“Romania inregistreaza inca un an cu o crestere puternica, dupa anii precedenti in care a performat foarte bine. O crestere de 9% este estimarea noastra de crestere pentru retail in 2018. Explicatiile acestei cresteri constau in majorarea veniturilor, somajul in scadere, evolutia pozitiva a creditarii si contextul favorabil la nivel regional si global. Ucraina si Belarus au cresteri mai importante, insa datele arata mai bine din cauza inflatiei ridicate din cele doua tari”, a explicat Cosmin Dan, Senior Analyst Euromonitor International, realizatorul studiului.

In schimb, daca analizam vanzarile de retail pe cap de locuitor, Romania se afla spre coada clasamentului, cu o medie de 1.900 de euro pe cap de locuitor estimata pentru 2018. Prin comparatie, Polonia si Ungaria sunt la 2.700 de euro pe cap de locuitor. Extremele sunt Ucraina, cu 800 de euro pe cap de locuitor, si Estonia, cu 3.700 de euro pe cap de locuitor, reiese din studiul prezentat.

Magazinul de proximitate, rol tot mai important in retail-ul alimentar

In comertul de retail alimentar, realizatorii studiului estimeaza o crestere de 7% anul acesta, cea mai spectaculoasa provenind de la magazinele de proximitate (plus 21% in 2018 fata de 2017). Acest concept are o importanta tot mai mare, atat in Romania cat si in regiune (magazinul de proximitate fiind definit ca un lant cu cel putin 10 magazine, cu o suprafata de vanzare de cel putin 400 de metri patrati, specializat in special pe produse alimentare).

In Romania acesta a demarat mai greu decat in tarile vecine, astfel ca tara noastra se afla in coada clasamentului in Europa de Est si din acest punct de vedere.

Cu toate acestea, evolutia acestui sector a fost evidenta in ultimii 10 ani. Daca in 2009, vanzarile magazinelor de proximitate reprezentau doar 2%-3% din vanzarile total, pana in 2018 valoare vanzarilor s-a multiplicat de 10 ori, la 11%, acesta fiind cel mai dinamic format de comert alimentar din ultimii ani.

Ce trebuie sa invete Romania de la Polonia?

“Comparand Polonia cu Romania, putem vedea ca diferenta este evidenta in favoarea Poloniei. De unde vine aceasta diferenta? Din lunga traditie a formatului in Polonia, unde, inca din anii 90, comerciantii s-au asociat pentru a negocia mai bine cu producatorii si pentru a ramane competitivi cu marile lanturi internationale”, a explicat Cosmin Dan.

In Romnaia, magazinele de proximitate au mai degraba o prezenta urbana, in timp ce in Polonia acestea acopera foarte bine si mediul rural.

“Romania are vanzari mai bune decat Polonia in urban. In schimb, in Polonia exista un lant cu peste 8.000 de magazine, care inseamna de peste patru ori mai mult decat intregul sector din Romnaia”, a subliniat Cosmin Dan.

In total, in Polonia exista 32.600 de magazine de proximitate cu vanzari totale de 12,3 miliarde de euro. In schimb, in Romnaia sunt doar 2.100 de astfel de magazine, cu vanzari totale de 1,3 miliarde de euro estimate pentru 2018.

“In urmatorii 5 ani, ne asteptam ca Romnaia sa inregistreze o crestere peste media Europei de Est a vanzarilor in retail, respectiv 4% anual, fata de 3% anual in regiune. Sectorul magazinelor de proximitate ramane cel mai dinamic format de retail alimentar in Romania, dar cu o pondere in scadere”, a punctat Cosmin Dan.

La factori de risc pentru perioada urmatoare, acesta a mentionat instabilitatea macroeconomica si politica, la fel ca in anii precedenti.

Partenerii RetailArena 2018


Omnichannel day partner: FAN Courier

Gold Partners; VTEX, Ropeco, Glory, Visa

Silver Partners: Lidl, Selfpay, Mastercard, Yieldigo, Flanco, Answear.ro, eMag Marketplace, MKOR Consulting, PeliFilip, Tetra Pak, CustomSoft, Euromonitor International

Sponsori: CVI, Smart ID, Cushman Wakefield Echinox, Expert Software, Veranda, Vivo!, ORTec, Harvest, Euro Testing

Sursa foto: Ovidiu Udrescu