Programul ”Rabla” din acest an are o noua sectiune destinata achizitiilor de masini electrice, numita ”Rabla Plus”, pentru care autoritatile pun la bataie 75 de milioane de lei. Cine vrea sa-si cumpere o masina electrica va primi un ecotichet de 20.000 de lei, iar cine alege un hibrid – 5.000 de lei. In total, finantarea pentru o masina electrica poate ajunge la 6.000 de euro, scrie News.ro.

Producatorii de masini saluta initiativa autoritatilor de stimulare a achizitiei de masini ecologice, dar atrag atentia ca programul guvernamental ar putea porni cu frana trasa, dar nu din lipsa de interes din partea clientilor ci pentru ca Romania are o mare problema la capitolul infrastructura pentru alimentarea masinilor nepoluante, considera Constantin Stroe.

In plus si pretul acestor masini este inca unul mare. O masina electrica de clasa medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste suma pe care romanii ar fi dispusi sa o plateasca pentru un autoturism. In primavara anului trecut, Administratia Fondului de Mediu a anuntat ca are de gand sa sustina financiar instalarea a 10.000 de prize pentru incarcarea acestor masini.

Marele avantaj al masinii electrice il reprezinta consumul. 100 de kilometri costa cat o cartela de doua calatorii la metrou, adica 5 lei, in timp ce la un automobil pe benzina, costul este de opt ori mai mult.

In primele patru luni din acest an, vanzarile de autoturisme electrice si hibride noi au crescut cu 112%, pana la 195 de unitati, fata de 92, cate s-au vandut in aceeasi perioada a anului trecut, arata datele APIA. Anul trecut, in Romania s-au vandut 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, mai mult decat dublu (110%) comparativ cu 2014, cand au fost vandute 236 de unitati.

Chiar daca masinile cu "emisii zero" sunt tot mai cautate si pe piata locala, Romania ramane tot pe ultimele locuri in ceea ce priveste achizitia de autovehicule prietenoase cu mediul inconjurator, campionii Uniunii Europene la vanzarile de astfel de masini fiind Marea Britanie, Germania si Franta, cu peste 12.000 de unitati vandute anual.

Citeste si:

Programul Rabla 2016 incepe abia in luna iunie, iar suma alocata pentru achizitia masinilor obisnuite este d 145 de milioane de lei, cee ce inseamna doar aproximativ 20.000 de tichete.

Prin acest program se aloca un tichet cu aceeasi valoare ca si in anii trecuti, de 6.500 de lei, pentru casarea unei masini mai vechi de opt ani.
La acesta se adauga doua ecobonusuri de cate 750 de lei care se pot cumula, astfel ca valoarea totala decontabila pentru un vehicul poate ajunge la 9.000 de lei.

In 2015, prin programul Rabla au fost scoase din uz 25.423 de autovehicule cu o vechime mai mare de opt ani, suma alocata fiind de 220 milioane lei.
In prezent, aproape 16% din parcul auto national este format din masini cu vechimea cuprinsa intre 11 si 15 ani, iar programul Rabla nu poate rezolva singur aceasta problema, considera seful asociatiei auto.

Cifra de afaceri cumulata a companiilor din industria auto romaneasca a ajuns in 2015 la 20 de miliarde de euro , din care circa 70% este generata de producatorii de componente.