"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare existent in Romania nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor – care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil," a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC.

PwC impozit

Un exemplu la nivelul UE il reprezinta renuntarea la impozitarea autoturismelor in functie de capacitatea cilindrica, in cazul unor tari precum Irlanda, Marea Britanie sau Luxemburg, si trecerea catre un impozit bazat pe emisiile de dioxid de carbon. Alte state precum Germania sau Portugalia au inclus factorul emisiilor poluante in calculul impozitului auto, alaturi de capacitatea cilindrica. In toate cazurile mentionate, trecerea la un nou impozit s-a facut treptat, aplicandu-se in paralel sistemele de impozitare vechi si noi. Astfel, posesorii de autoturisme de la momentul schimbarii modului de calcul al impozitului nu au fost direct afectati, impozitul nou aplicandu-se doar masinilor inmatriculate dupa acea data.

PwC impozit

“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, considera Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Evolutia parcului auto din Romania dupa anul 2008

In perioada 2008-2014, numarul total de autovehicule aflate in circulatie in Romania a crescut cu 21%, ajungand la 4,9 milioane de autovehicule, insa cea mai mare parte a acestei cresteri a venit din importurile de masini second-hand. In prezent, trei sferturi din autoturismele vandute in Romania sunt second-hand, arata o analiza recenta efectuata de consultantii PwC Romania.

Citeste si:

Varsta medie a parcului auto national a crescut de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, cu 4,6 ani mai mare decat varsta medie a parcului auto din Uniunea Europeana. In acelasi timp, ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Evolutia parcului auto

„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va creste la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel.

Rata anuala de innoire a parcului auto este de 1,4% in Romania (adica ponderea autoturismelor noi inmatriculate in totalul flotei auto), fata de media europeana de 5,1%. Romania a inregistrat un varf de inmatriculari de autoturisme noi in 2007, urmat de o scadere abrupta in timpul crizei economice si o tendinta constanta de scadere dupa aceea.

Analiza raportului dintre autoturisme noi si second-hand in tarile UE arata ca Romania este mai apropiata de pietele traditionale second hand (cum sunt Olanda sau Portugalia), fiind o piata diferita decat cea a producatorilor traditionali de autovehicule (Germania, Franta, Spania si Italia) – in care ponderea autovehiculelor noi inmatriculate este sensibil mai mare. De asemenea, situatia din Romania este diferita si de cea a altor tari din regiune precum Polonia, Ungaria, Cehia si Slovacia, unde ponderea achizitiilor de autovehicule second-hand este mult mai mica.