In 2006 au aparut primele doua marci chineze de automobile pe piata romaneasca, unde a intrat si marca americana Dodge, iar producatorii Daimler-Chrysler si Honda au decis sa renunte la importatori si sa-si deschida propriile reprezentante, releva o analiza NewsIn.

Produsele chinezesti sunt prezente in tot mai multe domenii si nu puteau lipsi de pe piata auto, unde vin cu aceeasi strategie devenita deja clasica: pret mic si aspeect atragator. Pana acum, masinile chinezesti nu s-au impus pe nici o piata dezvoltata, deoarece si-au facut aparitia de curand si nu au avut timp sa castige increderea clientilor.

Cumparatorii se gandesc ca vor aparea probleme de calitate si privesc cu neincredere la preturile uneori neverosimil de mici ale masinilor produse in cea mai populata tara de pe glob.

La noi, chinezii au patruns abia in a doua jumatate a lui 2006. Ambele marci vin cu cate o masina de teren care se adreseaza celor care vor sa faca impresie, dar nu au bani sa-si ia un SUV german.

tintele celor doi importatori sunt modeste pentru inceput, dar ramane de vazut care va fi reactia pietei.

Great Wall

Great Wall este cel mai mare producator independent chinez de automobile. in Romania, importatorul RoChin a inceput in iulie sa vanda modelului Great Wall Hover CUV, care si-a gasit 56 de clienti in primele cinci luni de comercializare.

Pana la finele anului compania si-a propus sa vanda aproape 100 de masini, si considera ca tinta este realizabila, mai ales ca reteaua de puncte de vanzare este in plina dezvoltare si va ajunge la peste 15 dealeri.

Great Wall comercializeaza in tara modelul Hover CUV (Crossover Utility Vehicule), masina ce combina confortul si spatiul oferite de o berlina cu capabilitatile off-road ale unei masini de teren.

In functie de echipare, modelul costa intre 13.000 si 18.000 de euro, fara taxe. La aceste preturi se adauga taxele vamale de 30%, acciza pe motorizare de 8% plus TVA-ul de 20%. Cu toate taxele incluse masina costa intre 21.000 si 30.000 euro.

Anul acesta, Great Wall va produce 200.000 de masini, iar la inceputul lui 2007 va da in folosinta o fabrica ce-i va dubla productia anuala. Producatorul a exportat in acest an peste 20.000 de masini in 50 de tari, printre care se numara Italia si Germania.

RoChin, importatorul unic al Great Wall, a intrat pe piata in februarie 2006 si face parte din grupul Alexandrion. Grupul cu capital grec e prezent in Romania din 1994 si e cunoscut pentru productia si distributia bauturilor alcoolice. Alexandrion mai are activitati in domeniul productiei si reciclarii hartiei, cat si in productia de piatra compozita din granit.

Martin Motors

CEMI Romania, grup specializat in productia si distributia echipamentelor de service, a lansat la inceputul lunii noiembrie automobilul chinezesc de teren Martin Motors CEO, iar la anul isi propune sa vanda 600 de masini in tara, dupa ce va mai lansa un automobil de clasa mini, un pick-up si un autobuz.

Preturile lui CEO variaza intre 16.000 si 25.000 de euro, fara taxe, iar cu toate taxele pornesc de la 25.000 euro.

CEMI Romania va mai aduce la anul in tara un automobil de clasa mini, un pick-up si mijloace de transport in comun sub brandul Martin Motors. in total ei spera sa vanda 600 de vehicule in 2007. in prezent compania comercializeaza sub acest brand motociclete si ATV-uri.

Compania care produce masina de teren CEO, Shanghouan, a fost infiintata acum 18 ani in provincia chineza Hebei. Pana acum a produs masini cu propulsoare Ford si Toyota, iar in prezent are o capacitate anuala de 30.000 de unitati. in afara de CEO, Shanghouan mai produce inca un automobil de teren numit Rabo.

