Top advertiseri in 2009. Cat au mai investit corporatiile in reclama
Cei mai mari 20 de investitori in publicitate au cheltuit anul trecut 2,1 miliarde euro la rate card (valoare bruta, fara reduceri), o suma similara cu cea din 2008, potrivit datelor Alfa Cont. Discount-urile s-au negociat insa la sange anul trecut, astfel ca valoarea neta ar putea fi mai mica cu pana la 90%. Au plusat la investitii operatorii din telecom, in timp ce gigantii din FMCG au mai taiat din bugete.
• 25 Ianuarie 2010 • Media & Pub
1 / 11
Ferrero si GSK, new entries
2 / 11
10. LOreal Romania
3 / 11
9. Henkel
4 / 11
8. Reckitt Benckiser
5 / 11
7. Kraft Foods
6 / 11
6. Coca-Cola
7 / 11
5. Unilever
8 / 11
4. Vodafone
9 / 11
3. Orange
10 / 11
2. Cosmote
11 / 11
1. Procter & Gamble
Topul primilor 20 de advertiseri din Romania nu a suferit modificari majore in 2009. Doua companii care nu se regaseau in clasamentul de anul trecut au intrat anul acesta. Astfel, Ferrero Romania, producatorul Kinder, Nutella si Tic Tac, si-a crescut investitiile cu 74,6%, pana la 85,2 milioane euro, clasandu-se pe pozitia a 14-a. Iar jucatorul din farma GlaxoSmithKline si-a bugetat 69,3 milioane euro, mai mult cu 46,5% fata de 2008, situandu-se pe locul 18.
Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.
Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.
Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.
Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.
Producatorul de cosmetice L’Oreal a coborat anul trecut 7 pozitii in clasamentul advertiserilor, de la locul 3 la locul 10.
Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.
Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.
Henkel Romania, care comercializeaza marcile Persil, Perwoll, Pur, Schauma, Fa si Ceresit, si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 57,2%, pana la 112,6 milioane euro.
Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.
Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.
Un alt producator de bunuri de larg consum si-a crescut in 2009 bugetul de reclama: 116,3 milioane euro, in crestere cu 50,6%. Printre brandurile Reckitt Benckiser se numara Calgon, Clearasil, Nurofen si Strepsils.
Kraft Foods isi pastreaza pozitia a saptea, cu o usoara crestere, de 3,3%, a bugetului de publicitate (116,3 milioane euro, rate card). Kraft comercializeaza in Romania branduri precum Jacobs, Milka si Poiana.
Sah mat: Kraft cumpara Cadbury
Sah mat: Kraft cumpara Cadbury
Coca-Cola a urcat anul trecut doua pozitii in clasamentul advertiserilor, cu un buget de 119,6 milioane euro la rate card, in crestere cu 13,2%.
Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.
Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.
Unilever se afla in 2008 pe pozitia a doua, dupa un alt gigant al FMCG-ului, Procter&Gamble.
In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.
In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.
Operatorul de telefonie mobila Vodafone se mentine pe pozitia a patra, cu o mica descrestere, de 500.000 euro, la bugetul de rate-card. Investiile in 2009 au fost de 131,5 milioane euro.
In primul an de criza, Orange si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 26,7%, la 149,5 milioane euro. Compania a urcat trei pozitii in clasament, de pe locul 6, unde era in 2008.
Cosmote a fost, in prima jumatate a lui 2009, cel mai mare advertiser din Romania, devansand Procter& Gamble. Insa pana la sfarsitul anului a coborat pe pozitia a doua – cu trei locuri mai sus fata de clasamentul din 2008.
Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.
Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.
Cel mai mare advertiser pe plan global, Procter & Gamble, si-a mentinut suprematia si in Romania, in 2009. Bugetul de reclama a scazut insa cu 22%, pana la 261 milioane euro, valoare de rate card.
Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street
Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
Sursa: Alfa Cont
Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street
Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
Advertiser | Buget in 2009 - rate card (mil. euro) | Variatia fata de 2008 | Advertiser | Buget in 2008 - rate card (mil. euro) | ||
1. | P&G | 261 | - 22% | P&G | 335 | |
2. | Cosmote | 155.5 | + 19,7% | Unilever | 187,4 | |
3. | Orange | 149,5 | + 26,7% | L'Oreal | 176,9 | |
4. | Vodafone | 131,5 | - 0,4% | Vodafone | 132 | |
5. | Unilever | 130,6 | - 30,3% | Cosmote | 129,9 | |
6. | Coca-Cola | 119,6 | +13,2% | Orange | 118 | |
7. | Kraft Foods | 116,3 | + 3,3% | Kraft Foods | 112,6 | |
8. | Reckitt Benckiser | 116,3 | + 50,6% | Coca-Cola | 105,6 | |
9. | Henkel | 112,6 | + 57,2% | European Drinks&Food | 94,3 | |
10. | L'Oreal | 107 | - 39,5% | Danone | 86,4 | |
11. | Danone | 98,7 | + 14,2% | Nestle | 81,8 | |
12. | European Drinks&Food | 87,7 | + 3,6% | Reckitt Benckiser | 77,2 | |
13. | Nestle | 93,1 | + 13,7% | Romtelecom | 72,1 | |
14. | Ferrero | 85,2 | + 74,6% | Henkel | 71,6 | |
15. | Johnson Wax | 78,8 | + 18,1% | Ursus | 70,5 | |
16. | Colgate-Palmolive | 74,7 | + 6,7% | Colgate-Palmolive | 70 | |
17. | Romtelecom | 70,6 | - 2% | Beiersdorf | 69,6 | |
18. | GlaxoSmithKline | 69,3 | + 46,5% | Johnson Wax | 66,7 | |
19. | Beiersdorf | 51,6 | - 25,9% | Renault Nissan | 61,3 | |
20. | Heineken | 51,2 | - 7,4% | Heineken | 55,3 |
Sursa: Alfa Cont
Te-ar putea interesa si: