim, dupa ce aproape 320.000 de societati comerciale au intrat in faliment


"Un atac direct asupra clasei de mijloc

Violeta Moraru, proprietara Azuga Waters si cel mai mare actionar al producatorului Perla Covasnei, declara ca o eventuala punere in aplicare a impozitarii progresive va conduce la scaderea si mai accentuata a investitiilor straine – “si asa subrezite” - pe plan local.

Un alt efect imediat sesizat de Moraru este diminuarea consumului, care va atrage dupa sine noi valuri de disponibilizari, somaj in crestere si majorarea cheltuielilor bugetare.

“Vom asista la o oprire fortata a dezvoltarii mediului de afaceri din Romania si o reorientare a investitiilor in tarile vecine. Masurile luate de guvernanti pana in prezent au adus doar imbunatatiri temporare. Pot produce insa efecte ireversibile cum ar fi imposibilitatea de a reatrage investititorii straini care au decis sa plece din Romania”, considera Violeta Moraru.

Aceasta considera ca doar prin stimularea consumului vom putea restarta economia.

“Cu o masura de tipul celei propuse de Sebastian Vladescu nu avem sanse sa iesim din criza nici in 2011. Vom vedea efecte dezastruoase dupa nici 3 luni de la punerea in aplicare a impozitarii progresive”, spune Violeta Moraru.

Sorin Minea (foto), presedinte Angst si Romalimenta, priveste impozitarea progresiva drept o “metoda de stanga” si un “atac direct asupra clasei de mijloc”.

“Cred ca a venit momentul ca acest Guvern sa plece. O astfel de masura ar fi impotriva angajamentului luat de partidul aflat la guvernare, ca atare Sebastian Vladescu ar trebui sa demisioneze daca o astfel de idee va fi aprobata. FMI nu a cerut un pachet de masuri, a cerut una sau alta. Intr-un context economic dezastruos guvernantii sacrifica totul pentru a pastra puterea”, crede Minea.

In opinia sa, un scenariu posibil ar fi ca pe perioada care a mai ramas pana la 1 ianuarie 2011 70% din populatia Romaniei sa creada in afirmatiile ministrului de Finante, iar 50% din investitiile straine sa se indrepte spre alte tari din regiune.

“Sunt intr-o tara cu predictibilitate zero. Vom vedea cum pleaca investitiile in Bulgaria sau Ungaria. De exemplu, bulgarii erau intr-o situatie mai proasta decat a Romaniei cand a inceput criza si acum se afla cu un pas inaintea noastra. E ceva defect undeva. Avem atatea exemple de «asa da» insa parca refuzam sa le luam in calcul. Vladescu nu ne spune unde este adevarata greseala”, afirma Sorin Minea.

"O decizie politica"

"O decizie politica"Potrivit lui Dan Muntean, director general si actionar al Cramele Halewood Romania, cota unica este eminamente o decizie politica, pe care colegii din PDL ai lui Sebastian Vladescu nu o confirma (inca). In plus, acesta nu exclude posibilitatea ca declaratia sa fie o “incercare de testare a reactiilor publicului, ale media si ale clasei politice”.

Consecintele unei eventuale introduceri a impozitarii progresive sunt, in opinia lui Muntean, prelungirea crizei, adancirea somajului, indepartarea investitorilor straini “speriati deja de o piata a muncii suprareglementata”.

“Nu stiu inca pe cine se gandeste domnul Vladescu sa taxeze suplimentar: pe angajator sau pe salariat? In ambele cazuri salariatii vor avea venituri mai mici, deci vor cheltui mai putin, consecinta fiind amanarea relansarii economice. In ambele cazuri angajatorul va fi stimulat sa reduca factura de salarii”, declara Dan Muntean.

Pentru relansarea economica sau iesirea din criza cruciale vor fi investitiile straine, si in mai mica masura investitiile facute de sectorul public, respectiv atragerea fondurilor de la Uniunea Europeana, considera Muntean.

