De la broker la psiholog

De la broker la psihologDin anul 2000, investitorii din piata de capital romaneasca au fost obisnuiti cu cresteri continue. Chiar daca existau si corectii, pana in 2007, trendul general a fost ascendent. Chiar daca in teoriile economice exista notiunea de cicliclitate in economie si, implicit, in bursa, oamenii erau obisnuiti sa castige bani.

Sfarsitul anului 2007 a adus scaderi, privite, la acel moment, drept “corectii firesti”. Dar in 2008, sistemul financiar din Statele Unite ale Americii incepuse sa dea semne de colaps si bursele pareau sa anticipeze. Dar nimeni n-a crezut cu adevarat intr-o criza de o amploare atat de mare pana in septembrie, cand toti vedeau sentinta pietelor financiare globale: cea mai mare banca americana de investitii invocase falimentul.

Chiar daca semnalele erau date de aproape un an, odata cu criza creditelor subprime din SUA, pentru cei multi atunci incepea o criza, care va lasa urme adanci.

“Crizele economice au fost intotdeauna foarte greu de anticipat si probabil sunt extrem de putini cei care au reusit sa anticipeze momentul exact al declansarii lor. Acestea sunt foarte greu de anticipat datorita cauzelor multiple care le pot provoca. In schimb, rezultatele sunt intotdeauna aceleasi : scaderea preturilor majoritatii activelor economice, o multitudine de probleme sociale, o stare de pesimism generalizat, scaderea dramatica a consumului sau cresterea gradului de economisire”, explica Nicu Grigoras (foto), broker la Intercapital Invest.

Efectele crizei s-au resimtit si la nivel psihologic. Investitorii, mai ales cei intrati dupa anul 2000, au fost profund afectati, dar si brokerii, care au avut inca o misiune grea: aceea de a fi si psihologi pentru clienti.

“Criza de pe piata de capital a afectat profund atat investitorii, cat si brokerii lor. Acesti din urma au suferit, pe langa pierderile pe care le-au avut in portofoliul propriu, si stresuri emotionale cauzate de pierderile clientilor lor, de nemultumirile clientilor vizavi de trendul pietei. Ca atare, in ultimul an brokerii au devenit, pe langa consultanti financiari si psihologi, incercand sa inteleaga profilul psihologic al clientului si sa-l indrume, pe cat posibil, in luarea unor decizii financiare cate mai benefice pentru client”, explica Marcel Murgoci, director de tranzactionare la Estinvest Focsani.

In aceasta perioada de criza au existat mai multe momente grele, unele din ele extrem de dramatice, precum zilele in care piata scadea cu peste 10 procente sau chiar se opera tranzactionarea.

“Diminetile erau cele mai grele, mai ales daca in seara trecuta bursa americana a scazuse cu peste 5 %. Brokerii se intrebau daca si astazi se va opri tranzactionarea la BVB si cat va mai durea caderea pietei. Acum imi este din ce in ce mai clar ca atunci, in randul brokerilor, existau incertitudini, temeri cu privire la situatia din piata si la evolutiile viitoare”, explica Murgoci.

Maturizare fortata si prudenta maxima

Maturizare fortata si prudenta maximaMomentele dificile in care institutii financiare de prestigiu in SUA intrau in faliment sau erau nationalizate peste noapte au dus la prabusirea indicilor bursieri pe toate pietele, dar in acelasi timp i-au ajutat pe cei care aveau bani investiti in acele momente sa castige foarte multa experienta si sa se maturizeze fortat in ceea ce inseamna procesul investitional, spune Nicu Grigoras.

“Cei care au reusit sa invete ceva din aceasta criza cu siguranta vor fi mult mai atenti la evolutia pietelor externe pe viitor, vor analiza mai bine companiile pe care le introduc in portofoliu si probabil vor fi mult mai interesati de evolutia indicatorilor macroeconomici. Vor deveni mult mai implicati in procesul decizional si vor incerca sa caute in permanenta surse noi si mai bune de informare”, explica el.

Si Marcel Murgoci sustine ca atat brokerii, cat si clientii au tras multe invataminte din aceasta criza. Investitorii au devenit mult mai calculati, meticulosi in luarea unei decizii, au invatat sa foloseasca beneficiile analizei tehnice, aleg societatile mai lichide, mai solide financiar si cu perspective economice.