China a fost anul trecut al patrulea producator mondial de automobile (dupa Statele Unite, Japonia si Germania). Cea mai populata tara din lume a produs 5,7 milioane de automobile in 2005, iar in prima jumatate a acestui an productia a depasit 3 milioane, iar China a devansat Germania.

Totusi, chinezii exporta numai 1% din ceea ce produc, deoarece majoritatea covarsitoare a producatorilor sunt in proprietatea statului si lucreaza in colaborare cu cei mai mari constructori mondiali de automobile care produc in China pentru a vinde automobilele acolo, nu pentru export.

Citeste si:

Dodge

Grupul Tiriac Auto a lansat in iunie in premiera pentru Romania marca Dodge si a vandut in cinci luni de comercializare 47 de masini. Dodge e reprezentata deocamdata de un singur model, numit Caliber, masina ce concureaza cu Volkswagen Golf si Ford Focus si are preturi cuprinse intre 12.750 si 16.500 de euro, fara taxe.

Importatorul spera sa vanda la anul 300 de masini Caliber pe fondul reducerii taxelor vamale pentru masinile produse in afara Europei.

In partea a doua a lui 2007, tiriac Auto va aduce pe piata romaneasca inca doua modele Dodge: SUV-ul Nitro si berlina Avenger.

Intrarea in Romania este parte a ofensivei declansate de grupul Daimler-Chrysler, care vrea ca in 2009, marca Dodge sa aiba o cota de piata de 1,4% in Europa, fata de 0,6% anul trecut.

Daimler - Chrysler Romania

In luna iulie, Daimler-Chrysler AG, al cincelea producator mondial de automobile, a semnat un joint-venture cu grupul tiriac Auto pentru a gestiona de la inceputul anului viitor activitatile de import, marketing si vanzari ale marcilor Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Jeep, Dodge si Fuso in Romania.

Daimler-Chrysler AG detine 51% din noua companie mixta creata si va prelua incepand cu 1 ianuarie 2007 activitatea de import, marketing si vanzari pentru aceste marci.

Reprezentantii tiriac Auto au spus ca activitatea celor 17 dealeri independenti care comercializeaza in prezent modelele acestor marci nu va fi afectata de venirea Daimler-Chrysler care se va ocupa de partea de import insa nu va prelua si distributia in teritoriu.

Honda Trading Romania

Honda are de la 1 octombrie reprezentanta proprie in Romania prin societatea Honda Trading Romania - subsidiara Honda Trading Corporation, divizie a Honda Motor Company.

Honda Trading Romania are capital 100% japonez si se ocupa cu importul, distributia, marketingul si promovarea automobilelor Honda.

Carpati Motors, compania care a fost importator unic pentru brandul japonez pana la 1 octombrie a devenit dealer al Honda Trading Romania.

Organizatia Honda a stabilit o tinta de vanzari de 4.000 de unitati pentru anul 2010, iar pana atunci cresterea va fi graduala: 1.400 de unitati anul viitor, 1.800 in 2008 si 2.500 peste trei ani.

Pentru a-si creste vanzarile, reprezentanta Honda vrea sa-si extinda reteaua de distributie. in prezent Honda Trading a senmnat contracte cu dealeri din reteaua Carpati Motors (Bucuresti, Cluj, Iasi, Baia Mare) si este in discutie cu alte 10-12 firme care doresc licenta de comercializare a masinilor nipone.

Honda Trading considera ca va putea vinde 4.000 de automobile in tara cu o retea de 15 - 20 de dealeri.

Honda a decis sa-si deschida propria reprezentanta la Bucuresti deoarece considera ca piata noastra are un potential urias de dezvoltare, potential care pana acum nu a fost suficient exploatat in teritoriu.

In primele unsprezece luni ale anului s-au vandut 430 de masini Honda pe piata romaneasca, in scadere usoara fata de cele 439 vandute in perioada similara a lui 2005.