“Din pacate masura cresterii progresive a taxei pe venit va face sistemul de taxare si mai complicat si mai birocratic, si mai lipsit de transparenta. Claritatea cotei unice ii atrage pe investitori (doar pana cand acestia au parte de dusul rece numit codul fiscal romanesc!)”, adauga oficialul Cramele Halewood.

Alaturi de cota unica, pozitia geografica, apartenenta la Uniunea Europeana, forta de munca relativ educata si calificata fac ca Romania sa atraga investitii straine. Un factor determinant este insa si nivelul competitiv al salariilor fata de alte tari europene. “Evident ca aceasta competitivitate va dispare treptat, o data cu cresterea fiscalitatii in domeniul muncii”, completeaza Dan Muntean.

Pe de alta parte, Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), considera ca vitala pentru investitiorii straini existenta unui mediu de afaceri stabil.

“Este clar o decizie politica, pe noi nu ne deranjeaza daca exista discutii intre autoritati si investitori, sindicate. Toate aceste afirmatii trebuie discutate inainte, trebuie create conditiile pentru ca investitorii sa se poata pregati pentru astfel de schimbari, nu cum s-a intamplat in cazul TVA. Conteaza predictibilitatea”, afirma Shaine.

La randul sau, Maria Grapini (foto), presedintele Federatiei Patronale a Industriilor Textile, Confectiei si Pielariei (FEPAIUS), critica lipsa unei pareri unitare la nivel politic si stabilirea unor masuri constante pentru mediul de afaceri “pentru cel putin un an de zile, daca nu pentru 2-3 ani”.

“Investitorii nu vor pleca la prima incoerenta a unui guvern, insa au asteptari. Si daca ele nu sunt satisfacute desigur ca se vor uita si la tarile din jur. Iar retragerea unei investitii importante de pe plan local nu va mai atrage venirea altor companii. Ne indreptam din pacate spre un blocaj din care nu vad iesire”, conchide Grapini.

Un pas inapoi

Un pas inapoiIntroducerea impozitarii progresive ar fi un pas inapoi fata de acum sapte ani, pentru ca si atunci era un sistem de impozitare diferentiata, spune Alexander Milcev (foto), partner tax advisory&compliance services in cadrul Ernst&Young Romania.

In opinia sa, reintroducerea acestor transe de venit complica si mai mult pentru ca vor creste costurile administrative. “Viata devine mai complicata atat pentru oameni, cat si pentru cei de la administratia financiara si cred ca este o complicatie inutila. Nu cred ca impozitarea progresiva va ajuta, mai ales in anii de criza 2010-2011. In alte tari unde exista aceasta impozitare progresiva, sistemul este insotit si de niste deduceri fiscale, pe care Romania nu le are. In momente de recesiune nu este momentul pentru a schimba cota unica pentru ca asta inseamna cresterea costurilor”, spune Alexander Milcev.

Introducerea unui sistem progresiv de impozitare ar crea discriminari si ar spori evaziunea fiscala, pe cand mentinerea cotei unice ar promova clasa medie, odata eliminate categoriile exceptate la plata, a declarat, citat de NewsIn, Gabriel Biris, partener al casei de avocatura Biris Goran.
Avocatul sustine ca nici un guvern nu a facut nimic pana in prezent pentru largirea bazei de impozitare. De-a lungul timpului, chiar si dupa introducerea cotei unice, s-au creat exceptii la plata pentru tranzactii speculative, fiind astfel avantajata patura bogata a populatiei, in defavoarea celor cu venituri salariale. Iar o posibila re-introducere a impozitului progresiv nu ar crea decat noi posibilitati de eludare a legii.

"In nici un sistem cu cote progresive ele nu sunt platite de bogati, ci marcheaza acordarea de deductibilitati si exceptii pentru cei care sunt capabili sa faca lobby", a declarat Biris.

"Oamenii bogati sunt bogati din castiguri de capital, nu din salarii," a mai spus Biris, explicand ca de la introducerea cotei unice si pana in prezent, au fost acordate o multime de exceptii de la impozitare, de exemplu, pentru speculatii imobiliare sau castiguri de capital.