“Toate aceste lucruri le fac cu ajutorul brokerilor si tin mai mult ca inainte la sfaturile lor. Incapatanarea lor de a tine o actiune in portofoliu s-a redus considerabil, redescoperind beneficiile speculatiilor de moment, mai ales ca anul aceste beneficiaza si de un impozit zero la castigul obtinut pe piata de capital”, sustine Murgoci.

In plus, clientii au invatat ca este mai sanatos sa investeasca doar economiile si sa nu ia credite pentru a investi in piata de capital, asa cum se intampla in anii anteriori.

“Noi, brokerii, speram sa iasa cu banii cat mai multi.Oricum experienta traita i-a intarit mental pe clienti si i-a facut sa fie mult mai atenti la ceea ce investesc si la modul in care o fac. Dar, asa cum arata si experienta din viata, probabil ca peste 2-3 ani unii clienti nu isi vor mai aminti aceasta perioada de criza si vor mai face aceleasi greseli”, conchide Murgoci.

Cum s-au schimbat paradigmele bursei romanesti in primul an de criza

Aspecte pozitive ale crizei si lucruri de retinut

Aspecte pozitive ale crizei si lucruri de retinutDupa un an de pierderi abrupte, ultimele luni au dat semnale optimiste in privinta unei stabilizari la Bursa. Acest lucru se reflecta si in declaratiile brokerilor, care par ca au depasit perioada nefasta si privesc si partea buna a lucrurilor. Astfel, ei vorbesc despre efectele benefice pe care aceasta criza financiara le va avea.

“Crizele reaseaza nu doar economiile, ci regandesc in primul rand pietele financiare. O piata de capital relativ tanara si in formare cum este cea autohtona poate suferi modificari majore, care de multe ori pot fi foarte benefice. Chiar daca la o prima vedere se poate spune despre criza economica ca a adus doar lucruri negative cred ca daca analizam problema in profunzime putem gasi si o multitudine de lucruri pozitive”, sustine Nicu Grigoras.

Astfel, in opinia sa, unul din cele mai efecte pozitive este distribuirea mai eficienta a resurselor in economie si eliminarea risipei. Companiile devin mai eficiente dupa restructurarile masive care au loc iar piata fortei de munca mult mai dinamica. Astfel, dupa trecerea unei crize economiile sunt mai performante, folosesc mult mai bine resursele si astfel pot progresa, explica brokerul.

“Daca inainte de inceperea crizei putini erau investitorii constienti de corelatia care exista intre pietele financiare sau de cata acoperire economica are aceasta corelatie acum cand putem afirma ca am depasit cele mai dificile momente nu cred ca mai poate contesta nimeni corelarea pietelor financiare sau relevanta ei. Constientizarea de catre majoritatea participantilor la piata a acestui fapt cred ca este un lucru benefic si poate fi trecut la plusurile acestei crize”, a mai spus brokerul Intercapital.

Un alt plus sau poate cel mai important castig de pe urma aceastei crize este constientizarea de catre clienti si de catre multi brokeri ca investitiile trebuie foarte bine fundamentate si este necesara o implicare activa a investitorului in procesul investitional.

Participantii la piata au constientizat ca trebuie sa se informeze mai mult si din surse mai bune, trebuie sa inteleaga mai bine pietele financiare in ansamblul lor, sa urmareasca mai atent evolutiile indicarorilor macroeconomici si sa faca rapid legatura acestora cu evolutiile bursiere”, conchide Grigoras.

Pe de alta parte, Marcel Mugoci spune ca cea mai importanta lectie invatata din aceasta criza este ca nu trebuie luate in considerare orice stire sau zvon in decizia investitionala.

“De asemenea, in clipele dramatice ale pietei, clientul asteapta de la broker solutii salvatoare. Ca atare, brokerul trebuie sa dea dovada de o tarie de caracter, sa nu cada prada incertitudinilor din piata si sa-si exprime o parere clara si concisa fata de decizia luata de catre client”, a mai spus brokerul Estinvest.

Un an de la criza prin ochii unui broker